Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken breken - Forum Wereldfietser

Spaken breken

Hoewel ik niet echt een wereldfietser ben, kan ik nergens een deftig/actief fiets-forum vinden, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn oud en trouw fietsje laat mij de laatste tijd namelijk wat in de steek: Het gaat om een doodgewone Oxford stadsfiets (van '96). Deze is uitgerust met trommelremmen (zogenaamde 'rollerbrakes' van Shimano) en heeft er een 20000km opzitten.

Onlangs, begin dit jaar, is mijn achtervelg samen met de spaken vervangen geweest door de fietsenmaker (eigen domme fout trouwens, te lang met te platte band gereden). Sindsdien breken mijn spaken af als ik wat harder moet remmen. (De spaken breken af, vlak aan de naaf; langs beide kanten). Ik vermoed dat een rem die op de naaf zit, de spaken zowiezo meer belast, maar ik heb de afgelopen 10 jaar daarmee geen problemen gehad.
-> is er dan zoveel verschil in kwaliteit van spaken (het gaat om een gewone fiets) en/of behoeft zo'n rollerbrake een bepaalde voorzorg?
Of het er mee te maken heeft dat weet ik niet, maar sinds kort maakt mijn rem ook een schurend geluid; iets wat vroeger nooit was. Mijn fietsmaker weet ook niet waar het aan ligt. Iemand tips (buiten uitkijken naar een andere fietsenmaker)?

Altijd moeilijk op een afstand, maar laat ik een ding voorop stellen: spaken horen niet te breken. Als ze het wel doen is er ofwel heel erg slecht materiaal gebruikt (als dat nog te koop is), ofwel is er gewoon slecht gespaakt. In beide gevallen is het de verantwoordeloijkheid van de fietsenmaker. En als er al heel wat spaken gebroken zijn, hebben de resterende inmiddels vermodleijk zo'n opdonder gehad, dat alleen het wiel helemaal opnieuw laten spaken nog helpt.
Wim

Hoi,
Je hebt het over begin dit jaar. Het is nu nog begin april. Dus je mag de fietsenmaker de kans geven het wiel opnieuw te spaken, maar hij mag daar echt geen geld voor vragen, want het is zijn vak om een wiel goed te spaken zodat het weer een aardige tijd mee kan.
Het kan verder aan een heleboel dingen liggen. Interessant natuurlijk, maar feitelijk alleen het probleem van de fietsenmaker.
Die schurende rem hoeft er niet mee te maken te hebben overigens; ik weet daar verder niet zo veel van.
Leon

Over de kwaliteit van de spaken kan ik mij niet uitspreken, ze zien eruit als gewone spaken; maar dat lijkt mij nogal evident.
Controlleren of er slecht gespaakt is of niet kan ik evenmin, maar als ik eraan voel, heb ik wel de indruk dat ze allemaal op dezelfde spanning staan; geen enkele die overdreven hard of slap aanvoelt.
Ik ga deze week alleszins nog naar de fietsenmaker en laat hem deze keer alle spaken vervangen. Klinkt namelijk zeer redelijk dat de andere ook al zwaar afgezien hebben.

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een Union Oxford de luxe (dezelfde?) met SA trommelremmen. Na tig spaken vervangen te hebben (ook eenmaal allemaal tegelijk en laten spannen door een fietsenmaker) ben ik met het wiel naar een fietsenmaker gegaan die mij garandeerde dat de boel heel zou blijven, en het bleef ook heel.
De truc: ringetjes achter de spaakkop waardoor de spaak niet meer kan bewegen in de te smalle flens van de trommelrem.

Succes, Johan