Shimano schrijft een blauwe spoelolie voor als oliebad, de Naaf wordt ondergedompeld en daardoor gereinigd en gesmeerd.
Daarna worden de lagers en de tandwielen van het planeetstelsel ingesmeerd met een wit smeermiddel (vet).
De meeste nexussen houden het lang vol, ik zie de meeste ellende bij Nexus 3 en 7.
Wat ik regelmatig tegenkom is veelal lager speling en daarmee door fietsen tot het zaakje vastloopt. Met lager schaal schade tot gevolg, en zelfs gezien speling op het gehele binnenwerk, en dan schrijf je de naaf af.
Zelf heb ik ooit een fiets met N7 overgenomen, die begon na een tijdje in bezit te hebben gehad en vele km
Utrecht - Amsterdam ineens te protesteren in de vijfde gang met een scherp piepend geluid, de boel stond aardig droog.
En de naaf nog gered.
Wil je echt zekerheid, bijvoorbeeld bij 2e hands fiets, of preventief -laat de naaf door een vakman/vrouw openmaken,
en op de juiste wijze dicht maken zodat er geen speling ontstaat, bij geen problemen zoals speling op de naaf
en ooit een nieuw gekochte fiets, zou ik de naaf niet zo gauw open maken. om de al genoemde rede.
zo leuk! een oude naaf op de kop tikken en zelf aan de slag gaan.
De meeste fietsers weten niet wat er binnen z'n naaf gebeurd
en je kan het zelf doen. het lijkt moeilijker dan het is