Ik heb een tweedehands Koga die ook een SRAM truvativ GXP trapas had. Had omdat ik bij de tweede keer dat ik een tik hoorde/voelde, een beslissing heb gemaakt om de trapas te vervangen door een vierkante trapas.
De fiets heeft een CDC riem waarbij volgens de fabrikant kettinglijn (riemlijn) tot op 1 mm moet kloppen dus eerst wat metingen gedaan. In het
Gates tech manual kan je de "Nominal beltline" vinden, tenminste als het geen derailleur is.
Op een andere fiets met CDC riem de afstand van het midden van het frame tot het midden van de riem bepaald en de breedte van de as en toen tot de conclusie gekomen dat ik in combinatie met Rohloff de breedste maat van de
BB-UN55 nodig had, 127.5 mm en misschien nog een mm breder. Ik had een
andere crankset besteld en daarvan had ik geen data en mijn metingen zijn ook weer niet op meer dan 1 mm nauwkeurig.
Inbouwen, of beter gezegd het testen van de inbouw, was dus spannend (bij een CDC loopt de riem voor of achter eraf of tegen de rand als de uitlijning niet klopt) en zucht, de riem liep er achter van af. Dat is dus naar binnen en zou betekenen dat het voortandwiel te veel naar buiten stond. Op te lossen door een minder brede trapas.
Waren mijn berekeningen dan zo fout? Nee, het "probleem" bleek er alleen te zijn als ik de trappers achteruit draaide (wat handig is als de fiets op de grond staat) maar vooruit liep alles perfect. Achteruit gebeurt bijna nooit en de riem loopt er niet echt af (3..4 mm van de gewenste positie) dus geen probleem.
Inmiddels iets van 500 km mee gefietst en nog steeds helemaal prima.