Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk wiel is het sterkst? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welk wiel is het sterkst?

fijne fietsjes op die pagina!

Ik heb een paar vraagjes aan scrumble, want ik ben een beetje :? ....

Was jij niet die beginnende vakantiefietser die op 8 juni 2006 in (één van) je eerste bericht(en) op dit forum advies vroeg aan de ervaren fietsers hier over een ALDI fiets van € 349,- waarop je naar Santiago de Compostella wilde....??? Die heb je toch gekocht...? Is die fiets ooit in Santiago geweest?

Nu, 10 maanden later heb je een Surly Crosscheck aangeschaft en overweeg je zelfs de aanschaf van een fancy Shimano Sweet 16 wielset van 635 Engelse ponden.... Dat je uiteindelijk kiest voor een vriendelijker geprijsde wielset (maar zeker net zo "fancy"), die je kennelijk al in je bezit had, brengt me weer iets dichter bij die ALDI fiets.... :wink:
Overigens zijn die Easton Circuits naar mijn idee niet echt "reisfietswielen", zie ook Marten zijn commentaar

Ik vraag me af waar die omslag door is veroorzaakt. Nog geen jaar geleden een super-low-budget fiets voor een nogal traditionele (en grijsgetrapte) fietstocht, waar overigens niets mis mee is.
Nu een "race-reismachine" en de 100-cols tocht. Toch wel ambitieus voor een (nog steeds) beginnende vakantiefietser, maar daar is ook niets mis mee. Maar, zoals ik deze alinea begon, vanwaar die omslag?

Wat ik me ook afvraag.... waarom moet het zo snel..?? Meer kilometers per dag, meer zien...? Daggemiddelde 245 km?? Met het snot voor de ogen? :? Leon z'n Snel niet snel genoeg? Hebben we haast ??? En zijn paklijst traditioneel? Kan aangescherpt worden? Lichter, sneller (duurder :twisted: ) om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming aan te komen?
Mijn reisdoel is de reis.... niet de plaats van bestemming, niet de klok en niet een finishlijn...
Maar iedereen moet natuurlijk op zijn eigen wijze gelukkig proberen te worden. Dat kan natuurlijk door het fietsen, zo probeer ik het. Het kan ook door DE fietsen.... :roll:

Blijf ik nog zitten met die onbeantwoorde vraag: Ben je nu op die ALDI fiets in Santiago de Compostella geweest of niet :?:

LOL

Heb ik een gevoelige snaar geraakt?

Research, kritisch zijn en vragen stellen is naar mijn mening een gezond standpunt.

Ja, ik ben naar compostella geweest, niet op de aldi fiets (Die Aldi fiets viel ongelukkig binnen de week uitelkaar en heb ik onder garantie geld terug gekregen.) maar een 2e hands cannondale t1000 samen met mijn broer, hij op een vittorio. Na goede voorbereiding (dachten wij) ieder met 30kg bepakking (GROTE FOUT, BEDANKT AAN ALLE PAKLIJSTEN) hebben wij al lerend halverwege frankrijk alle overbodige luxe terug naar huis gestuurd (en overigens via dit forum en marktplaats weer verkocht). Het is juist als je in de zon gaat liggen luieren dat je al die onzin nodig hebt. Vandaar ook mijn kritiek op 40kg bagage en 20kg fietsen dat vind ik gewoon dom (ieder zijn mening). We zijn overigens vrolijk doorgefietst naar fisterra om vervolgens via de noordkust van spanje terug te fietsen. Terug dromend naar onze ervaringen, vonden wij de colletjes het mooist fietsen. Vandaar dan maar de 100colls; ja wij springen altijd in het diepe (Compostella hebben we ook 1 maand voor vertrek bedacht.) Nu maar eens goede voorbereiding en weer advies inwinnen. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag welk wielset is het sterkst.

Wat betreft die dagafstanden dat zijn normale dagritten voor ons hier in nederland. En wij vinden het leuk om te zien wie het eerst boven op een berg aankomt en wie er het snelst weer beneden is; dus keihard fietsen je hartslag urenlang tegen de max de bergop en tranen in de ogen als je tegen de 70km/uur van een berg af zuist is wat wij leuk vinden. Wooohooo...
Links een berg rechts kampeer terrein nou dan verkiezen wij graag nog dat extra colletje voor het slapen gaan en de volgende ochtend fietsen we nog even terug die zelfde berg op om gelijk maar weer af te dalen. Alvorens door te fietsen. Zoals ik al opmerkte is het juist het fietsen en die steeds veranderende omgeving die wij zo leuk hebben gevonden. ... tja wij zijn nog jong

Ik hoop je nieuwsgierigheid bevredigd te hebben, mijn excuses als mijn kritiek op (blijkbaar) jouw visie van fietsvakantie negatief is. Maar op deze manier behoed ik andere beginnende vakantiefietsers van dezelfde fout. Of het kopen van die waanzinnig mooie koga aanhangwagen voorzien van geintregeerd stoeltje en zonnenpanelen ...

Wat vind je overigens van de specs van mijn nieuwe fiets?

ik zal morgen eens foto's plaatsen...

Dick Schuurman schreef:En zijn paklijst traditioneel?
aanvullend hier een tweetal links.

http://www.scottishsport.co.uk/walking/lightweight.htm
http://www.offroadadventures-online.com ... ouring.htm

Beste Scrumble.
Twee keer kom je met een eerlijk gezegd tamelijk dwaze vraag, en twee keer hebben allerlei mensen de moeite genomen vanuit hun echte kennis en ervaring je vriendelijk op een ander spoor te zetten. Twee keer lijkt het je erg moeilijk te zijn gevallen daar iets mee te doen. Van je eerste keer met een Aldi fiets die uit elkaar viel had je toch moeten leren. Niet echt dus. Waarom vraag je het als je niet geinteresseerd bent in het antwoord? Waarom vind je het een domme fout als anderen iets anders leuk vinden dan jij, en waarom vergelijk je dat met op je luie kont in de zon zitten?
Kijk, natuurlijk is het leuk om heel snel met weinig bagage te rijden. Deed ik vroeger ook. Het grootste probleem is dat dat sowieso alleen op mooi asfalt in Europa kan, en daar ook alsmaar gevaarlijker en minder leuk is geworden door het toegenomen autoverkeer. Dus rij ik steeds meer op kleine paadjes, en over slechter wegdek. Daarom heb ik nu een zwaardere fiets nodig dan vroeger. Het voordeel voor mij is dat ik meer in de natuur ben dan ooit. Iets dergelijks geldt voor ultralight kamperen. Natuurlijk ken ik de vooral amerikaanse sites met extreem advies over extreem ultralight kamperen. Vergeet daarbij niet dat die amerikanen dat meestal een lang weekend doen, en dan weer gauw naar het werk moeten. Dat is echt wat anders dan een paar weken of een paar maanden op reis zijn in heel verschillende en soms ook tamelijk gevaarlijke weersomstandigheden. Ik hou van lichtgewicht, en zou zeker (zonder het gezin) geen 40 kg meenemen, en ook geen 30. Maar als je anders dan ik de Gobi woestijn doortrekt heb je wel heel wat nodig. Als ik de Alpen intrek wil ik niet alleen lichte fiestschoen bij me hebben, maar ook waterdichte bergschoenen. En als ik in noord Italie ben wil ik ook iets aantrekken om een beetje toonbaar een museum of kerk te bezoeken. Dat is toch niet dom of fout?
Kortom, geniet van je athletische prestaties, maar accepteer dat er andere vormen van plezier zijn. En doe niet alsof mensen die je waarschuwen dat dingen kapot kunnen gaan alleen maar ingeslapen traditionalisten zijn die niet met hun tijd mee willen. Als je denk dat men er hier geen verstand van heeft, stel je vragen dan elders, zou ik zeggen.
Voor het ultieme atletische werk, ga eens kijken op een site van audax racers, zoals John en Pamela http://www.blayleys.com/
Wim

In de eerste plaats vind ik dat dit topic allang uit de hand is gelopen. Ik heb alleen advies gevraagd om een goed wielset. Of misschien wel bevestiging van mijn investering in die easton circuits. De antwoorden hebben mij genoeg stof gegeven tot nadenken.

Ik heb juist ongeloofelijke respect voor bv martens en zijn kennis. Daarom stel ik mijn vragen ook hier. en ook jou antwoorden heb ik ter harte genomen. Nogmaals bedankt daarvoor.

hey scrumble,

je weet dat je zelf offtopic bent gegaan als eerste hé :wink:

anyways: Mooi dat je respect hebt voor mensen als marten en willem, maar wat mensen hier geloof ik een beetje stoort is dat je weinig met hun kennis doet/je eigen weg kiest.

opzich prima, maar ook ik als 20 jarig broekie denk dat je iets te optimistisch bent ingestelt qua spullen.
Zowel je lightweight paklijst die je liet zien(tegenover een enigzins overdreven traditional naar mijn mening) houd wel in dat je rete basic gaat leven. daarnaast is deze paklijst berekent op max 1 week, en geen slecht weer, want als je op een helling staat ben je de sjaak met dat laken wat je over je heen spant bijvoorbeeld.
En ook je fiets: als je alleen maar asfalt vreet, en met een perfecte fiets vertrekt is er een kans dat je niks sloopt/geen pech hebt.. maar ook een best wel reële kans op nare panne.

daarnaast: ook ik race graag rond met m'n broer... vlak of in de bergen maakt wel uit, maar we rijden regelmatig vlakke stukken 45km/h op goedkope racefietsjes en vol gas naar boven(13% helling met 16-18km/h bij maastricht). Maar op vakantie, vind ik 200km echt wel genoeg per dag... en het gaat er na een poosje ook wel inhakken. Ow en in de bergen 200km per dag is helemaal veel, ondanks dat je hard naar beneden zou crossen.

Ik ben ook toch maar dingen gaan aannemen van mensen die meer ervaring hadden(wel altijd zelf nadenken), vooral bij m'n motor, nu het me een half blok heeft gekost.

maar bovenal: veel fietsplezier, en kom vooral heel en veilig terug van je vakantie!

Marius

Sephi schreef:hey scrumble,

je weet dat je zelf offtopic bent gegaan als eerste hé :wink:
Volgens mij heeft mario die hoofdprijs; moet ik wel toegeven dat ik wel begin met spuien.
je weinig met hun kennis doet/je eigen weg kiest.
niets is minder waar, en ja ik kies vaak mijn eigen weg.
en als het fout gaat weet ik precies hoe ik het wel zou moeten doen.

zoals dat wielset bijvoorbeeld zoals ik al schreef ga ik die easton circuit gewoon lekker hard testen als er niets gebeurt durf ik er ook gewoon mee op vakantie. Anders gebruik ik mijn tractor wielen of koop ik een ander wielset. En nu weet ik dankzij martens en willem waaop ik dan zou moeten letten.
Zowel je lightweight paklijst die je liet zien.
bekijk de herkomst eens... is niet van mij en op die site kun je ook heel veel wijzer worden.

[offtopic] Ik vind deze ervaringen ook geweldig
http://www.rayjardine.com/adventures/20 ... gear.shtml
bekijk ook ray's website
met dat laken wat je over je heen spant bijvoorbeeld.
ik heb geinvesteerd in een NEMO GOGO maar dat hoeft niet.

je kan zelf ook iets maken.
http://www.seattlefabrics.com/bilgy.html
of kopen
http://www.bergsportshop.com/product_in ... 345040fc1a
En ook je fiets...
Ja gereedschap moet ook mee... maar da's inderdaad afhankelijk waar je reist. In spanje bijvoorbeeld kon ik nergens een balhoofdsleutel kopen. Mijn vork was iets te kort waardoor de moeren aangedraaid moesten worden. De meeste fietsenmakers vertelden mij dat ze dat gereedschap niet meer op voorraad hadden omdat tegenwoordig alles met Ahead was afgemonteerd.
vlakke stukken 45km/h op goedkope racefietsjes
precies, en leen of huur nu eens een carbon racemonster van 6-8kg;
via het tijdschrift fiets kun je soms opgeven voor testdagen van alle nieuwste fietsen.
Maar op vakantie, vind ik 200km echt wel genoeg per dag...
Verdiep je in sportvoeding en neem je 8 uur slaap.
sportvoeding; nee geen energierepen enzo.. maar gebalanceerde eiwit, koolhydraat en vetten in de juiste hoevelheden op de juiste tijden.
Ik ben ook toch maar dingen gaan aannemen van mensen die meer ervaring hadden.
precies... maar je moet wijze lessen ook beproeven en zelf ondervinden.
en zeker nooit aannemen dat 1 persoon alles weet.
maar bovenal: veel fietsplezier, en kom vooral heel en veilig terug van je vakantie!

Bedankt, eensgelijks...

Beste Scrumble,

Of je een gevoelige snaar hebt geraakt...??? Ik begrijp die vraag niet helemaal, of liever gezegd helemaal niet. Of heb jij soms lange tenen? :lol:
Inderdaad is het waar wat je zegt: research, kritisch zijn en vragen stellen is een prima manier om tot een beslissing te komen. Verstandig was het dus om op dit forum te vragen of die ALDI fiets geschikt zou zijn voor een tocht naar Santiago de Compostella.

Wat ook een gezond standpunt is? Iets doen met adviezen die je krijgt! Ik refereer nu even naar veel van de adviezen die je kreeg naar aanleiding van die vraag..... en ik was dus nieuwsgierig of die fiets Santiago gehaald had. Dat weten we dus nu.... :cry:
Je stelt nu weer een vraag over een wielset en krijgt weer adviezen..... enne.... doe je er wat mee? :wink:

Daarnaast was ik dus gewoon een beetje verbaasd over die rigoureuze omslag en nieuwsgierig hoe dat zo gekomen is. Het was geen kritiek, ik schreef toch duidelijk dat er volgens mij niets mis mee was?

Het idee dat het zo snel moet en zoveel kilometers per dag is inderdaad niet mijn ideaalbeeld van een fietsvakantie. Ik vind het leuk om een land of streek waar ik fiets te leren kennen, de mensen, hun cultuur, de natuur. Dat lukt mij niet als ik er zo snel mogelijk doorheen sjees! :arrow:

Tot slot: Ik hoop voor je dat wanneer je Easton Circuits de "testperiode" overleven ze je ook de 100-cols (heel snel en "met de hartslag urenlang tegen de max" :D ) overbrengen. Ik (en velen hier met mij...) zou toch voor andere wielen kiezen. Maar zoals gezegd: kritisch zijn (over de antwoorden die je op je vragen krijgt?) is prima. Denk in dit verband nog even aan de aanschaf van die ALDI fiets......
Die Surly Cross-Check lijkt overigens een lekker fietsje! :D

Dick

Bedankt voor je reactie

Om even terugtekomen op de wielen
Die easton circuit zijn semi-professionele race wielen.
Ze zijn me (eigenlijk mijn broertje; hij heeft z'n stevens gran turismo bij hun in wageningen gekocht) aangeraden door phillip van re-cycle.
Ook komen ze goed in testuitslagen in het tijdschrift fiets nr.11.Ook als je reviews uit amerika gelooft zijn het dus zeer goede wielen.
Het verbaasde mij dan ook waarom ze negatief werden opgevangen hier op dit forum; vandaar dat ik graag wou weten WAAROM dat zo was.
Wat betreft die shimano wielen gebruiken dus een gelijkssoortig (vanuit mijn leke zicht) techniek zoals de dura-ace wr7800 en nieuwe ultegra wielen.
vandaar mijn intresse en eigenlijk een verklaring van de techniek achter die wielen. Ze worden immers vergeleken met tandemwielen van 40 en 48 spaken. Waarom zou meneer shimano deze dan zo aanprijzen (meneer shimano stopt miljoenen in research net zoals easton en velomax)?
en martens deze techniek vergelijkt met begin 1900 wanpraktijken?
ja spaken die breken zijn moeilijk te vervangen maar easton levert dan gewoon een nieuw wiel. Zij gaan ervanuit dat de spaken NIET breken.
Aangezien dit wielset voor mij primair als trainingswielen dienst doen, vroeg ik mij af of ze dus ook meekonden op vakantie? Nee dus?
Tja daar wil ik het liefst zelf achterkomen daar ik al die anderen mensen die dit wel een goed wielset vinden eigenlijk ook respecteer.

Ho even.... Easton levert dan gewoon een nieuw wiel????

Op de Col de l'Iseran bijvoorbeeld? :?

Laat mij dan maar even prutsen met een reserve- dan wel noodspaak.

Verlies je gelijk weer minmaal 2 dagen om op dat wiel te wachten. Is toch wel ff 200-300km voor iemand met een rustiger tempo :lol: :lol:

zucht...

Beste dick en sephi mijn intresse gaat vooral naar technisch inhoudelijk reacties. Jullie zijn duidelijk niet instaat op dat nivo in te gaan. Doe dat dan ook niet.

Nou, hier dan een (laatste) technisch inhoudelijke reactie (alleen om iets aan te tonen betreffende niveau.... :wink: )
Stel je nu toch voor dat het bijna onmogelijke gebeurt: De wet van Murphy: er breekt een spaak in een Easton Circuit in de afdaling van die Col de l'Iseran..:cry:

Wat denk je dat er gebeurt als 1 spaak breekt in een wiel met 24 of 28 spaken? Een slagje in je wiel?
Of een SLAG??? Hoe denk je dat dat nog remt...??? Of lig je al?

Daarom toch misschien maar een ander wiel met wat meer spaken?

je herhaalt nu wat martens al gezegd heeft. Dus nog steeds niks bewezen...jammer.

Heb je dat wielset op zijn minst gegoogled, want ik vind dat je dit draadje wel verpest. Ik begrijp dat het goed bedoeld is maar graag zou ik feedback willen dat onderbouwt is met enige vorm van research.

sephi heb jij geen berekening waarbij het beoogde vermogenswinst die te behalen valt met de verminderde hoeveelheid spaken de vierdubbele lagers het lichte gewicht en de verbeterde aerodynamica tegen bijvoorbeeld 40 spaaks wielen met 22mm velg en 135mm naven? in een grafiek ofzo...


Laat ook maar...

moderators sluit dit draadje maar hoor!

ik denk dat ik willem z'n advies maar opvolg en mijn vragen en ervaringen wel op een ander forum stel en deel.

scrumble schreef: sephi heb jij geen berekening waarbij het beoogde vermogenswinst die te behalen valt met de verminderde hoeveelheid spaken de vierdubbele lagers het lichte gewicht en de verbeterde aerodynamica tegen bijvoorbeeld 40 spaaks wielen met 22mm velg en 135mm naven? in een grafiek ofzo...

.......

ik denk dat ik willem z'n advies maar opvolg en mijn vragen en ervaringen wel op een ander forum stel en deel.
Ja Scrumble dat kan ik. Ik heb er de mogelijkheden voor, het is alleen een rot klus van een paar dagen minimaal.

Jammer dat je alleen maar zou vragen en niet je eigen kennis vervolgens nog deelt.

laatste 2 dingen en daarna hou ik idd ook mijn muil:
1) Ik zou zelf niet op racewielen gaan, waarom: simpelweg omdat ik ook mensen ken die met gewone banden 270km op een dag rijden(van Frankrijk naar rotterdam) en gewone banden ipv race banden zijn over het algemeen sterker(tuurlijk stadsbarrel naast prof racewiel is ander verhaal.
2) sorry dat ik niet inhoudelijk heb gereageerd. het meeste heb ik al via pb gedaan

succes met je tocht!

Ja, maar doe dan eerst wat research in goede manieren (en oefen wat op de Nederlandse stijl). Je hebt namelijk wel degelijk antwoord gekregen, ook al heb je dat niet eens door. Het eerste antwoord over die tandemwielen is dat die brede 160 mm wielen gewoon niet passen in je fiets. Tandems hebben normaal 145 mm brede wielen, maar Santana gebruikt 160 mm naven. Dat is sterker, maar volgens kwade geesten toch vooral gekozen omdat Santana geen zin heeft te betalen voor dure goede wielbouwers, en dus maar met zo'n grove oplossing komt (allemaal zo te googelen hoor). Zit je wel mooi met je benen als een eend zo breed op je fiets. En nogmaals, een bestaand stalen frame kun je wel wat breder maken, maar 27,5 mm meer lijkt me onmogelijk.
De berekening die jij vraagt is overigens onmogelijk. Immers, wat je dan moet meenemen is de kans dat het wiel kapot gaat, en hoeveel tijdverlies dat oplevert. Dat laatste valt emprisch nog vrij makkelijk te schatten, het eerste is niet eenvoudig. De intuitieve ervaring van de mensen hier is dat die kans te groot is. Het is net als met bandjes. Je kunt wel hele lichte en snelle monteren, maar als je steeds lek rijdt ben je zonder materiaalwagen verder van huis (al kun je met een slimme bandenkeuze meer winst halen dan met je gezever over wielen). Maar zoals gezegd, de berekening die je vraagt is op de manier waarop jij het formuleert zinloos, en als je de onderzoeksvraag wel goed stelt praktisch onmogelijk.
De eisen die er aan de wielen en de fiets van Lance gesteld worden zijn dus heel andere dan aan die van jou. Lance had altijd een paar fietsen bij zich (tenminste weg, klim en tijdrit, en elk jaar nieuwe), een eigen materiaal wagen, en ook nog een neutrale materiaalwagen. En desnoods elke dag nieuwe of vooral andere wielen. En geen bagage. Het trieste is dat de hele wegfietsen markt gedomineerd wordt door knulletjes met een testosteronprobleem die denken dat ze net zo goed als Lance worden als ze op net zo'n fiets rijden. Het lijkt op die gozertjes die net hun rijbewijs hebben, zich F1 coureur wanen, en een oud Golfje gaan pimpen (om vervolgens zichzelf of anderen in gevaar te brengen).
Ik moet het mijn studenten ook steeds vaker uitleggen: je moet wel eerst je huiswerk doen. Doe jij dat dan ook eens, maar nu echt. Bijvoorbeeld op (en er is nog meer):
http://www.damonrinard.com/
www.sheldonbrown.com
www.m-gineering.nl
En zoals gezegd, ga audax racen.
Wim

ik ben er al klaar mee of met jullie eigenlijk.

wel bedankt nog voor die link:
http://www.damonrinard.com/
die kende ik nog niet.

Dit is overigens onderdeel van mijn research; vragen stellen aan mensen waarvan ik dacht dat ze mij antwoorden kunnen geven. Of op z'n minst doorverwijzingen.

Het lijkt wel of jullie alles ontgaat wat ik schrijf en door kleine dingen zoals spelfouten afgeleid worden en hele andere antwoorden geven waar ik totaal niets aan heb.

Zoals die naafbreedte bijvoorbeeld ik vraag waarom dat vergeleken word met een 48 spaaks wiel. Niet of dat in een frame past. Bevestig ook niet dat mijn vraagstelling fout is maar hoe ik het wel zou moeten vragen. Schwalbe ultremo/supreme gaan niet zomaar lek ook het aantal spaken dat evenredig aan de sterkte van een wiel is lijkt mij allang achterhaalt. En gezever over wielen? Ik vind dat elk stukje materieel goed gekozen moet worden, en stil staan (en nadenken) bij een juiste wielkeuze hoort daarbij. Zoals ik al aangeef hou maar op...

bedankt voor alle tijd in ieder geval.