Ik geloof ook niet dat de kabels het zo makkelijk begeven. De zwakste schakel in de remmen zijn de blokjes en de aansluitingen.
Eric Schuijt schreef:Als je bang bent omdat je te hard in je remmen moet knijpen...
... dan rem je verkeerd. Je moet niet
hard knijpen, maar
vaak.
In een afdaling moet je 'pompend' remmen i.p.v. de rem dichtknijpen. Daarmee verminder je je vaart sneller, je voorkomt je dat je in een slip terechtkomt en je belast je rem(blokjes) niet te veel. En wellicht is het een geruststellend idee dat dit de remkabels ook ontlast.
Het is niet nodig om veel kracht te zetten bij het remmen, de remblokjes hoeven alleen maar genoeg weerstand te leveren om het wiel af te remmen en dat doen ze al als ze de velg raken.
cisca schreef:Hoe kan ik minder bang worden?
Door vooral goed te kijken en de berg het meeste werk te laten doen. Gebruik niet alleen je remmen, maar ook de breedte van de weg (in de bochten, vooral).
Ik ben het niet helemaal met Eric Schuijt eens dat je je eigen tempo moet kiezen. Het probleem is, dat de zwaartekracht dat tempo mede bepaalt. Als je je daar tegen gaat verzetten, wordt die afdaling alleen maar enger.
Ikzelf ben niet bang voor afdalingen (da's mijn favoriete onderdeel van fietsen), maar ik ben wel eens meegereden met iemand die er echt tegenop zag. En gedurende de fietstocht werd het alleen maar erger. Wat bleek: in de afdaling ging ze net zo langzaam naar beneden, als ze naar boven gekomen was. Voortdurend in de remmen. Zij werd bang van het gepiep van haar eigen remmen, van vrachtwagens die voorbijwilden, van fietsers die 3 keer zo snel voorbijkwamen. Dat zijn indrukken die blijven hangen. En dat hoor en zie je allemaal niet als je je 'gewoon' naar beneden laat rollen.