Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip tegen versleten Brookszadel - Forum Wereldfietser

Tip tegen versleten Brookszadel

Hoi,
Na 23 jaar en ruim 100.000 km werd het tijd voor ofwel een nieuw zadel op mijn stadsfiets, of voor een experiment waar weinig te verliezen viel.
Drie kwartier rommelen met de boormachine, de blindklinktang en daarna even met de stofzuiger was er resultaat. De spanbout zit nu weer helemaal op het begin.
Nu ben ik benieuwd of dit lang goed blijft gaan, want aluminium klinknagels zijn natuurlijk niet zo sterk als stalen. De benodigde maat klinknagels is overigens 5x10 mm, wil je het ook proberen.
Groeten :D
Leon
Afbeelding

Heb je nou ook niet een beetje de vorm uit je Brooks getrokken waardoor hij dus niet meer perfect naar je... ehmm... onderkant is gevormd? Hoor graag hoe hij nu fietst.

Jij moet echt van dat zadel houden :wink:

Jordann schreef:Heb je nou ook niet een beetje de vorm uit je Brooks getrokken waardoor hij dus niet meer perfect naar je... ehmm... onderkant is gevormd? Hoor graag hoe hij nu fietst.
Hoi,
Ik ben inmiddels op en neer naar de stad geweest; het is immers een stadfiets :wink:
Het zit (nog?) niet zo goed als de zadels van mijn andere fietsen, maar stukken beter dan vanochtend, want toen zat ik nog op de stangetjes.. :D
Dat de vorm veranderd is kan ik niet merken. Ik geloof daarbij ook niet zo heel erg dat een leren zadel zich zo persoonlijk vormt. Ik heb wel eens op andermans Brookszadel gezeten en ook een paar tweedehands gehad, maar ze zitten mij mij gewoon het lekkerst als ze een stukje ingezakt zijn.
Leon
Leon schreef:Na 23 jaar en ruim 100.000 km
€ 0,0004996 p/km. Zou je niet 'ns een nieuw zadel kopen? Die bloedjes van kinderen van meneer Brooks willen ook weleens pindakaas op hun droge boterham.

Gerd

Ach ja, soms moet je wat uitproberen. :)

Afgelopen zomer had ik problemen met mijn Brooks (na 8 jaar en zo'n 35.000 km), tijdens een afdaling op een zeer slechte Indiase weg brak één van de bouten van mijn zadel. Ik ben niet een van de lichtste en heb ook al eens de spanbout gebroken. Daarvan heb ik altijd een reserve exemplaar bij me, dit keer was het echter de bout waarmee de veer aan de brug vastzit. Na een paar dagen heel ongemakkelijk gefietst te hebben moest er toch wat gebeuren. De juiste klinknagels waren niet te krijgen en toen hebben we het maar anders opgelost:

Afbeelding

Met enige moeite, een scherp mes en een M6 bout met verzonken kop is het uiteindelijk toch gelukt om het zadel weer te maken. Ik heb er mijn reis in India mee gereden en het zadel zit nu nog op mijn fiets.

Met dank aan Gerard M. en Eric S. De eerste heeft heel precies het gat gemaakt en van de andere is het idee om het zo te doen.

Groetjes,
Frank