Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Loopfietsschoenen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Loopfietsschoenen.

hmm, dan zijn deze shimano schoenen net zo erg als de Lowa's....

Gore tex is leuk maar niet voor zomerse toepassing in schoenen voor op de fiets.

Persoonlijk zou ik voor zomers voor Of/ of gaan ipv van en/ en...

Bas

Schlauch schreef: Nubuk dat is toch gewoon leder, een natuurlijk ademend materiaal, lijkt me niks mis mee
Met nubuk is niks mis natuurlijk maar is volgens mij voor een wandelschoen minder geschikt. Nubuk is een relatief zacht leer, slaat sneller door bij regen en raakt sneller beschadigd. Dus voor wandelen door ruig terrein niet optimaal. Wel prima geschikt natuurlijk voor een korte wandeling.

Wat Goretex betreft krijg ik altijd onwijze zweetvoeten in die schoenen, een probleem dat ik zonder Goretex niet heb. Maar misschien ligt dat wel aan mij hoor :-)

Ik fiets in de zomer daarom het liefst met sandalen met op de wat koudere dagen sokken en als het nog kouder of vochtiger wordt met wandelschoenen. De vibram zool is flink stug.

Wat betreft de MT50 heb ik het gevoel dat deze net teveel een compromis schoen is en daardoor een beetje niet echt luchtig en een beetje niet waterdicht is.
Dus: of een luchtige schoen voor zonnig weer (waarom dan geen sandalen) of een schoen die niet waterdicht is bij regen (waarom dan geen wandel schoenen?)

Een luchtige en waterdichte schoen bestaat helaas (nog) niet maar misschien zijn MT90 samen met overschoenen wel een goed idee als je meer fietst en (licht) wandeld? Die overschoenen nemen geen plek in.

Fiets de wereld (op duitse lompe stiefel en stinkende Teva's),
Whisky

Als wij onze fietsvakanties gaan combineren met wandelen nemen we ook wandelschoenen mee categori B/C Je kunt daar redelijk goed mee fietsen omdat de zolen vrij hard zijn. Als de schoenen hoog zijn (waardoor je je enkel misschien niet zo goed kan buigen) kan je bovenste haakjes voor de veters niet gebruiken. Bij mooi weer fiets ik het liefst met plastic TEVA's. Overigens bij een buitje in een zonnig land ook makkelijk omdat ze snel weer droog zijn. Als pedalen gebruiken we platvormpedalen. SPD combipedalen met Shimano schoenen heb ik wel gebruikt voor woon werk verkeer maar in de fietsvakanties verwisselde ik die voor de platvorm omdat ik dat toch veiliger vond.

Ronald

Ik heb gisteren de fiets-loop schoenen gehaald bij de Liddl. Ze zien er goed en degelijk uit en ze zitten nog lekker ook. Voor die prijs kon ik ze niet laten liggen. Ben benieuwd hoe ze het tijdens mijn vakantie doen.

ik heb een prima paar wandelschoenen, en daar ben ik ook maar mee gaan fietsen... bevalt me uitstekend 8)

een vraag aande bebruikers van de powergrip en spd pedalen: het voordeel van spd pedalen lijkt mij dat je met fietsen ook een effectieve "trekkende"beweging kan maken. Ben je met de powergrip zo gefixeerd dat deze "trekkende" beweging ook effectief is?

Marien

Schlauch schreef:In een Bever catalogus lees ik dat ondanks de goede eigenschappen van dit materiaal de ventilatie iets belemmerd wordt. :D
Als een buitensportcatalogus schrijft over een "klein nadeeltje" en "ietsje minder" dan kun je de verzachtende termen en de verkleinwoordjes gerust weglaten :lol:
Leon

marien schreef:een vraag aande bebruikers van de powergrip en spd pedalen: het voordeel van spd pedalen lijkt mij dat je met fietsen ook een effectieve "trekkende"beweging kan maken. Ben je met de powergrip zo gefixeerd dat deze "trekkende" beweging ook effectief is?
Hoi!

Sorry voor het late antwoord maar ik heb griep (de griepgolf is nu ook in Duitsland aangekomen :?).

Je kan ook een effectieve trekkende beweging maken met Powergrips omdat je schoenen net zo goed gefixeerd zitten als bij spd's.

Fiets de wereld, (nu even niet want want griep),
Whisky
whisky schreef:
Schlauch schreef: Nubuk dat is toch gewoon leder, een natuurlijk ademend materiaal, lijkt me niks mis mee
Met nubuk is niks mis natuurlijk maar is volgens mij voor een wandelschoen minder geschikt. Nubuk is een relatief zacht leer, slaat sneller door bij regen en raakt sneller beschadigd. Dus voor wandelen door ruig terrein niet optimaal. Wel prima geschikt natuurlijk voor een korte wandeling.
Als je de huid van een koe bekijkt, en je gebruikt de buitenkant om een schoen te maken, dan heet dat nubuck-leer. Dit is zeer goed waterdicht te maken. Een collega van me heeft 18 jaar bij defensie rondgelopen met nubuckleren schoenen. In totaal 5 keer natte voeten ondanks goed onderhoud. Is niet veel :wink:.
De binnenzijde van de huid heet suede, en slurpt vocht op.
Het midden-gedeelte heet split-leer, en is redelijk waterafstotend te krijgen.

Zo snap ik ook nog steeds niet waarom Gore van Gore-Tex het suede-leer in schoenen met Gore-Tex XCR prefereert boven nubuck: als de omstandigheden nat worden, dan houdt nubuck de buitenkant zoveel mogelijk droog en schoon, terwijl suede lekker al het vuil en vocht opslurpt waardoor van ventilatie geen sprake is bij natte omstandigheden met een paar Gore-Tex XCR-schoenen om je poten.

Kan zijn dat je liever "juchtenleder" in je schoenen hebt, maar die leersoort zit in schoenen beginnend bij "stijgijzervriendelijk" :roll:...

Kunststof bestaat trouwens in verschillende soorten en maten, en is vaak snel droog. Cordura is kwalitatief gezien zeer goed. De rest is een ratjetoe met vanalles-en-nog-wat.

marien schreef:een vraag aande bebruikers van de powergrip en spd pedalen: het voordeel van spd pedalen lijkt mij dat je met fietsen ook een effectieve "trekkende"beweging kan maken. Ben je met de powergrip zo gefixeerd dat deze "trekkende" beweging ook effectief is?
Bij SPD zit je echt vast aan je pedaal en kun je inderdaad trekken. Met die powergrip heb ik nooit gereden dus ik weet het niet uit eigen ervaring. Maar iig is er geen vast contact tussen schoenzool en pedaal dus de effectiviteit zal lager zijn omdat bij een trekkende beweging alle kracht via de band overgebracht wordt en niet via het pedaal. Overigens zou ik me daar alleen druk overmaken als je de Tour van dit jaar wilt gaan winnen.... :wink:

Hoi!
Robertjan schreef: Kan zijn dat je liever "juchtenleder" in je schoenen hebt, maar die leersoort zit in schoenen beginnend bij "stijgijzervriendelijk" :roll:
Die heb ik, dat zijn mijn favoriete wandelschoenen, die kunnen tenminste tegen een stootje en zijn lekker stijf.
Haike schreef: Bij SPD zit je echt vast aan je pedaal en kun je inderdaad trekken. Met die powergrip heb ik nooit gereden dus ik weet het niet uit eigen ervaring. Maar iig is er geen vast contact tussen schoenzool en pedaal dus de effectiviteit zal lager zijn omdat bij een trekkende beweging alle kracht via de band overgebracht wordt en niet via het pedaal. Overigens zou ik me daar alleen druk overmaken als je de Tour van dit jaar wilt gaan winnen.... :wink:
Mijn zolen hebben profiel en mijn vierkante platformpedalen ook:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... alNumber=1
Ik zit dus stevig vastgesnoerd en kan geen speling bemerken. Een deel van de kracht gaat natuurlijk nog steeds verloren t.o.v. van SPD maar daar tegenover staat het reuze grote voordeel dat je met alle mogelijke schoenen/sandalen/laarzen kunt fietsen. En die lopen allemaal stukken beter dan SPD schoenen.
Vanwege mijn veldwerk zouden SPD laarzen voor mij echt een ideale uitvinding geweest zijn, net als SPD stijgijzervriendelijke schoenen trouwens :D

Fiets de wereld (nu met warme melk en honing),
Whisky

Whiskey , Haike, dank voor jullie reactie, was eigenlijk wel van plan de tour te winnen, maar mocht niet meedoen(iets met fuentes :lol: ). Maar ben op mijn mountainbike lookpedalen gewend en vind dit erg prettg in ruw terrein en modder. Ik zoek op mijn "gewone fiets eigenlijk ook naar dit gevoel maar wil wel met mijn dagelijkse schoenen kunnen fietsen.

marien schreef:maar wil wel met mijn dagelijkse schoenen kunnen fietsen.
Juist vanwege dat compromis heb ik daarom uiteindelijk voor de powergrips gekozen. Toch goed contact met de pedalen en toch nog alle schoenen kunnen dragen.
In de XL uitvoering zijn ze voor alle schoenmaten en types geschikt (gaatjes boren naar smaak :-) )

Fiets de wereld (maar eerst weer even naar bed),
Whisky

marien schreef:een vraag aande bebruikers van de powergrip en spd pedalen: het voordeel van spd pedalen lijkt mij dat je met fietsen ook een effectieve "trekkende"beweging kan maken. Ben je met de powergrip zo gefixeerd dat deze "trekkende" beweging ook effectief is?

Marien
Hallo marien,

Ik ben vandaag heen en weer naar m'n werk, voor 't eerst (over het vlakke stuk; Alkmaar, Noord Holland) met de Power Grips gaan fietsen. En ze bevallen me prima. Mits de power grips strak om m'n schoenen zitten; kun je goed duwen en trekken aan de pedalen.
Fijn ook, dat ik even goed m'n voeten makkelijk weer uit de power grips kan halen. Met spd had ik daar echt meer moeite mee.
Overigens heb ik Lowa wandelschoenen met zachte zolen. Maar ook bij het staan op m'n pedalen ervaarde ik dat niet als een probleem. Overigens, zoals ik al eerder zei, gebruik ik Wellgo platform pedalen. Pedalen met een groter oppervlak, dat is denk ook een voordeel. Dat zijn m'n ervaringen tot nu toe. Voor een uitgebreidere ervarings beschrijving zal ik na de zomer nog eens m'n ervaringen hier neertypen.

Het enige 'maartje' wat betreft de power grips, wat ik kan bedenken; Ik kan niet makkelijk switchen tussen m'n Lowa wandelschoenen, en m'n Teva sandalen, zonder naar gereedschap (sleutel, schroevendraaier) te hoeven grijpen. Als de banden vervangen zouden worden voor riemen met gespjes, zou dat toch ook zijn opgelosd.

Dus B@se als je daar bij jouw versie van de power grips meteen aan kunt denken, zou ik je zeer dankbaar zijn. :D :wink:

@Whisky: Gebruik jij met de power grips ook overschoenen? En zo ja; Welke? En hebben die veel sliijtage agv de power grips?

Groeten, Marco 8) :D

Marco dank voor je beschrijving, wat betreft het wisselen van schoenen, begrijp ik goed uit jouw verhaal dat teva's en powergrip niet samen gaan. of gaat het wel samen maar zit je dan minder vast?

Met de Teva sandalen heb ik iets te veel ruimte in de power grips. Inderdaad, ik zit dus minder vast; Ook ik heb de Extra Long versie van de power grips. Om dezen toch strak om m'n Teva's/voeten te krijgen zou ik er dus 1 of 2 gaatjes bij moeten boren. Maar dan blijft het feit, dat wil ik switchen van wandelschoenen naar sandalen of omgekeerd, dat ik weer de sleutel en de schroevedraaier moet pakken, om de riem strakker af te stellen.

Van de andere kant: Ik kan er ook genoegen mee nemen. Dat wil ik met sandalen fietsen, dan maar iets te veel ruimte in de power grips te hebben.
Of wat ook nog een optie is: De Wellgo platform pedalen hebben dus kleine pennetjes (*). Aan 1 kant kan ik die er natuurlijk ook op laten zitten. Om die voor de sandalen te gebruiken.

In ieder geval: Ik ben zeer tevreden met de power grips.

Veel succes met je keuze. :wink:

Groeten, Marco

(*) Die pennetjes zorgen voor grip; ze haken in het profiel van m'n schoenen.

Hoi!
Cycle Maniac schreef: @Whisky: Gebruik jij met de power grips ook overschoenen? En zo ja; Welke? En hebben die veel sliijtage agv de power grips?
Ik gebruik geen overschoenen. Ik denk niet dat deze zouden slijten omdat je schoen in de powergrip gefixeerd zit er er dus geen wrijving is tussen de riem en de overschoen.

Fiets de wereld (met een hele berg zakdoeken),
Whisky

Cycle Maniac schreef: Of wat ook nog een optie is: De Wellgo platform pedalen hebben dus kleine pennetjes (*). Aan 1 kant kan ik die er natuurlijk ook op laten zitten. Om die voor de sandalen te gebruiken.

(*) Die pennetjes zorgen voor grip; ze haken in het profiel van m'n schoenen.
Ik heb vandaag platform pedalen besteld want ik wil tijdens onze fietsvakantie ook gaan fietsen met Teva's. Ik ben benieuwd hoe dit je bevalt, of het pedaal toch niet te smal is, voldoende de voet ondersteunt kortom een paar vragen waar je misschien antwoord op hebt.

En ook niet onbelangrijk; kan ik spier/gewrichtspijn verwachten omdat ik altijd met wielerschoenen heb gefietst.

Hallo mazzeltovv,

Teva sandalen heb ik op m'n platform pedalen nog niet echt uitgeprobeerd.

Verder kan ik dit vertellen: Vorig jaar zomer op fietsvakantie in de Ardennen, kreeg ik na 2 dagen pijn in m'n rechterknie. Nog meer pech ovekwam me toen 't alu-frame bij 't balhoofd afbrak. Omdat de fietsvakantie daarbij ophield, heeft die pijn zich niet kunnen doorzetten. Maar die zelfde pijn voelde ik sinds afgelopen september weer toen ik tbv de spinning spd-schoenen begon te gebruiken. (*) Vreselijk!!
Oorzaak is zeker ook, dat ik O-benen heb. Ik beweeg m'n knieen dus teveel naar buiten. En ik vraag me nog steeds af, of vorige zomer de platform-pedalen m'n knieen teveel hebben gefixeerd. Want dat zijn ze natuurlijk niet gewend. Behalve dat ik m'n scheenbenen aan de pennetjes open haalde, is dat ook een belangrijke reden geweest waarom ik op de power grips ben overgestapd.

Heb je geen O-benen, dan zul je waarschijnlijk geen last hebben, dat je knieen, benen gefixeerd staan. Spd- en platform-pedalen kennen immers genoeg tevreden gebruikers.

Dankzij fysiotherapie gaat 't overigens steeds beter met m'n knieen. Gelukkig!

Dus van de ene kant zeg ik: Ten behoeve van m'n Teva sandalen wil ik 't gebruik van die pennetjes (aan 1 kant zitten ze er nog op, op m'n pedalen) nog 'n kans geven. En van de andere kant: Tsjah, ik blijf er voorzichtig mee.

Groeten, Marco

(*) En ik wou natuurlijk geen spijt hebben van m'n aankoop, dus ik bleef ermee doorgaan... En dat doe ik nog steeds. Zei het, dat ik de spd-schoenen nu in de toe-clips doe. En dat is een prima oplossing!

OK.

Nu heb ik al op meerdere sites gelezen dat mensen hun benen openhalen door de pennetjes op de platform pedalen en ik vraag me dan ook af hoe dit kan??
Of gebeurt dit alleen met off road crossen, van de pedalen afschieten en zo. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit gebeurt tijdens gewoon "cruisen".

Eind mei ga ik een week door Nederland fietsen en dan kan ik gelijk testen of de Teva's in combinatie met flatform pedalen bevallen.