door
Farenji » zo 05 sep, 2021 13:23
Lovri schreef: ↑zo 05 sep, 2021 09:21
Dank voor de reacties, maar ik zou mijn vraag moeten uitbreiden in dit verband : wie heeft "recentelijk" door Pakistan gefietst en hoe zit het met de veiligheid nu ? Ik weet dat de omgeving rond Quetta een probleem was (Taliban) en ik weet van het voorval met de twee Scandinavische backpacksters die zijn ontvoerd en waarbij de politiebegeleiding doodgeschoten zijn, maar dat is een hele tijd geleden. Kortom hoe verantwoord is het nu ?
Het was niet recentelijk (11 jaar geleden) en ook niet op de fiets (maar met de backpack) maar ik heb eind 2010 de trip naar India door Iran en Pakistan gedaan. Het stuk tussen oost-Iran en Pakistan tot aan Quetta was inderdaad wel het lastigste stuk van de reis. Baluchistan is een vrij wetteloze woestenij. Ik wilde eerst de publieke bus nemen maar die ging niet toen en uiteindelijk ben ik aangehaakt bij een Duits/Zwitserse overland-karavaan van een bus en twee vrachtwagens. De leider van de karavaan had deze tocht vaker gemaakt (hij had een restaurant in Goa waar hij regelmatig moest zijn en hij had zeer ernstige vliegangst, dus hij "moest wel") en hij zorgde er altijd voor dat we de nacht door konden brengen op de binnenplaats van een politiebureau. Dat was geen overdreven voorzichtigheid volgens mij. Ik zou jou ook hetzelfde aanraden, zorg dus dat je weet waar de politieposten zijn, en plan je reis daarop, zeker omdat je met fiets en tent nog een stuk kwetsbaarder bent.
Overigens werd mij toen ik de plannen maakte van alle kanten afgeraden om het te doen, door echt iedereen, ook door ervaren reizigers. Toen ik in Mirjave (vlakbij de Pakistaanse grens) probeerden lokale mensen me nog hoofdschuddend om te praten, men begreep maar niet waarom ik dit zou willen doen. Maar ja, net als jij had ik weinig andere opties, door Afghanistan was nog onveiliger en anders moet je helemaal om door de andere Stan-landen. Maar goed, ik heb Quetta gewoon bereikt, eigenlijk was het een heel saaie reis, en ik had vooral last van de politie- en legerfunctionarissen die om de haverklap van alles van ons wilden weten en ons door een bureaucratische papiermolen wilden trekken.
In Quetta en ook in de rest van Pakistan heb ik verder vrijwel uitsluitend aardige mensen ontmoet, daar zaten ook mensen tussen die na een gesprek toegaven wel taliban-sympathieen te hebben. Het is allemaal niet zwart wit he, niet alle taliban zijn moordende haatbaarden. Ik kijk in ieder geval met mooie herinneringen aan Pakistan terug en had het niet willen missen.