Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prijzen onderhoudsbeurten (bij dealers)... - Forum Wereldfietser

Prijzen onderhoudsbeurten (bij dealers)...

Vandaag ff m'n fiets weggebracht voor een service/onderhoudsbeurt, en uurtje geleden opgehaald. Was ff nodig omdat hij moeilijk schakelde en ik nog een paar tochten in de planning heb.

En weinig kennis heb om zelf een fiets te onderhouden :roll:... nog wel maar dat gaat vast veranderen! Mits ik tijd heb want dat is punt 2. Binnenkort wel een grotere schuur iig.

Want wel ff geschrokken...

Is het normaal dat na 3000 km een LX-cassette (plus ketting) moet worden vervangen? Lekker snel verdiend zo, gebeurt dat elke keer dat iets vies is...

Ben een behoorlijke doortrapper maar dit vind ik wel erg sterk. Heb daar dan ook melding van gemaakt maar ze beweerden met droge ogen dat 3000-4000 toch echt het maximum was en dat bij veel mensen het nog eerder moest gebeuren.
Daarnaast hebben ze vrolijk m'n LX voor een Deore vervangen omdat ze ff niets anders hadden. Mwah overleeft het wel weer ff maar lijkt me toch niet een standaard oplossing.

Uren geloof ik dan nog wel, maar bij een totaal prijs van 12% van de nieuwwaarde heb ik heel wat bedenkingen :shock:
Fedor schreef:En weinig kennis heb om zelf een fiets te onderhouden
Een ketting en cassette vervangen kan elke 'nono' mits voorzien van het juiste gereedschap en iemand die het één keer voordoet.
Fedor schreef:Is het normaal dat na 3000 km een LX-cassette (plus ketting) moet worden vervangen? Lekker snel verdiend zo, gebeurt dat elke keer dat iets vies is...
Ik fiets zeker 7500 kilometer met een cassette en ketting van LX kwaliteit, en ik ben (ook) niet zachtzinnig met mijn spullen.
Ik heb, mede door schade en schande wijs geworden, inmiddels alle ins en outs van mijn fiets leren kennen en laat me ook niets meer wijs maken.

Tsja wanneer is iets nodig?

In Nederland gebruik je vooral één tot drie kransjes erg veel. Ik tenminste. En dan sleep ik er toch wel 8500 km uit met gebruik van twee kettingen. Ik heb nu eemaal van een cassete de betreffende drie kransjes vervangen en nu heeft deze cassette een tweede leven op mijn mtb.

(dit jaar met een enkele ketting iets van 6500km maar dat ging wel ten koste van een voorblad dat ook vervangen moest worden.)

De logica achter het resultaat dat mensen op een wereldreis 10.000+ km halen ligt naar mijn idee dan ook in het feit dat je onderweg voornamelijk glooiend tot bergachtig terrein rijdt en slijtage over meer kransjes verdeeld is.

Meet je de ketting met een passingijzer (? hoe heet zo een ding nou ook alweer precies ;) ) dan schijnt een ketting bij drieduizend km wel al aan de rek/slijtage te zitten bij diverse mensen. Maar dan zou je enkel en alleen de ketting hoeven te vervangen....

Over de uren,

als ik enkel de cassette en ketting zou vervangen, dan kost me dat schat ik hooguit twintig minuten en dan doe ik nog kalm aan....
Fedor schreef: Is het normaal dat na 3000 km een LX-cassette (plus ketting) moet worden vervangen? Lekker snel verdiend zo, gebeurt dat elke keer dat iets vies is...
Vies is niet bevorderlijk voor de levensduur, en hoe lang je met ketting en tandwielen doet is sterk afhankelijk van het gebruik, onderhoud en de kwaliteit van de gebruikte materialen. Als je een slechte ketting hebt (1e montage kwaliteit) kan die na 800 km al aan zijn eind zijn, daarna gaat die tandwielen opeten
Ben een behoorlijke doortrapper maar dit vind ik wel erg sterk. Heb daar dan ook melding van gemaakt maar ze beweerden met droge ogen dat 3000-4000 toch echt het maximum was en dat bij veel mensen het nog eerder moest gebeuren.
Daarnaast hebben ze vrolijk m'n LX voor een Deore vervangen omdat ze ff niets anders hadden. Mwah overleeft het wel weer ff maar lijkt me toch niet een standaard oplossing.
"standaard" oplossing is om je in zo'n situatie XT aan te smeren :D
Uren geloof ik dan nog wel, maar bij een totaal prijs van 12% van de nieuwwaarde heb ik heel wat bedenkingen :shock:

Die faaaaaaaaantatische sleutelcursus van de wereldfietser is niet voor niets populair
m-gineering schreef: "standaard" oplossing is om je in zo'n situatie XT aan te smeren :D
En daar was ik waarschijnlijk nog ingetuind ook, zo'n lul ben ik dan ook wel weer :P

Die faaaaaaaaantatische sleutelcursus van de wereldfietser is niet voor niets populair
Ben al data aan het controleren :) Vond Groningen nogal ver maar voor m'n gevoel is het een stuk dichterbij komen te liggen (al verhuis ik binnenkort naar het zuiden) ;)

Over de ketting: geen idee wat er origineel op een Giant Expedition wordt gezet. Wel heb ik consequent gesmeerd en voor zover het ging ketting en kransjes schoongemaakt (al heb ik nooit de ketting verwijderd om schoon te maken).

hmm...

zelf fiets ik gemiddeld tussen de 4000 a 6000 per jaar, das met een pc68 ketting van sram met een hg50 casette (deore) en dan heb ik nog over...
maar dat kost onderhoud, als je niet consequent je ketting en kettingwielen bijhoud vreet je deze idd op, en als je met een smallere ketting rijd, denk aan 9 of 10 sp dan worden de materialen ook lichter welke weer meer slijtage gevoelig zijn.

En een derailleur nalopen.. er is erg veel te lezen op I-net (of in een bepald vakantiefietsen boek) waardoor je zelf na een keertje prutsen echt wel weet hoe dat het moet (zo moeilijk ist nu ook weer niet).

zo te lezen is het idd tijd om eens vieze vingers te krijgen...

Bas

Dit is belachelijk. Ik zou maar eens ergens een basiscursus fietsreparaties gaan volgen. Cassette eraf halen is een fluitje van een cent en na 3000km vervangen is ongehoord. Een cassette moet minimaal 5 a 10 duizend kilometer mee gaan afhankelijk van het terrein en of je kettingen wisselt. Zie ook mijn commentaar bij het onderwerp "ketting schoonmaken"

Ronald