door
loknor » do 06 mei, 2021 14:06
derdekeer schreef: ↑do 06 mei, 2021 13:17
CapoJan schreef: ↑do 06 mei, 2021 10:58
Dat doe je niet door zonder oefenen een kilometerslange helling af te rijden.
Ik begin me stilaan af te vragen hoe het mogelijk is dat ik nog leef.
Ver genoeg voor de bocht beginnen te remmen, oppassen voor gravel aan de binnenkant van een bocht, niet alles snoeihard dichtgooien, onder de 50 km/u of zo blijven (zelfs op lange rechte stukken!), oppassen voor paarden, schapen, koeien en andere weggebruikers, stoppen wanneer de remkracht afneemt, desnoods te voet naar beneden gaan ...
Dat is toch allemaal gezond verstand? Iemand aan wie je zulke dingen moet uitleggen, die blijft beter weg uit de bergen en de heuvels.
Tsja kennis van me met een paar 100.000km onder de wielen en netjes weggedrag is een paar jaar in een blinde bocht door een auto gegrepen en is nu niet meer onder ons (niet de eerste en ongetwijfeld niet de laatste van onze club). Een andere kennis had een wegglijdend voorwiel (hij snapt nog steeds niet waarom, wegdek goed, geen regen) en kon netjes vervoerd op een plankje naar het ziekenhuis.
Of een andere, ik zat laatst op een rechte weg te pitten en kwam met mijn wielen in de berm. Is me denk ik al twee keer gebeurd in 25 jaar, gelukkig nooit erg. Nou zal je dat in een afdaling minder snel gebeuren, maar we zijn en blijven mensen (en onze medeweggebruikers idem ditto).
Het is allemaal geen reden om niet meer op de fiets te stappen, maar het is best goed om dit eens te duiden, zeker omdat de Topic starter geen ervaring heeft in de bergen.
Of is het iets van schijfremmen? Moet je daarmee extra voorzichtig zijn? Ik ben al in de bergen geweest met cantilever en V-brakes (met en zonder bepakking) en gewone klauwremmen (zonder bepakking). Wanneer ze goed afgesteld zijn en de remblokjes in goede staat zijn, doen die dingen gewoon hun werk.
Schijfremmen zijn beter dan waar we 20 jaar geleden mee naar beneden gingen, laat staan de sidepulls met te grote hevels die ik in 82 gebruikte om de Turbie vanaf te zeilen. Maar elk systeem heeft zijn vervelende eigenschappen, zo weet ik nog van de jaren 80 dat (mede door te ruime hieldraden, Franse onderdelen waren niet zo geweldig met kwaliteitscontrole) dat een klapband in de bergen niet ongewoon was. En zo heb ik een keer tijdens LBL een setje verse remblokken opgegeten (veel regen en slijk, grote groepen).
En ik ben ook nog wel een keer van Nufenen gedaald met een perfect racefietsje met heerlijke remmetjes. Ik had alleen ff niet gedacht aan handschoenen dus toen die donderbui over me los ging kwam ik met kramp in de verkleumde handjes beneden... Shit happens en afdalen is niet zonder risico, zelfs met een verse HS33 op een keistijve vakantiefiets met ideaal verdeelde bagage is het niet altijd even leuk. En dan ben ik geen extreme bangerik qua dalen en heb ik een bovengemiddelde techniek.
Materiaal heeft gewoon zijn grenzen en als je die nog niet zo goed kent is het wel goed als dit je van tevoren verteld wordt.