Pinion ervaring na vijf jaar fietsen
Iets meer dan vijf jaar geleden kocht ik een fiets met Pinion-versnelling. Merk fiets: VSF TX1200, stalen fiets met ketting. In het volgende stukje enige ervaringen waarin andere fietser misschien geïnteresseerd zijn.
1. Ik heb ongeveer 50.000 km gefietst met de pinion onder wisselende omstandigheden. Meest onder warme condities in Latijns-Amerika, maar ook de VS van de West- naar Oost-kust en heel Nieuw Zeeland. Zowel on- als of-road, nat en droog, hoog en laag, etc..
2. Fietsen met een pinion-versnelling vind ik fantastisch. Het schakelt perfect van laag naar hoog (vv) zonder problemen. Tijdens lange tochten sprong heel af en toe er wel eens een versnelling over met een flinke tik, zo ongeveer eenmaal per dag als ik 100 tot 150 km/dag reed. En nooit is dat van invloed geweest op het schakelen.
3. Fietsen in de bergen: daar had ik deze fiets voor gekocht en de pinion-versnelling maakt het helemaal waar. Het schakelen gaat zeer makkelijk als je naar boven moet. Heel wat keren heb ik de kleinste versnelling nodig gehad. Als je alleen vlakke stukken fietst zijn de 18 versnellingen overdreven.
4. De ketting: elke 10.000 km vervang ik de ketting gelijk met een olie-verversing. Ik gebruik een KMC Z1 ketting. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is dat de ketting niet te strak te zetten. Eenmaal heb ik het tandwiel dat op het achterwiel zit los gereden doordat ik de ketting te strak had afgesteld. Was nog niet zo makkelijk met weinig gereedschap 'in the middle of nowhere' dit te weer in elkaar te zetten.
5. Olie verversen: laat ik elke 10.000 km doen. Ik doe graag alles zelf maar het verversen bij een fietsenmaker is zo goedkoop dat je voor dat geld het niet zelf hoeft te doen (ik geloof dat ze er een tientje voor vroegen). Het is nog een heel gepruts met een oliespuit enzo. De olie stinkt trouwens enorm en dat brengt me op het belangrijkste punt van dit bericht:
6. Gebroken seal-ring: een paar maanden geleden stonk het enorm toen ik mijn fietsschuurtje binnen kwam. Ik dacht en wist meteen: dat is olie van de versnelling van de pinion. En ja hoor er stond een plasje olie onder de fiets. De seal-ring was gebroken rond de trapas. Fiets naar Bongers, Apeldoorn gebracht. Die konden het niet maken en hebben de versnelling naar Pinion gestuurd in DLD. Daar hebben ze er een nieuwe behuizing opgezet inclusief nieuwe seal-ring met twee jaar garantie. Eind goed al goed, maar toen kwam de aap uit de mouw: Ik had de fiets 5 jaar en een paar maanden, de garantie was een paar maanden verlopen ! Ik moest dus het volle pond van de reparatie betalen, vonden ze bij Pinion. Weinig keuze had ik niet en heb het maar laten maken. Ik heb er wel over geklaagd bij Pinion. Het excuus wat ze hadden: ik had er in hun ogen teveel kilometers op gefietst en onder te extreme omstandigheden. "Bijna niemand reed zoveel kilometers binnen vijf jaar" aldus de firma Pinion. Ik vond het wel een zeer zwak excuus. Op hun website maken ze reclame dat je er onder alle omstandigheden vele kilometers mee kunt fietsen. In de praktijk is dat dus niet zo. Ik vind de pinion-service niet zo geweldig als ze doen voorkomen.
Iets meer dan vijf jaar geleden kocht ik een fiets met Pinion-versnelling. Merk fiets: VSF TX1200, stalen fiets met ketting. In het volgende stukje enige ervaringen waarin andere fietser misschien geïnteresseerd zijn.
1. Ik heb ongeveer 50.000 km gefietst met de pinion onder wisselende omstandigheden. Meest onder warme condities in Latijns-Amerika, maar ook de VS van de West- naar Oost-kust en heel Nieuw Zeeland. Zowel on- als of-road, nat en droog, hoog en laag, etc..
2. Fietsen met een pinion-versnelling vind ik fantastisch. Het schakelt perfect van laag naar hoog (vv) zonder problemen. Tijdens lange tochten sprong heel af en toe er wel eens een versnelling over met een flinke tik, zo ongeveer eenmaal per dag als ik 100 tot 150 km/dag reed. En nooit is dat van invloed geweest op het schakelen.
3. Fietsen in de bergen: daar had ik deze fiets voor gekocht en de pinion-versnelling maakt het helemaal waar. Het schakelen gaat zeer makkelijk als je naar boven moet. Heel wat keren heb ik de kleinste versnelling nodig gehad. Als je alleen vlakke stukken fietst zijn de 18 versnellingen overdreven.
4. De ketting: elke 10.000 km vervang ik de ketting gelijk met een olie-verversing. Ik gebruik een KMC Z1 ketting. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is dat de ketting niet te strak te zetten. Eenmaal heb ik het tandwiel dat op het achterwiel zit los gereden doordat ik de ketting te strak had afgesteld. Was nog niet zo makkelijk met weinig gereedschap 'in the middle of nowhere' dit te weer in elkaar te zetten.
5. Olie verversen: laat ik elke 10.000 km doen. Ik doe graag alles zelf maar het verversen bij een fietsenmaker is zo goedkoop dat je voor dat geld het niet zelf hoeft te doen (ik geloof dat ze er een tientje voor vroegen). Het is nog een heel gepruts met een oliespuit enzo. De olie stinkt trouwens enorm en dat brengt me op het belangrijkste punt van dit bericht:
6. Gebroken seal-ring: een paar maanden geleden stonk het enorm toen ik mijn fietsschuurtje binnen kwam. Ik dacht en wist meteen: dat is olie van de versnelling van de pinion. En ja hoor er stond een plasje olie onder de fiets. De seal-ring was gebroken rond de trapas. Fiets naar Bongers, Apeldoorn gebracht. Die konden het niet maken en hebben de versnelling naar Pinion gestuurd in DLD. Daar hebben ze er een nieuwe behuizing opgezet inclusief nieuwe seal-ring met twee jaar garantie. Eind goed al goed, maar toen kwam de aap uit de mouw: Ik had de fiets 5 jaar en een paar maanden, de garantie was een paar maanden verlopen ! Ik moest dus het volle pond van de reparatie betalen, vonden ze bij Pinion. Weinig keuze had ik niet en heb het maar laten maken. Ik heb er wel over geklaagd bij Pinion. Het excuus wat ze hadden: ik had er in hun ogen teveel kilometers op gefietst en onder te extreme omstandigheden. "Bijna niemand reed zoveel kilometers binnen vijf jaar" aldus de firma Pinion. Ik vond het wel een zeer zwak excuus. Op hun website maken ze reclame dat je er onder alle omstandigheden vele kilometers mee kunt fietsen. In de praktijk is dat dus niet zo. Ik vind de pinion-service niet zo geweldig als ze doen voorkomen.