Ja! Met de schroefdraadmeter:
Mooie apparaatjes.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, die had ik ook al gevonden. Functioneel, maar niet zo elegant. Ik dacht meer aan zoiets:Leon schreef:Is de pompnok op deze pagina wat? http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Ivo Miesen schreef:Waar heb je dat mooie achterlichtje vandaan?
Inderdaad, dat is ´m!hoogframe schreef: ↑ma 15 feb, 2021 07:44hier zo'n achterlicht met boksbeugel : [url]https://www.internet-bikes.com/279021-v ... wE#modal-2[/url*
Ja, da's ook nog een goed idee. Dankjewel.non-fixie schreef:sinds ik de zakpompjes van Lezyne heb ontdekt ......
Ja, die heb ik nog ergens liggen van m'n racefiets, geloof ik.DaVinci schreef:Ik zou de pomp wel extra vastzetten met zo'n klittebandje
Die vind ik toch heel wat minder elegant. Je ziet dan een gegalvaniseerde schroef bovenop je bovenbuis.Huib2 schreef: ↑di 16 feb, 2021 18:01Dank heren, voor alle leuke reacties!
Ja, die had ik ook al gevonden. Functioneel, maar niet zo elegant. Ik dacht meer aan zoiets:Leon schreef:Is de pompnok op deze pagina wat? http://www.m-gineering.nl/shoprest.htm
Wat een Prachtige fiets zeg! En die koplamp!Huib2 schreef: ↑zo 24 jan, 2021 22:39Dank voor alle nuttige suggesties. Prachtig crank trouwens, die Andel. Qua vormgeving inderdaad op René Hersé geïnspireerd.
Als je twijfelt over je fiets, moet je vooral niet op Marktplaats rond gaan struinen. Dat deed ik dus wel, en er bleef direct iets aan de strijkstok hangen:
Potjandrie! Een Koga Miyata Road Touring uit 1982. Hetzelfde frame als de Gents Touring (Zelfde maat, ook 63cm), alleen in een andere kleur. Ook heel mooi, een soort metallic groen. Prachtige fiets, goed onderhouden, nog vrijwel geheel in originele staat.
Ja, dit lost direct twee van mijn problemen op:
1. Het zware verzet
Hier zit een triple op: 52, 42, 32. Hier kan ik alle kanten mee op. Origineel hoort die triple er niet op, maar de vorige (en eerste) eigenaar heeft die er al 30 jaar geleden ofzo laten opzetten om fietsvakanties met bagage mee te doen. Het is een Shimano 600 crankstel uit de jaren '80.
2. De vele roestplekken
Dit is de ergste lakschade die op deze fiets zit. Hij ziet er echt nog bijzonder goed uit voor z'n leeftijd. Altijd goed onderhouden, mooi gepoetst, nergens roest, een paar kleine beschadigingen.
Kijk nog even mee naar de vele mooie details van deze fiets. Ik ben er helemaal weg van.
De originele koplamp zit er nog op. Wat een juweel. En het mooie voordragertje, wat ook op de Gents Touring zat.
Een jaren '80 Assa slot. Precies zoeen had ik op m'n middelbare schoolfiets. Nog met reservesleutel ook!
Mooi klassiek belletje. Niet bijzonder verder.
Shimano 600 derailleur met middellange arm voor het extra bereik dat de triple nodig heeft. Kijk ook hoe goed het chroom er nog uitziet!
Originele kunststof spatborden met grote spatlap voor.
Achteruitkijkspiegel.
Één van die fijne details: een kettinghangertje aan de staande achtervork.
De originele Dynapower dynamo! Lang niet zo goed als een moderne naafdynamo, maar wel mooi.
De fiets heeft één technisch mankementje en dat is een slagje in het achterwiel, dat ik er nog niet helemaal uitgekregen heb. Maar verder rijdt hij als een zonnetje.
Maar nu heb ik een nieuw dilemma: de remgrepen van deze fiets zitten echt niet fijn, en de stadsgrepen die erop zitten zijn crappy. Bovendien wil ik graag schakelen aan het stuur. En de spatborden zijn te smal voor de 32mm bandjes die ik er graag onder wil (nu 25 voor en 28 achter, apart!)
Maar het is bijna zonde om aan deze bijna originele fiets uit 1982 te gaan verbouwen.
Goed om te lezen en leuk om de foto's te zien. Zeker voor een geboren Zwanenburger.