Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein Santiago - Madrid - Forum Wereldfietser

Trein Santiago - Madrid

Hallo iedereen.

In Bert Sitters' gids over de Zilverroute, en op dit forum en andere websites, vind ik telkens dat ik voor de fiets in de trein van Santiago naar Madrid een 'Estrella' zal nodig hebben. Op de website van de Spaanse spoorwegen (http://www.renfe.es) krijg ik voor dit traject echter altijd een 'Talgo' (overdag) en een 'Trenhotel' (nachttrein). Nooit komt er een type 'Estrella' voor...

Nu is mijn vraag... hoort die 'Trenhotel' misschien ook tot type 'Estrella' ofzo? Het is me eventjes niet meer duidelijk :oops:

(PS Ik weet het Bert, met je treingids zou ik het misschien heel snel weten, maar ik vind het in geen enkele bib in m'n buurt... ik ga het wel opgeven als "aankooptip" natuurlijk :) )

Hallo Remy,
In de Talgo en Trenhotel mogen ook geen fietsen mee. Vergelijkbaar met Estrella.
Je moet met de regionale treinen. Op de site kun je dit ook opzoeken.
Groet, Mia

In nachttreinen kan de fiets mee onder het bed. Dus met de Trenhotel zou je mee moeten kunnen.

Se permitirá el acceso de bicicletas en los siguientes trenes:
Trenes de Larga Distancia que tengan oferta de plazas acostadas (litera y/o coches cama. )

Kijk naar de vervoersvoorwaarden van Renfe of naar eerdere topics op dit forum.

Je kunt met dagtreinen van Santiago naar Madrid. Overstappen in Ourense en Leon.
Er is wat veranderd met de nachttreinen. Er gaat in ieder geval wel een Estrella van A Coruna naar Barcelona. In een Trenhotel moet je een duurder eigen compartiment boeken om een fiets mee te kunnen nemen.
Die site van de RENFE is lastig, vandaar dat ik dat spoorboekje heb samengesteld. Voor bibliotheken is dat spoorboekje niet interessant genoeg. Voor fietsers in Spanje een handig werkje om bij je te hebben onderweg.
De groeten uit Kaapverdie.

Ha Bert.
Bedoel je met dagtreinen de lange afstands treinen (Talgo) of -wat ik aanneem- de middellange afstands treinen?
Het voordeel van de nachttrein is wel dat het je een overnachting elders uitspaart.
Groet vanuit een voor het eerst sinds ruim twee maanden regenachtig Spanje.
Hoe actueel is de trein informatie van dit onderwerp?

In mei dit jaar wil ik nl. de trein pakken met fiets van Santiago de Compostela naar Madrid.

bedankt voor de reacties

Sven
De regels zijn nog steeds het zelfde in Spanje: de fiets mag niet meer in de largo distancia treinen, zoals de Talgo en de Ave, maar wel in de medio distancia treinen.
Vanuit Santiago de Compostela ( met een L) betekent dit de volgende reisroute naar Madrid.
Santiago Vertrek 06:45
Ourense Aankomst 08:36
Ourense Vertrek 08:46
Leon Aankomst 12:46
Leon Vertrek 13:20
Madrid-Chamartin Aankomst 17:42

Het Chamartin station in Madrid is aan de noordkant van de stad. Nog noorderlijker dan het Bernabeu-station van Real.

Fietsvervoer is gratis in Spaanse treinen.

Helaas heb ik geen gids meer "De Fiets in Spaanse Treinen". De site van de Renfe is te lastig geworden om alle verbindingen er uit te halen.
Tien minuten overstaptijd is vrij krap op dit soort afstanden en bij de Spaanse stiptheid. En als je de aansluiting mist, kan het wel eens lang wachten zijn op de volgende trein. Dus om een vliegtuig te halen, zou ik flink wat ruimte nemen. Een paar uur Ourense bekijken hoeft overigens niet onaangenaam te zijn.