Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk wiel is het sterkst? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welk wiel is het sterkst?

scrumble schreef:een beetje offtopic...
vooruitgang heeft er wel voor gezorgd dat er racefietsen van 6kg zijn
dat konden ze in 1900 ook al
en betaalbare randonneurs van rond de 10kg;
Was 30 jaar geleden ook niet moeilijk, maar het begint met het thuislaten van ringslot, stander, multipositiestuur, dikke banden, een pond Brooks zadel etc. Mijn Gazelle Champon Mondial weegt zonder pomp met Brooks 11.36kg

Natuurlijk is er de afgelopen decenia een grote vooruitgang geweest (ik heb er thuis nog eentje staan van 30 jaar oud). De beangrijkste is vermoedelijk geweest de introductie van licht oversized buizensets. Daarmee kon je zonder veel gewichtstoename ineens een fiets bouwen die voldoende stijf was om er bagage op te vervoeren. De ontwikkeling van steeds betere staalssoorten heeft er vervolgens voor gezorgd dat die stijve frames ook weer wat lichter konden worden. De tweede belangrijke ontwikkeling voor vakantiefietsers was die van de ontwikkeling van sterke en stijve alu velgen met holle kamers. Je hebt geen idee meer van de matige kwaliteit van de velgen van vroeger. Hetzelfde geldt voor de kwaliteitsverbetering van de spaken. Spaken hoeven nu echt niet meer te breken. Bagagedragers zijn ook zo'n punt: dertig jaar geleden zwabberden die verschrikkelijk. Een echt fundamentele verbetering is ook die geweest van de banden. Moderne banden rollen veel lichter, gaan langer mee, en zijn veel minder vaak lek. En de maatvoering is veel meer gestandaardiseerd. Moderne remmen doen het bovendien veel beter. Tot slot hebben moderne derailleurs en atb onderdelen het schakelgemak onherkenbaar verhoogd en een veel groter bereik van overbrengingsverhoudingen gegeven. Kortom, er is veel winst geweest. Erg veel lichter zijn de vakantiefietsen er niet van geworden, maar wel veel betrouwbaarder.
Natuurlijk zijn er ook ontwikkelingen geweest die minder relevant waren voor vakantiefietsers, of zelfs nadelig. De traditionele racefiets was een fiets waar je nog redelijk dikke banden op kon zetten (vaak tot 35 mm), en waar je zonder problemen een dragertje op kon monteren. tegenwoordig zijn de echte racefietsen veel specifieker geworden, en verschillen ze meer van wat je voor een vakantie nodig hebt (zelfs als dat maar met erg weinig bagage is). Ze hebben exotische en kwetsbare materialen en constructies, en frames met zo weinig ruimte bij de vorken en remmen dat er slechts superdunne bandjes op passen.
Wat jij nodig hebt voor een snelle lichtgewicht tocht op asfalt is een soort fiets dat nog maar weining gebouwd wordt. Het zou een fiets moeten zijn met moderne onderdelen, maar zonder de onbruikbare kanten van de moderne koersfiets. Jij hebt iets nodig wat ligt tussen die koersfiets, en de zware vakantiefiets waarmee je buffelend over ruwe wegen in barre omstandigheden je weg vervolgd.
Traditioneel is dan de oplossing wat wel een audax fiets genoemd wordt. Audax races zijn superlangeafstand races als non stop Parijs Brest Parijs. Dan wil je een snelle fiets, maar ook eentje die comfortabel is, en stabiel en rustig stuurt. Tot slot moet je een klein beetje bagage mee kunnen nemen. Zulke fietsen zien er van een afstand uit als racefietsen, maar hebben een comfortabele geometrie, en wat dikkere banden. Meestal is dat maximaal 32 mm, omdat dat het maximum is wat past met Shimano zijoptrekremmen met lange remhoeven, en spatborden. Sinds een half jaar zijn er van Tektro ook zijoptrekremmen met nog langere hoeven, zodat je dan een semi race frame kunt bouwen voor banden tot 38 mm. Toch hoeft zo'n fiets niet echt veel zwaarder te zijn. Een voorbeeld is de A Homer Hilsen van Rivendell. Misschien niet jouw smaak, maar het is wel het goede idee voor supersnel asfalt touren.
Al die fancy wielen waar jij het over lijkt te willen hebben behoren niet tot de belangrijke vernieuwingen. Misschien helpen ze de Tour te winnen, maar zonder materiaalwagen zijn ze eerder een last dan een lust. Geef je geld uit aan een opmaat gemaakt audax frame, en je hebt veel meer plezier dan van al die bling.
Wim

A Homer Hilsen van Rivendell
Zeer mooi frame, alleen die levertijd van 4 maanden...

ik zelf heb gekeken naar cx frames met name:
Soma Doublecross, Bianchi Volpe, Fuji Cross en Gunnar Cross Hairs en het schitterend titanium frame van habanero

Uiteindelijk gekozen voor de:
Surly Crosscheck afgewerkt met de shimano ultegra groep.

compleet met brooks zadel, tubus drager en ringslot weegt mijn totale fiets minder dan 12 kg. ik overweeg nog een carbon voorvork.

mijn broer heeft een stevens gran turismo, een zeer mooie confectie fiets van slechts 11,8kg.

omdat ik mijn fiets zelf heb opgebouwd zocht ik naar goed advies voor een wielset. Waar sterk, snel en licht het sleutelwoord is.

Die Surly is een pracht fiets. Heb er laatst in Palo Alto nog met plezier naar staan kijken. Het is een goed (hoewel iets anders) voorbeeld van inderdaad precies wat ik bedoel. Het heeft alle deugden van een klassieke randonneur, met net wat meer vermogen ook naast de weg te rijden. Daar horen mooie handgebouwde niet al te zware wielen bij, en niet die fancy constructies die bij de marketingafdeling vandaan komen. Als je het met je bestaande wielen wilt doen, kies dan voor je zware (=sterke) wielset, maar zet er lichte banden op. Wil je een nieuwe wielset kopen, laat dan iets moois maken door een echte wielbouwer. Voor ik denk ongeveer 250 euro heb je dat met XT, wil je mooiere naven zoals Phil Wood of Chris King, dan kost dat meer (maar het hoeft echt niet). Snelle 37 mm brede banden zijn bijvoorbeeld de Panaracer Pasela.
Wim

Willem Jongman schreef:die fancy constructies die bij de marketingafdeling vandaan komen.
Ik heb die easton circuits nu zeer hardhandig, dan wel zonder bagage, getest en vind ze erg stabiel en snel. Afdaling over een klinkerweg met een snelheid van 50km/u en ruim 40km/u door de bochten heb ik tot op heden niet aangedurft, geweldig!! Ook op afdalingen over asfalt heb ik 65km/u gehaald. En dat voor het kopje van bloemendaal vind ik dus behoorlijk. Ik blijf ze gewoon 'lekker hard' gebruiken in de hoop dat ze het voor mijn zomervakantie het nog niet begeven hebben.

scrumble schreef:
Willem Jongman schreef:die fancy constructies die bij de marketingafdeling vandaan komen.
Ik heb die easton circuits nu zeer hardhandig, dan wel zonder bagage, getest en vind ze erg stabiel en snel. Afdaling over een klinkerweg met een snelheid van 50km/u en ruim 40km/u door de bochten heb ik tot op heden niet aangedurft, geweldig!! Ook op afdalingen over asfalt heb ik 65km/u gehaald. En dat voor het kopje van bloemendaal vind ik dus behoorlijk. Ik blijf ze gewoon 'lekker hard' gebruiken in de hoop dat ze het voor mijn zomervakantie het nog niet begeven hebben.
Is dat niet de Hincapie -ParisRoubaix 2006 methode ? :D

scrumble schreef: Ook op afdalingen over asfalt heb ik 65km/u gehaald. En dat voor het kopje van bloemendaal vind ik dus behoorlijk.
Heb ik ook gehaald op m'n tweede hands jan jansen voor 40 euro(was wel een mega koop) ;)

daarnaast scrumble, ligt het er dus gewoon aan wat je gaat doen.. asfalt vreten: ik bouw een ligt rekje op m'n racefiets en ga op vakantie(op die manier is een vriend van me met een dag gemiddelde van 245km op een optima baron naar de middelandse zee gecrost, 25 liter tas omvatte al z'n bagage)

en 40kg met een 20kg fiets... damn als ik dat ooit meeneem, dan mag ik wel wat aan gewichtheffen gaan doen :lol:

Sephi schreef: Heb ik ook gehaald op m'n tweede hands jan jansen voor 40 euro(was wel een mega koop) ;)
Dan wil ik je feliciteren met de aanschaf en het bijhorende setje cojones.
op mijn oude fiets durdde ik dat niet.
Sephi schreef: een dag gemiddelde van 245km op een optima baron naar de middelandse zee gecrost, 25 liter tas omvatte al z'n bagage)
Ja, zo hoort 't.... da's een fietsvakantie lekker 8-10uur/p dag fietsen en genieten van het veranderende landschap
Sephi schreef: en 40kg met een 20kg fiets...
Daar komt dan wel een zeer duurzame nanodrive bij te kijken en een waanzinnig dag gemiddelde van 20.000 meter. LOL
Sephi schreef:
scrumble schreef: en 40kg met een 20kg fiets... damn als ik dat ooit meeneem, dan mag ik wel wat aan gewichtheffen gaan doen :lol:
Toen ik een maand of 3 onderweg was tijdens m'n halfjaarse fietsreis (training tijdens de reis), is het wel mede hierdoor geweest dat ik op plaatsen in een hooggebergte kwam waar geen enkele toerist nog ooit was geweest. De hartelijke burgemeester verwelkomde me na z'n partijtje voetbal met een maaltijd en een gesprek met de jongeren uit het dorp, erbij zeggende dat ik de allereerste toerist ooit was daar. De volgende ochtend "moest" ik met 1 van de 4 "gemeenteraadsleden" mee ontbijten, en ervoor betalen mocht absoluut niet.
In de jungle van Bolivia had ik een ervaring die ook erg leuk was: het was 2 jaar voor mij geweest dat de laatste fietsen langs was gefietst, een Japanner.

Ach, het zal wel leuker zijn om 245km op een dag te fietsen, en daarbij de leukste wegen links moeten laten liggen omdat of je anders het daggemiddelde niet haalt, of je fiets uit elkaar valt.
Robertjan schreef: Toen ik...
Leuk hoe je je ervaringen romantiseerd; echter de hoeveelheid sociale contacten of gratis maaltijden die je op een reis krijgt. Ligt echt niet aan het feit dat je reist met een te grote hoeveelheid aan massa.
Robertjan schreef: Ach, het zal wel leuker zijn om 245km op een dag te fietsen, en daarbij de leukste wegen links moeten laten liggen omdat of je anders het daggemiddelde niet haalt, of je fiets uit elkaar valt.
Kijk eens op deze site http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm. Dan zul je zien dat de hoeveelheid energie dat je verbruikt in zo'n daggemiddelde gelijk zal zijn aan jou eigen daggemiddelde's. Eigenlijk is 245km dus niet zo heel veel voor een dag fietsen. Simpele natuurkunde dus.

Concluderend meer kilometers dus meer zien, meer meemaken, gezonder voor je lichaam (geen overbelasting) en fiets. En als je fiets 'uitelkaar valt' neem je je bagage op je rug je fiets op je schouder en LOOP je rechtdoor de berg over; waar niemand met een fiets ooit geweest is.

Fantastisch trouwens dat je halfjaarlijkse fietsreizen kan maken, misschien gesponserd? en daarom verplicht die propaganda verspreidt dat je 40 kg aan goud (duur materieel) nodig hebt?

Alhoewel de lichter je wilt reizen hoe duurder je uitrusting is; maar dat is een balans die ieder voor zich moet maken...

Willem Jongman schreef:Wat jij nodig hebt voor een snelle lichtgewicht tocht op asfalt is een soort fiets dat nog maar weining gebouwd wordt. Het zou een fiets moeten zijn met moderne onderdelen, maar zonder de onbruikbare kanten van de moderne koersfiets. Jij hebt iets nodig wat ligt tussen die koersfiets, en de zware vakantiefiets waarmee je buffelend over ruwe wegen in barre omstandigheden je weg vervolgd.
Traditioneel is dan de oplossing wat wel een audax fiets genoemd wordt.
Niet-traditioneel is het dan een cross-hybride, staan kant en klaar in Nederland in de winkels en je kunt er bv een licht bagagedragertje en al het andere dat je wilt opzetten. Verkrijgbaar in budget-uitvoering tot compleet customized.
Leon

Ja behalve dat veel van die cross hybrides vrij zwaar zijn, en een recht stuur hebben. Ik denk meer hieraan: http://www.on-one.co.uk/index.php?modul ... ANN_id=434 De nieuwe Tektro R556 zijoptrekrem maakt banden tot ongeveer 37 mm mogelijk.
Wim

Leon schreef:Niet-traditioneel is het dan een cross-hybride, staan kant en klaar in Nederland in de winkels en je kunt er bv een licht bagagedragertje en al het andere dat je wilt opzetten. Verkrijgbaar in budget-uitvoering tot compleet customized.
Leon
Leuk advies... het nadeel van een hybride dat het nergens in uitblinkt. Het wordt veelal aangeprezen voor zijn allround eigenschappen. En naarmate je hogere eisen gaat stellen aan het fietsen en fiets valt zo'n crosshybride niet aan te raden. Sloping frame, voorvering, v-brakes, en te nerveus. Kortom naar mijn mening niet echt een type fiets voor lange afstanden. Maar voor jou misschien ideaal.

scrumble schreef:Leuk advies... het nadeel van een hybride dat het nergens in uitblinkt.
Behalve dat het de snelste fiets op een gemengde route is en die tevens comfortabel is. Als het alleen over asfalt gaat is het wel een ander verhaal. Trouwens elke fiets is een compromis en niet zo'n beetje ook.
Ze zijn niet bepaald allemaal sloping, voorgeveerd, v-braked en nerveus. Dat is de ellende met die namen die aan fietsen toegekend worden. Sinds de fietsers zich er in steeds hogere mate mee bemoeien :wink: komen er ook fietsen bij die in geen hokje meer passen.
Leon
Deze bijvoorbeeld, ik heb er momenteel 37mm-banden ipv 28mm op.:
Afbeelding

Mooie fiets !

Tikkeltje te ATB voor mijn smaak, maar ziet er SNEL uit.

wat is het gewicht? wat me wel opvalt is de korte wielbasis als dat zelfde frame in een 52cm c-t wordt gemaakt is het dus sloping. En dat samen met de voorloop bepaald in hoge mate het stuurgedrag. Ook je bottom bracket lijkt nogal laag bij de grond; alhoewel dit wel stabieler is betekent het wel dat je in bochten moet oppassen. Wat zijn dat voor wielen eigenlijk?

Bovenstaande argumenten hebben mij doen beslissen een cx frame te kopen. De afwerking met een ultegra groep en racewielen helpt natuurlijk ook. Dat kan niet eens met dat frame, jammer... dus voor mij, net niet. Wellicht voor jou je droomfiets.

scrumble schreef:wat is het gewicht?
Vie de knop www hieronder ( v ) vindt je info.
Leon

informatiefe site heb je. erg leuk om door te nemen.

je paklijst is erg traditioneel en kan aangescherpt worden.
kijk hier eens naar.
http://www.backpackinglight.com/backpac ... 0034-1.pdf

Willem Jongman schreef: De nieuwe Tektro R556 zijoptrekrem maakt banden tot ongeveer 37 mm mogelijk.
Wim
Schijnen alleen niet erg stijf te zijn, en dus matig te remmen

Dat vroeg ik me ook af. Ik had goede berichten gelezen. Het zou jammer zijn als je gelijk hebt, want dan zouden ze nodeloos licht gemaakt zijn (ook met een paar gram erbij zijn het nog vrij lichte remmen). Zit je toch nog vast aan die dure centerpulls van Paul's, ook al valt daar best iets heel moois mee te maken: http://jonnycycles.com/progress/Trevor3.html
Wim