Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hongarijë, Roemenië, Servië, Bulgarijë ... - Forum Wereldfietser

Hongarijë, Roemenië, Servië, Bulgarijë ...

Beste fietser, reizigers, fietsreizigers

Vorige zomer ben met de fiets van Duitsland naar Boadapest gereden, een fantastische tocht vol actie, avontuur, cultuur, en vele leute.

Nu zou ik de tocht willen verderzetten vanaf Boedapest tot de Zwarte Zee. Deze tocht heb ik helemaal nog niet voorbereid. Maar ik vroeg me enkele zaken af. zoals: zijn er mensen die deze route al hebben gedaan ?
welke route kiezen we best (via Hongarije, Kroatie, Servie, Bulgarije of via Hangarije en Roemenie)
Is het veilig fietsen in deze landen ?
ik hoor vaak dat je er moet oppassen van schooiers, dieven, struikrovers, bedriegers e.d. Maar eigenlijk heb ik nog nooit iemand er echt horen over klagen. Moeten we er bang zijn van bandieten?
Is het veilig om er bv. in het wild te camperen? Vindt je er makkelijk logement (b&b, camping, jeugdherberg e.d. , in Hongarije en Slowakije waren deze supergoedkoop, maar moeilijk te vinden) Bestaat er eventueel een databank van de plaatsen waar je kan logeren ?
Hoe zijn de fietsroutes er ?(in Hongarije liepen de fietspaden soms meer dan 100km. over dezelfde dijk of over hetzelfde rechte grindpad, soms een beetje eentonig dus)

alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Tim
Hoi Tim,
Ik heb niet een specifieke route gevolgd en ook niet helemaal tot de Zwarte Zee, maar in de meeste door jou genoemde landen recentelijk gefietst. Boeven en bandieten vind je overal, wellicht moet je in bijv. Amsterdam meer oppassen dan in Oost-Europa. Onlangs was nog in het nieuws dat de criminaliteit in Nederland een van de hoogste was van alle EU landen, met name fietsendiefstal :?
Als je je gezond verstand een beetje gebruikt heb je daar geen last van.
Wild kamperen is mogelijk en de lokale bevolking doet het ook, campings zijn er lang niet overal. In veel dorpen op het platteland zal je geen moeite hebben om ergens onderdak te kunnen vinden, gewoon rondvragen en er is altijd wel iemand die een kamer verhuurt. Een hotelkamer is daar ook nog zeer betaalbaar. Veel links vind je verder in de landeninformatie, en op de verslagen van mijn website, http://wizardofoh.nl

Hoi Tim,

Afgelopen zomer zijn wij van Roemenië door Hongarije, Slowakije, Tsjechië naar Duitsland gereden. Niet de limes route maar een eigen route! Kijk maar op mijn site voor de route en de foto's. In roemenië ben ik alleen maar aardige mensen tegengekomen, geen struikrover gezien :) (snap niet waar die verhalen vanddan komen).....En op elke hoek van de straat supergoedkope bed & breakfasts. Het Hongaars verkeersbureau heeft een landkaart waarop alle campings staan aangegeven. Hongarije vonden wij erg tegenvallen zeker na Roemenië....misschien is het beter als je de noordelijke bergen pakt? In Roemenïe kan het erg druk zijn op bepaalde wegen en is het echt uitkijken met het verkeer.

Dit jaar gaan we een rondje Bulgarije fietsen....nog even het land zien voordat het teveel beïnvloed is door de EU. Dus ik hoor de tips die jij van Bulgarije krijgt graag.

Veel plezier met voorbereiden!

Blanche
Nog even over de fietsroutes, zover ik weet zijn er twee beschreven: Persoonlijk lijkt me de laatste qua landschap/cultuur het meest interessant. Fietsers die ik onderweg ontmoette die de Donau helemaal hadden afgefietst vonden die route saai, veel armoedige dorpjes en nauwelijks tot geen voorzieningen.

Beste,

Bedankt voor jullie reacties, we zijn er al veel mee opgeschoten.
Ik wou ook eens vragen hoe we onze fietsen en ons zelf het best tot daar krijgen en terug, een auto hebben we niet. Lukt het met de trein ... ? we zijn studenten en houden het dus graag goedkoop.

Alvast bedankt

Tim

Tim,
Goedkoopst en snelst is het vliegtuig. Bijv. Wizzair (nee ik heb geen aandelen in deze maatschappij :wink: ) of Skyeurope vliegen van België of Nederland naar Boedapest. Of met Easyjet vanaf Dortmund. Met de trein is wat duurder maar meer relaxed, geen rompslomp met fietsdozen e.d. Ik ging van Münster naar Wenen en vandaaruit fietsend naar Boedapest. Een enkeltje van Keulen naar Wenen is vanaf 39 euro (plus 10 euro voor de fiets). Als je dan een binnenlandse Hongaarse trein vanaf de Oostenrijkse grens pakt, nog eens 10 euro erbij tot Boedapest. Rechtstreekse internationale treinen zijn duurder en meestal mag de fiets niet mee.
Kijk voor meer aanbiedingen op de Duitse Bahn website of informeer bij de treinreiswinkel.

Hoi Tim,

Weet niet of je al weg bent maar wellicht heb je nog wat aan deze info. Afgelopen zomer zijn wij van Boedapest naar Sofia gefietst via Servie en Roemenie. Geen officiële route, wel grotendeels de Donau gevolgd tot Bulgarije. Hongarije heeft redelijk wat campings, goede kwaliteit vaak maar ook wel nederlandse prijzen. Servië heeft weinig campings ondervonden wij (vertelden de serven zelf ook) en de kwaliteit is pover tot slecht. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om veel wild te kamperen. Dit is goed te doen, niet overvallen door allerlei rovers ofzo :wink: Wel erop gelet dat als we in een verlaten streek stonden dat we vanaf de weg niet zichtbaar waren. Mooie natuur in zowel Servië als Roemenië. Hongarije viel ons iets tegen maar we hebben het merengebied niet gehad. Ons viel op dat in grote delen van Servië en Roemenië nog Hongaars gesproken werd dus een woordenboekje is zeker op z'n plaats!

De terugreis vanuit Sofia (wellicht is dit vanaf de Zwarte Zee ook mogelijk) hebben wij per bus gedaan (ook ivm t student zijn :wink: ) Voor €100 gingen we naar Amsterdam, goedkoper dan t vliegtuig toen. In Sofia voor t station staan diverse maatschappijen, het loont de moeite om bij allemaal te vragen hoeveel het kost want er waren behoorlijke prijsverschillen.

Hoop dat het een beetje een antwoord op je vragen is, zo niet: laat maar weten.
vr.gr.

Theo

Tim,

Zag dat ik nog wat vergeten was: van de diverse landen hadden we de 'know-how' kaarten. Deze bevielen goed alleen het camping aanbod is niet aangegeven op de kaart van Servië. Daarnaast stond er ook een fout op in het aantal grensovergangen (er staan nog kleine overgangen op maar deze zijn niet meer in gebruik), gebruik dus van Servië naar Roemenië alleen de grote overgangen.
Know-How van de andere landen was goed.

Als laatste: overnachtingsmogelijkheden zijn zeer goed beschreven in de Loneley Planet.
groeten