TechnoTip, ergo flared compact racestuur
Geen stukje voor de experts maar een klein stukje proza voor mensen die dit type stuur nog niet kennen en zich maar afvragen waarom die wielrenners zo breed rond rijden .
Complete verslag vind je op: op ze https://www.lismarq.com/post/technotip- ... -racestuur.
En daar sta je dan. Tussen de sturen. En je hoeft maar een vraag te beantwoorden, welk stuur zet je op je nieuw op te bouwen gravelbike?
Leek me zo simpel. Vele winters hebben we vol gekoerst tijdens de roemruchte vossenjachten. Met een oude racefiets crossen door de velden op zoek naar die ene emmer waar je je nummer in moest droppen. En als je de hele winter maar voldoende kou en ellende had doorstaan was je de winnaar van de vossenjacht en kwam je naam in het clubblad. En dat deden we, zoals gezegd, op een oude racefiets met een racestuur zo breed als je schouders. Zo hoorde dat.
En nu komen we met een flared racestuur aan met een kleine drop en reach. En nog ergonomisch ook.
‘Doe maar een gewoon racestuurtje’: hoor ik mijzelf zeggen. Maar op weg naar huis kom ik achter 3 dingen: je bent een oude lul, je moet beter naar anderen luisteren en wat vroeger werkte kan nu misschien veel beter.
Dus het is een ergonomisch flared racestuur geworden met een kleine drop en reach.
En wat een genot! Dit is wat ons betreft HET stuur voor een gravelbike.
Maar wat is het eigenlijk?
Voor kenners schrijven we niets nieuws maar voor newbies een kleine uitleg.
Eigenlijk is het niets anders dan een racestuur die lekker breed uitloopt en waarvan de bocht lekker klein is.
Op de foto hierboven zie je duidelijk dat de bocht schuin naar buiten staat. Voor wielrenners een drama omdat je zo meer wind vangt maar voor gravelracers een must. Je stuur is breder en zo hou je prima controle over je fiets. Ook voor omstandigheden in het mulle zand.
Door de kleine bocht zit je ook net iets minder diep. je hebt een kleinere drop en reach. Dat noemen ze een compact stuur.
En om het af te maken is ons stuur ook nog ergonomisch. En dat houdt in dat de bovenkant van het stuur ligt omhoog gebogen is.
Hieronder vind je nog even alle termen terug.
We hebben veel racefiets ervaring maar ik had nooit gedacht dat onverhard rijden door mul zand of modder diep in de beugels van je racefiets kan. Op mijn oude racefiets gaan mijn handen dan toch automatisch naar de remhandels. Maar niet met dit stuur. Vandaag weer meer dan 100 km stevig offroad gereden en nagenoeg alleen in beugels gereden. Keren, draaien, klimmen, afdalen. Het kan allemaal.
Wij zijn om.
Door de ergonomie zitten iets meer rechtop en natuurlijk een heel stuk breder. Dat is echt even wennen maar eenmaal gewend dan wil je voor je gravelbike niets anders.
Flared ergonomisch racestuur met een kleine reach en drop. Gewoon deze zin meenemen naar je fietsenmaker.
En zoals altijd, ook bij dit type sturen zijn er heel veel verschillende uitvoeringen. Meer of minder ergonomisch, meer of minder drop, reach, flared, het kan allemaal.
Geen stukje voor de experts maar een klein stukje proza voor mensen die dit type stuur nog niet kennen en zich maar afvragen waarom die wielrenners zo breed rond rijden .
Complete verslag vind je op: op ze https://www.lismarq.com/post/technotip- ... -racestuur.
En daar sta je dan. Tussen de sturen. En je hoeft maar een vraag te beantwoorden, welk stuur zet je op je nieuw op te bouwen gravelbike?
Leek me zo simpel. Vele winters hebben we vol gekoerst tijdens de roemruchte vossenjachten. Met een oude racefiets crossen door de velden op zoek naar die ene emmer waar je je nummer in moest droppen. En als je de hele winter maar voldoende kou en ellende had doorstaan was je de winnaar van de vossenjacht en kwam je naam in het clubblad. En dat deden we, zoals gezegd, op een oude racefiets met een racestuur zo breed als je schouders. Zo hoorde dat.
En nu komen we met een flared racestuur aan met een kleine drop en reach. En nog ergonomisch ook.
‘Doe maar een gewoon racestuurtje’: hoor ik mijzelf zeggen. Maar op weg naar huis kom ik achter 3 dingen: je bent een oude lul, je moet beter naar anderen luisteren en wat vroeger werkte kan nu misschien veel beter.
Dus het is een ergonomisch flared racestuur geworden met een kleine drop en reach.
En wat een genot! Dit is wat ons betreft HET stuur voor een gravelbike.
Maar wat is het eigenlijk?
Voor kenners schrijven we niets nieuws maar voor newbies een kleine uitleg.
Eigenlijk is het niets anders dan een racestuur die lekker breed uitloopt en waarvan de bocht lekker klein is.
Op de foto hierboven zie je duidelijk dat de bocht schuin naar buiten staat. Voor wielrenners een drama omdat je zo meer wind vangt maar voor gravelracers een must. Je stuur is breder en zo hou je prima controle over je fiets. Ook voor omstandigheden in het mulle zand.
Door de kleine bocht zit je ook net iets minder diep. je hebt een kleinere drop en reach. Dat noemen ze een compact stuur.
En om het af te maken is ons stuur ook nog ergonomisch. En dat houdt in dat de bovenkant van het stuur ligt omhoog gebogen is.
Hieronder vind je nog even alle termen terug.
We hebben veel racefiets ervaring maar ik had nooit gedacht dat onverhard rijden door mul zand of modder diep in de beugels van je racefiets kan. Op mijn oude racefiets gaan mijn handen dan toch automatisch naar de remhandels. Maar niet met dit stuur. Vandaag weer meer dan 100 km stevig offroad gereden en nagenoeg alleen in beugels gereden. Keren, draaien, klimmen, afdalen. Het kan allemaal.
Wij zijn om.
Door de ergonomie zitten iets meer rechtop en natuurlijk een heel stuk breder. Dat is echt even wennen maar eenmaal gewend dan wil je voor je gravelbike niets anders.
Flared ergonomisch racestuur met een kleine reach en drop. Gewoon deze zin meenemen naar je fietsenmaker.
En zoals altijd, ook bij dit type sturen zijn er heel veel verschillende uitvoeringen. Meer of minder ergonomisch, meer of minder drop, reach, flared, het kan allemaal.