Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore schijfremmen ontluchten - Forum Wereldfietser

Deore schijfremmen ontluchten

Geachte medefietsers,

Mijn Challenge Hurricane (ligfiets) heeft een setje Shimano Deore schijfremmen. Het irriteerde me dat de voorrem pas vrij laat aangreep. Later dan de achterrem. Daardoor kwam ik nogal eens met geblokkeerd achterwiel tot stilstand, wat niet echt goed is voor het achterbandje.

Ik wilde daar dus wat aan doen, maar na wat gepruts is het dus niet gelukt. Sterker nog, nu remt hij voor helemaal niet meer doordat er lucht in de leiding zit.
Dus ik probeerde het beestje te ontluchten volgens de Shimano handleiding. Daarin staat dat de ontluchtingsnippel (bij de remklauw) 1/8 los gedraaid moet zijn en dat de olie via het reservoir (bij de remgreep) dan zou moeten dalen, oftewel, dat de olie de leiding inloopt. En dat doet het dus niet. Ook niet als ik me een ongeluk pomp met de remgreep.

Ik doe vast iets fout, maar wat...?
Wie heeft een handige methode voor het ontluchten van Shimano schijfremmen?

mvg
Jeroen

Ik heb het zelf nog nooit gedaan bij mijn Magura, maar wel een keer meegekeken toen ik andere remhendels monteerde. Daarbij werd er ook nieuwe remolie wordt toegevoegd. En dat werd volgens mij vanaf de rem gedaan (NIET ZEKER MEER!).
Door vervolgens te gaan pompen met de remhendel wordt de olie het systeem in gezogen en de lucht eruit.

Wel ben ik benieuwd wat je fietsenzaak erover kan melden. Normaal gesproken kun je voor zoiets wel even langsrijden om het kort toegelicht te krijgen.

Bedankt voor het antwoord.

Op zich is het ook logischer olie vanaf de rem erin te spuiten. Olie wil naar beneden en lucht naar boven. Dus dat is het proberen waard.
Ik wil graag weten hoe alles werkt aan mijn fiets. Dus doe ik er ook veel zelf aan. Nu had ik al eens Magura HS11 gevuld en ontlucht, maar dat ging toch eenvoudiger. Daar werd ook de olie bij de remmen ingespoten.

Nog maar een keer proberen dan of het op die manier wil. Anders inderdaad even aan de fietsenmaker vragen.

Wie andere iedeeën heeft...
Ben benieuwd.

(Jarno, heb je ook hydraulische schijven? Of zijn het de bekende velgremmen?)

Ik heb hydrolische velgremmen van Magura. De hs 33 als ik het goed heb. Die heb ik enigzins aangepast, want ik rijd altijd met een racestuur en dus ook met de racehandels van Magura.
En, uitermate tevreden over het systeem. Vooral de enorme onderhoudsvrije werking.

Op de site van magura staan vele duidelijke handleidingen voor onderhoud/ontluchten. Misschien ook van toepassing op shimano systemen?

Ben even aan het bladeren gegaan en ben ook bij Shimano op de site wel wat informatie tegengekomen. Gezien de opbouw van de site is het niet echt goed mogelijk een diepe link te noemen.

Maar als je op deze pagina kijkt staan daar een aantal links naar handleidingen.

Bedankt voor de reacties!
Inmiddels heb ik begrepen dat de standaard methode, d.w.z. de methode volgens de Shimano handleiding, niet werkt. Ik ben dus niet de enige die dat ondervonden heeft.
Morgen ga ik naar mijn fietsenmaker, Elan, in Nijmegen. Die zal voor mij de rem ontluchten, maar ik mag blijven kijken. Iets wat ik zeker zal doen. Dan kan ik het zelf tenminste ook. Handig als je even geen fietsenmaker in de buurt hebt die dat kan.
Ik zal mijn bevindingen hier bekendmaken, zodat anderen ook hun voordeel ermee kunnen doen. Ik wil eigenlijk wel eens weten hoeveel wereldfietsers er met schijfremmen rijden, met name hydraulische.

Hier mijn verhaal:
Bij Elan probeerden ze de rem te ontluchten. Het lukte niet. Na wat onderzoek kwamen we tot de conclusie dat de remgreep een verstopping had. Daarom werkte het ontluchten ook niet. Nu heb ik een nieuwe remgreep gekregen (garantie).
Het ontluchten gaat eenvoudig. Neem een spuit en een slangetje, zuig deze vol olie. Pruts dan het geheel met het slangetje op de ontluchtingsnippel bij de remklauw. Spuit de olie door het systeem (van de rem naar de remgreep). De olie zal bij het reservoir omhoogkomen, waar je het dus weer op moet zien te vangen om niet alles onder de olie te hebben.
Als de lucht eruit is, schroef de ontluchtingsnippel dicht. Pomp een aantal keer met de remgreep.

Nu weet ik het tenminste en werkt alles naar behoren.

OK, misschien een domme vraag, maar dat is een vraag nu eenmaal altijd hé :

Hoe weet je wanneer je lucht in de leidingen hebt en wanneer je dus moet ontluchten? :oops:

William

Normaal is het een gesloten systeem en is ontluchten dus niet nodig. Maar door mijn eigen stomme schuld had ik lucht in het systeem. Dit merk je doordat de remmen dan slecht of helemaal niet meer reageren. Het voelt niet meer zo strak dan zonder lucht. Een soort luchtvering in je remleiding.

Oftewel, ontluchten is niet vaak nodig, behalve bij een lek in het systeem, of bij het vervangen van de olie. En wanneer er lucht in de leiding zit merk je dat heel duidelijk, door het sponzige gevoel.

OK, bedankt voor het antwoord.

Ik stelde die vraag omdat ik recent een set Magura HS33 heb laten monteren. Mijn monteur zei me dat het mogelijk is dat de achterste rem na enige tijd mogelijk(éénmalig) zou moeten ontlucht worden, dit omdat die remleiding diende verlengd te worden en er dus olie moest bijgevoegd worden.

Voorlopig heb ik er nog niet veel van gemerkt, rijd er slechts enkele honderden Km mee. Ik hoop dat het niet nodig zal zijn.

William.

Als de rem stevig aanvoelt dan zit het wel goed. Als je het niet vertrouwd. gewoon even langsgaan bij je fietsenzaak. Die kan het zo voelen.

Maar als je er totaal geen last van hebt tot nu toe, dan zal het wel in orde zijn lijkt me. Nadat bij mij de boel was veranderd en dus opnieuw gevuld is er ook nooit meer een reden geweest om bij te vullen. Da's 4 jaar geleden.

tip

Nog een laatste tip bij het ontluchten van de remleiding. Als je de olie inspuit, moet je dit langzaam doen. Zodoende kunnen luchtbelletjes in de leiding loskomen.

Ontluchten blijkt toch vaker nodig dan gedacht: na vliegtuigvlucht (laatste reis naar Rwanda) en bij het onderste-boven plaatsen van de fiets.