Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner - tips en afraders voor eerste fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Beginner - tips en afraders voor eerste fiets

Bert van Sprang schreef:
wo 17 feb, 2021 09:09
Was het maar zo simpel.
Leg eens uit waarom het niet zo simpel is?
Kies ik even twee factoren:

-kortere stuurpen is het makkelijker gewicht achterop leggen. Handelbaarheid bij technische afdalingen.

-korte stuurpen maakt wendbaarder. Disclaimer; Maakt natuurlijk véél uit wat voor fiets en wat je er mee doet. Kijk eens joetoep naar enduro how to etc. Veel te vinden over langer vs kortere stuurpen.

-is het effect van 10mm langere wielbasis méér voelbaar dan 20mm kortere stuurpen?

Één is niet beter dan het ander. Het is wel anders. Ik zou benieuwd zijn naar het verschil, zoals ik zei. Kleiner frame = wendbaarder is te simpel gesteld imho.
Dit wordt vast te technisch voor de topicstarter, sorry. in plaats van bovenbuislengte zou ik liever uitgaan van de reach. Als je van hetzelfde model fiets een maat kleiner kiest, dus met een kleinere reach en je compenseert dit door een langere stuurpen en je dus exact dezelfde zithouding hebt, wordt de fiets wendbaarder, want de wielbasis wordt korter. Misschien apart topic starten?
Deze fiets heeft ook nog cranks met buitenboordlagers. Dat kan dus niet alleen een nieuwe trapas nodig maken maar juist een compleet nieuw crankstel. Verder weet ik niet of deze fiets een geïntegreerd balhoofdlager heeft.
Het lijkt erop, en als dat zo is kan dat bij gebrekkig onderhoud naar uitpakken.
Beste, allereerst zou ik naar een grote fietshandelaar gaan, dewelke heeft geen belang.
Ga op elk fietsmodel gaan zitten, als het mag en naar uw grootte.
Vervolgens een ander kader proberen, enz...
Stel je hierbij de vraag af hoe je wil fietsen (snel, trager, traag) hangt af van wat je wil zien in de omgeving.
Snel fietsen ? liggen dus, ga naar gravel
Trager fietsen ? iets meer zitten dus, regelbare stuurpen en geen sloping kader.
Traag fietsen ? zitten dus, ga naar sloping kader en iets kleinere maat dan wat je moet hebben.
Hoe bepaal je de snelheid die je wil fietsen ?
Bepaal je kruissnelheid (als je met fiets naar de bakker rijdt)
Bepaal de dagelijkse afstand die je wil fietsen/aankan
Heb je een ietsebietsje voorkeur voor merk? Ga daar dan gaan zien.
Versnellingen zijn dan aan de beurt ?
naar gelang of je een oudje koopt zal er wel wat te vinden zijn om genoeg te wisselen van kroontje.
Ieder heeft zijn favoriete versnelling, combinatie vooruitgaan met duwen.
Heb je een budget ? Ga na wat en hoeveel je wil fietsen.
Geef wel niet direct teveel uit aan je eerste, nadien wil je misschien anders zitten, of liggen.
Bagage ? kijk eerst na wat er zoal is (bikepacking, zakken voor en achter, karretje)
Grote zakken, waterdicht, karretje 2 wielen of 1 wiel ( veel verschil)

Veel geluk en hopelijk geen miskoop
Zo'n Koga is potentieel wel een heel goede fiets die heel geschikt is voor wat jij wilt. Er kan ook nog een voordrager op als je dat wilt. Maar de kernvraag is idd wat de staat van de onderdelen is. Als hij in goede staat is, met weinig slijtage, lijkt me dit een acceptabele prijs (maar geen koopje). Maar als er nog vanalles aan moet gebeuren is hij wel duur.
Bert van Sprang schreef:
wo 17 feb, 2021 10:28
In plaats van bovenbuislengte zou ik liever uitgaan van de reach.
Wim schreef:
wo 17 feb, 2021 10:36
Deze fiets heeft ook nog cranks met buitenboordlager.
Verder weet ik niet of deze fiets een geïntegreerd balhoofdlager heeft.
Ja, ja, dat maakt het veel duidelijker. :lol:

Kijk eens bij de Fietsersbond met o.a. een leuk filmpje over bandenmaten.
De vakantiefietser geeft veel nuttige informatie en vergeet ook Op Pad niet met vele fietsroutes. Helaas kon ik de fietstests van Op Pad niet terugvinden.
Lees over fietsreizen; er is geen mooier pret dan voorpret.

Er is geschreven over bandenmaat: ik heb 42 mm en zou bij een volgende fiets voor 45 mm gaan. Je kunt dan namelijk de meeste binnendoorweggetjes fietsen en wegen met veel verkeer vermijden.

Tot slot: Wij van Poppink adviseren Poppink. :wink:
Poppink_F5121.jpg
PS
Stel je beslissing uit en ga proefrijden, vraag vrienden om een fiets te leen zodat je het verschil in 'zit' (zeg maar fietshouding) en zadels voelt. Rij over kasseienwegen en voel het verschil in comfort.
Poppink schreef:
wo 17 feb, 2021 11:07

Er is geschreven over bandenmaat: ik heb 42 mm en zou bij een volgende fiets voor 45 mm gaan. Je kunt dan namelijk de meeste binnendoorweggetjes fietsen en wegen met veel verkeer vermijden.
Ik zou voor 50mm gaan.

Zeker op een fiets met 26 inch wielen, 559, kun je deze vaak prima kwijt. Voordat dit op een 28 inch fiets, 622, gebruikelijk werd duurde een stuk langer. Daarmee kom je vaak bij nieuwere en daarmee vaak duurdere fietsen terecht. En kom je weer in discussies over geïntegreerde balhoofden en cranks met externe lagers. Schijfrem versus velgrem discussie kan ook nog, net als een hydraulisch versus kabelbediende remmen. Rohloff versus derailleur, en ga zo maar door ;)

En 100mm breed kan ook nog....

viewtopic.php?f=8&t=21566

;)

Kijk eens naar de minder bekende merken, zoiets bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats.nl/m1660591622

https://link.marktplaats.nl/m1666368720

Beide bovengenoemde fietsen zouden als basis een frame gebruiken wat hetzelfde zou zijn als een Santos SCC of Travelmaster 2.6

Zelf een mountainbike als basis gebruiken kan ook nog, zoals hier bijvoorbeeld gedaan is:

https://link.marktplaats.nl/m1656409479

Maar het belangrijkste van allemaal... zorg dat de maat goed is. De laatste is bijvoorbeeld overduidelijk te groot voor je ;)
Jurr schreef:
wo 17 feb, 2021 11:39
https://link.marktplaats.nl/m1666368720
Moest de Mees voor 400€ verkocht worden is dit wel een goede prijs maar ik vind de maat aan de kleine kant voor iemand van 1m73. De Koga van cycleworld is zijn geld alleen maar waard als hij werkelijk in tiptop conditie is en je niets moet vervangen, dus geleverd met (quasi-)nieuwe banden en aandrijflijn (tandwielen en ketting).
bdr schreef:
wo 17 feb, 2021 15:14

Moest de Mees voor 400€ verkocht worden is dit wel een goede prijs maar ik vind de maat aan de kleine kant voor iemand van 1m73.
Ik kan aan foto's lastig de maten zien. Als de frames daadwerkelijk van Santos 26 inch frames zijn afgeleid, dan zijn die wel relatief lang. Proefrijden wil wel helpen om een beeld te vormen.
Bedankt allen voor jullie reacties. Deze hebben mij geholpen in het maken van een (kritische) keuze. Ik heb inmiddels een fiets gekocht, en wou mijn ervaringen nog even delen:
- Ik heb veel online rondgekeken, met name op marktplaats. Hier kwamen weinig fietsen langs naar mijn zin, en enigszins in de buurt. Uiteindelijk heb ik op twee fietsen gereageerd, maar van een afspraak is het nooit gekomen. Marktplaats kostte uiteindelijk teveel tijd, en leverde geen energie op.
- Ik ben toen ondanks corona toch naar fietswinkels gaan kijken. De standaard fietsenmakers hier in de buurt hebben weinig te bieden wanneer je iets anders zoekt dan een standaard stadsfiets, elektrische fiets of in sommige gevallen een racefiets. Ik ben dus op zoek gegaan naar de wat meer gespecialiseerde zaken / grotere zaken die op hun website het juiste type fietsen aanboden.
- Mijn zoekveld heeft zich uitgebreid naar gravelbikes (welke ik dan kon inzetten voor bike-pakking). Het grote voordeel van een grote fietsenzaak is dat je verschillende modellen uit kunt proberen. Ik sluit me aan bij wat hier eerder is gezegd: pas verschillende modellen om te voelen wat fijn zit. Dit is precies de reden dat het uiteindelijk geen gravel-bike is geworden. De diepe sportieve zit vond ik dermate veel oncomfortabel ten opzichte van de trekking-fietsen.
- Wat mij opviel is de zeer beperkte leverbaarheid van veel fietsen. Het blijkt dat veel modellen in de zomer uitgebracht worden. Nabestellen is vaak niet eens mogelijk (volgens de fietszaken waar ik ben geweest). Een beetje vreemd wat mij betreft. Een nieuw model auto kan ik toch ook niet alleen in de zomer en in het najaar bestellen? En ik zou zeggen dat in het voorjaar juist veel mensen op zoek gaan naar een fiets...
- Wat mij ook opviel was dat fietsverkopers toch ook echt wel verkopers zijn. Als je eenmaal 3 testritten hebt gefietst, dan willen ze toch ook wel heel graag dat je wat koopt. Ben daar op voorbereid, en blijf sterk in je schoenen staan wanneer het toch niet helemaal naar je zin is.
- Wat me positief opviel is dat de fietsenzaken niet duurder zijn dan webshops. Ik heb mijn fiets gekocht voor een bedrag dat een stuk onder de laagste prijs lag die ik op internet tegen ben gekomen (na onderhandeling).
- Uiteindelijk gekozen voor een Cube Kathmandu EXC. Voor mij een mooie combi tussen comfort en sportief; en door de brede banden, geveerde voorvork en grote versnellingsbereik ook prima te gebruiken op een zand/gravelpad.

Tot slot: het nadeel van een specifieke (grotere) fietsenzaak opzoeken is dat deze niet in de buurt ligt. Even langs gaan wanneer er iets niet helemaal goed zit, is dan lastiger. Na de eerste 100km heb ik nog steeds issues met de achter-derailleur. Op de kleine kransjes trapt de ketting vaak door. Het draaien aan de kabelspanner bij het stuur lijkt nog geen effect te hebben. Van het weekend maar weer eens verder prutsen. Tips zijn welkom.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Dat fietsen slecht leverbaar zijn komt door corona. De vraag is veel groter geworden en de productie van cruciale onderdelen loopt achter omdat een jaar geleden een aantal fabrikanten de productie verlaagd hebben in plaats van verhoogd. Dat even inhalen gaat niet snel.
Leon schreef:
wo 24 mar, 2021 17:44
... De vraag is veel groter geworden en de productie van cruciale onderdelen loopt achter ...
...En dan zijn je spulletjes eindelijk in een veel te duur gehuurde container onderweg en dan komen ze vervolgens in een file terecht:

Vastgelopen containerschip in Suezkanaal toch nog niet los - https://nos.nl/l/2373919
Als de prijs net zo hoog was als op internet dan was je vast bij Mantel of zo. Verwacht dan niet te veel service!
is de positie van de derailleur t.o.v. de kransjes wel goed vastgezet met de h/l schroefjes? normaal is het voldoende wanneer je de uitersten goed afstelt.
Trapper88 schreef:
wo 24 mar, 2021 16:50
Tot slot: het nadeel van een specifieke (grotere) fietsenzaak opzoeken is dat deze niet in de buurt ligt. Even langs gaan wanneer er iets niet helemaal goed zit, is dan lastiger. Na de eerste 100km heb ik nog steeds issues met de achter-derailleur. Op de kleine kransjes trapt de ketting vaak door. Het draaien aan de kabelspanner bij het stuur lijkt nog geen effect te hebben. Van het weekend maar weer eens verder prutsen. Tips zijn welkom.
Een doortrappende ketting op een nieuwe fiets, dat zou toch niet mogen...

Zomaar wat draaien aan de kabelspanner zal niet veel uithalen als je niet weet wat je doet. Ik gok dat de B-schroef niet correct staat maar als je weinig ervaring met derailleurs hebt zal dat waarschijnlijk chinees zijn.

Daarom deze video van Parktool: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY
Bert van Sprang schreef:
wo 24 mar, 2021 20:46
Als de prijs net zo hoog was als op internet dan was je vast bij Mantel of zo. Verwacht dan niet te veel service!
Nee het was niet bij Mantel. Gewoon een grote regionale fietsenzaak die zich richt op sportieve fietsen. Veel fietsen waren uitverkocht; dus ik had het idee dat hij blij was wanneer hij een op voorraad staand model kon slijten aan iemand die het toevallig past. Van dit model stond er ook nog maar één, toevallig in de voor mij juiste maat. Wellicht dat ik dan geluk heb dat ik een stuk kleiner ben dan de gemiddelde man.
bdr schreef:
wo 24 mar, 2021 22:33
Trapper88 schreef:
wo 24 mar, 2021 16:50
Tot slot: het nadeel van een specifieke (grotere) fietsenzaak opzoeken is dat deze niet in de buurt ligt. Even langs gaan wanneer er iets niet helemaal goed zit, is dan lastiger. Na de eerste 100km heb ik nog steeds issues met de achter-derailleur. Op de kleine kransjes trapt de ketting vaak door. Het draaien aan de kabelspanner bij het stuur lijkt nog geen effect te hebben. Van het weekend maar weer eens verder prutsen. Tips zijn welkom.
Een doortrappende ketting op een nieuwe fiets, dat zou toch niet mogen...

Zomaar wat draaien aan de kabelspanner zal niet veel uithalen als je niet weet wat je doet. Ik gok dat de B-schroef niet correct staat maar als je weinig ervaring met derailleurs hebt zal dat waarschijnlijk chinees zijn.

Daarom deze video van Parktool: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ1ngY
Ik las inderdaad dat ze normaal gesproken bij nieuwe fietsen de derailleur goed afstellen; daarom was ik eerst met de kabelspanner aan de slag gegaan. Als ik het goed gezien heb lijkt hij bij het bovenste tandje van de derailleur over te slaan, nagenoeg steeds op dezelfde plek op de ketting. Zou het ook kunnen dat een schakel niet goed is (productiefout?).
Ik begrijp niet wat jij onder overslaan verstaat noch wat het bovenste tandje van de derailleur is. Kan je geen foto’s of filmpje maken?
Ik denk dat je bedoeld dat de ketting niet in het tandwiel valt maar een beetje blijft zoeken, even na laten stellen
Trapper88 schreef:
do 25 mar, 2021 06:53
Zou het ook kunnen dat een schakel niet goed is (productiefout?).
productiefout zal niet zo snel, maar een verkeerd gemonteerde of beschadigde breekpen/missinglink/powerlock/connexlink/etc is idd best mogelijk.

Aardig verslag van je aanschaftraject trouwens, thanks. Zitten goeie tips tussen.