Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een aluminium wiel (een beetje) te richten? - Forum Wereldfietser

Is een aluminium wiel (een beetje) te richten?

LS,

ik merk een kleine "slag"in mijn achterwiel. Misschien een halve centimeter in de breedte. Echter, ik vermoed dat aluminium niet te richten is. Iemand ervaring?
Natuurlijk wel.
Ik vind een gebroken spaak. Dus ik ben iets iets positiever. Ik ga het spaakje vervangen en mogelijk is het probleerm over.
Bij een gebroken spaak zijn ook de spaken naast deze gebroken spaak zwaarder belast geweest en moeten dan tenminste ook nagespannen worden.
Het ligt aan de kwaliteit van de aluminium velg.
Je hebt een soort 'éénwandige' aluminium velgen die niet veel kunnen hebben, iig. is mijn ervaring. zie afbeelding.

De 'rest' valt allemaal wel te richten, tenzij de velg echt een 'oplawaaier' heeft gehad of veel te lang mee door is gefietst na al problemen met bv. kapotte spaak (en ook bv. nog zwaar belast is)
Iedere velg is weer anders, maar een stevige aluminiumvelg, valt in nood nog een beetje te buigen tot weer recht, vooral de 'dubbelwandige' zijn stevig.

Bijlagen

Geef dat wiel af aan een fietsenmaker in bezit van wielrichter. Kwartiertje werk, is ie weer tiptop.

As je zelf die spaak vervangt en op de gok de naastgelegen spaken een draai geeft krijg je behalve een slagje ook een kuil in je wiel. Mag je sowieso van voren af aan beginnen om er nog wat van te maken.
Het ligt er ook nogal aan welke eisen je stelt. Wil je een wiel zo recht als nieuw of wil je weer gewoon lekker kunnen fietsen? In de meeste banden zitten slingers die de slingertjes in gebruikte velgen gauw doen vergeten.