Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk wiel is het sterkst? - Forum Wereldfietser

welk wiel is het sterkst?

Ik heb nu twee erg sterke wielen in mijn bezit.
allebei 28inch en allebei erg sterk.

nu vraag ik mij af welke ik het best kan gebruiken/behouden.

het gaat om:

1) een set Rigida(Alesa) Sputnik met achter 40 spaken en voor 36 spaken en deore XT naven.

2) een set easton circuit zie hier voor meer info: http://www.eastonbike.com/PRODUCTS/WHEE ... rcuit.html

De grote verschillen zijn uiteraard hybride vs. race wat resulteert in een 135mm en 130mm naafbreedte en 22mm vs. 19mm velg breedte.

in principe lijkt wat betreft sterkte de sputnik robuuster maar ook veel zwaarder. Echter de easton zijn voor '150 kg', superlicht en hebben vernieuwde spaaktechniek. Dus lijkt me de easton weer een betere keuze.

Zou ik op die easton ook bredere banden kunnen monteren zoals 40mm of 50mm schwalbe supreme's?

dus kort samengevat: 'kan ik een easton race wielset als vakantiefiets wiel gebruiken?'.

Ik zou het niet proberen. Die Easton naven zijn dus smaller, dat past niet, tenzij je rare dingen gaat doen. Bovendien zijn 130 mm brede wielen inherent zwakker omdat ze meer paraplu gespaakt moeten worden. Dezee hebben bovendien 24/28 spaken, en dat is veel te weinig voor een vakantiewiel. Van het plaatje lijken de velgen me ook wat dun.
Wim
scrumble schreef:.. 22mm vs. 19mm velg breedte.
... Zou ik op die easton ook bredere banden kunnen monteren zoals 40mm of 50mm schwalbe supreme's?
Hoi,
Kijk op http://www.schwalbe.nl/nl/nl/startpagina/
en dan Technische Info en Bandenmaten.
Op 19 mm-velgen kun je dus "47"-banden zetten en op 22 mm-velgen dus 50 à 54. Ik ga er hier wel even van uit dat het om velgen 19 resp 22 inwendig gaat, maar ik kan het erg fout hebben.

Maar die Circuits zou ik toch niet als reisfietsenwiel gebruiken. Deze velgen worden aangeprezen voor racers, ze worden light weight genoemd, er zitten (tevens) aluminium nippels op en 24 resp 28 spaken. Allemaal bedenkelijke dingen. En zijn de velgen 19 mm inwendig of uitwendig? Ik kan dat niet met zekerheid gelezen krijgen op die pagina. 19 inwendig is voor een racevelg wel extreem breed.

Leon

Ik heb een surly cross check met een spacing van 132,5mm wat mij de keuze vrijheid geeft tussen race en mtb naven.

de velg heeft een uitwendige maat van 19mm binnen van 14 tot 16mm onder de velgrand.

Ja, het zijn racewielen. Maar geschikt voor extreme belasting. De spaken hebben geen J-bend wat het zwakste punt is van een spaak. Ook is paraplugespaakt naar mijn weten juist een pluspunt. Ook lijkt mij dat een kortere naaf juist sterker is?

De eisen die ik stel aan de wielen zijn dermate dat ze mij +/- 90kg en 10-15kg bagage moeten dragen; dus binnen de belastings grens. Mijn fietsvakantie's lijden mij over hoofdzakelijk asfalt maar waar ik dus kasseien en onverharde wegen niet wil mijden. Deze vakantie wil ik de 100-cols tocht gaan doen dus is een lichte fiets en bepakking cruciaal.

Heeft er iemand ervaring met deze wielen in combinatie met lichte bepakking?

scrumble schreef:Ik heb een surly cross check met een spacing van 132,5mm wat mij de keuze vrijheid geeft tussen race en mtb naven.

de velg heeft een uitwendige maat van 19mm binnen van 14 tot 16mm onder de velgrand.

Ja, het zijn racewielen. Maar geschikt voor extreme belasting. De spaken hebben geen J-bend wat het zwakste punt is van een spaak. Ook is paraplugespaakt naar mijn weten juist een pluspunt. Ook lijkt mij dat een kortere naaf juist sterker is?

De eisen die ik stel aan de wielen zijn dermate dat ze mij +/- 90kg en 10-15kg bagage moeten dragen; dus binnen de belastings grens. Mijn fietsvakantie's lijden mij over hoofdzakelijk asfalt maar waar ik dus kasseien en onverharde wegen niet wil mijden. Deze vakantie wil ik de 100-cols tocht gaan doen dus is een lichte fiets en bepakking cruciaal.

Heeft er iemand ervaring met deze wielen in combinatie met lichte bepakking?
Mijn eerste gedachte was dat je je mailtje een dag te laat verstuurd had.

Als je de marketing bullshit even weglaat kun je dus kiezen uit een wielenset met suspecte naven, zo weinig spaken dat breuk direct centimeters slag oplevert, spaken waar je onderweg ook geen reserve meer bij krijgt en een inklemming bij de naaf (of hoe moet ik dual thread interpreteren) om het breukrisico op te voeren. Meer als 35mm banden zou ik er niet omleggen
Het andere uiterste is een stel tractorwielen.

Voor 100 cols zou ik er tussen in willen zitten. Handgemaakte wielen met bewezen naven (dus Campa/Shimano/Hugi/CK/Phil) een normaal spaakpatroon en een hoge velg. Maar vooral geen lichtgewicht naaf uit Taiwan

Als je geen nieuwe wielen wilt kopen zou ik toch maar je stevige wielen kiezen, en er bredere lichte snelle banden op zetten. Denk aan de Schwalbe Marathon Racer, of de Panaracer Pasela.
W

waarom eigenlijk een dag te laat?


hier word de spaak/naaf techniek uitgelegd:
http://www.eastonbike.com/PRODUCTS/TECH ... ch_t3.html

Dat het geen bewezen techniek is; is wat mij doet twijfelen.

niemand ervaring?

scrumble schreef:waarom eigenlijk een dag te laat?
Wat voor datum was het gisteren ook alweer? ;)

dat zijn dus twee domme vragen... :shock:

ik neem het advies in ieder geval ter harte.

scrumble schreef:waarom eigenlijk een dag te laat?


hier word de spaak/naaf techniek uitgelegd:
http://www.eastonbike.com/PRODUCTS/TECH ... ch_t3.html

Dat het geen bewezen techniek is; is wat mij doet twijfelen.

niemand ervaring?
Sceptisch?? Ik??? :D
Dit is een bewezen techniek, die je aantreft bij hoge bi's uit 1880. Om een spaak te vervangen is het handig als je beschikt over een vonkerodeer machine, want die krengen breken per definitie waar ze de naaf verlaten en zie de resten dan maar uit het gat te krijgen!
En de spaken breken juist makkelijk omdat de spaken moeten buigen waar ze de naaf verlaten (er zit altijd beweging in een wiel, niets is absoluut stijf). Als je een spaakkop hebt kan de spaak tenminste nog een beetje meebewegen.
Mijn conclusie (sorry) Stompzinnigheid 10/10

zijn deze wielen dan een alternatief?

http://www.bikexperto.com/InitialUsedAr ... rgewichten

scrumble schreef:zijn deze wielen dan een alternatief?

http://www.bikexperto.com/InitialUsedAr ... rgewichten
Wat de alleen rechts achter CX-rays voor voordeel hebben snap ik niet zo, maar hier kun je geen buil aan vallen. Ga wel voor de zwaardere velgen en 36 spaken achter. Maximale bandbreedte is 35mm

Graag jullie mening over deze wielen?

http://www.tandems.co.uk/products/acces ... demwheels/

duur!

Ga nou gewoon naar een goede wielbouwer die een goed traditioneel wiel voor je kan bouwen. Met Xt naven ben je dan voor een kleine 250 euro klaar. Brandt het geld in je zak, kies dan voor voor een SON naafdynamo, en achter voor heel mooie super naven als van Phil Wood of Chris King.
Wim

scrumble schreef:Graag jullie mening over deze wielen?
160 breed, dus moet je je frame open buigen, een langere trapas monteren en zien dat je het probleem met je voorderalleur oplost

en de hoeveelheid spaken?
en de toegepaste naaf?

waarom zijn deze wielen eigenlijk sterker dan de 48spaaks met een 145mm brede naaf? Spaakbreuk wordt uitgesloten ook een 'een slag in het wiel' schijnt niet voor te komen; afgezien extreme situaties (waarbij toch het hele wiel vervangen wordt).

IK ben mijn fiets aan het opknappen. Ik had eerst een 7 casette er op zitten maar toen ik een nieuw achterwiel kocht met een xt naaf was die breder. IK fiets nu met een ring er achter, maar heb de indruk dat het schakelen niet meer zo precies gaat, omdat mijn trapas wat langer moet worden? IK fiets op een tour MTB.

IK begrijp trouwens niet waarom Shimano niet gewoon 7 speed naven maakt. 27 versnellingen vind ik trouwens overbodig.

voor 22-36-47 en achter 13-34 daar mee fiets je makkelijk over de zwaarste bergen heen, als je Els en Dick moet geloven. Zij fietsen met een Gebbhard trapstel, wat is dit eigenlijk, nooit van gehoord. Misschien moet ik ook maar naar Vittorio, zij zijn geloogf ik de enige die nog 21 versnellingen kunnen leveren. De marketing van Shimano schijnt zijn werk goed te doen.

mario

een beetje offtopic...
vooruitgang heeft er wel voor gezorgd dat er racefietsen van 6kg zijn en betaalbare randonneurs van rond de 10kg; paar dat met een lichtgewicht bepakking (inclusief lichtgewicht tent en kookspullen) van 6-8kg.

Dan is dat dus ongeveer gelijk aan zo'n stalen vittorio ros.

Misschien word het eens tijd om dat eens kenbaar te maken.

i.p.v. iedereen te laten denken dat je een 20kg zware fiets met 40kg bepakking verdeeld over 5 tassen nodig hebt om een 'wereldfietser' te zijn.

mario schreef:
IK begrijp trouwens niet waarom Shimano niet gewoon 7 speed naven maakt. 27 versnellingen vind ik trouwens overbodig.
Doen ze nog steeds, maar het is goedkope zut. En zolang er genoeg sukkels zijn die ieder jaar iets nieuws moeten hebben om over op te scheppen, werkt Shimano graag mee
Zij fietsen met een Gebbhard trapstel, wat is dit eigenlijk, nooit van gehoord.
tjechische fabrikant van tandwielen, uit mijn hoofd www.gebhart.cz en een hoop flash rommel
Misschien moet ik ook maar naar Vittorio, zij zijn geloof ik de enige die nog 21 versnellingen kunnen leveren. De marketing van Shimano schijnt zijn werk goed te doen.
Die van Vittorio ook ;)