whisky schreef:ZERO55 schreef:Tijdens mijn eerste fietsvakantie droeg mijn vriendin wel een helm en ik niet, waarbij wij wel afdalingen maakte van een kleine 60 a 65 km per uur. Met deze snelheden vallen kan zeer ernstig letsel tot gevolg hebben, maar op zo´n moment ben ik bezig met de kick van het zo hard en technisch mogelijk afdalen, dus denk ik niet aan het dragen van een helm.
Hmmm, stukkie langzamer dan misschien? Tourfietsen is geen downhill
Fiets de wereld (rustig aan, boven en beneden komen we allemaal),
Whisky
Een vriend van mij is na een lullige val van een trap (halverwege na zo'n 6 a 7 treden) overleden door hoofdletsel.... stond erbij en ik zag het gebeuren. Ik durf te zeggen dat een helm zeer waarschijnlijk z'n leven had gered.
Een val van een fiets (in toerfietsmodus) is vergelijkbaar en ik geloof dus ook dat een goede helm levens kan redden.
Op de motor eens een ongeluk gehad met zo'n 45 km/u en ik blij dat ik een helm op had. Op de fiets heb ik echter nooit een helm op en dat heeft meer te maken met dat we in nederland zonder helm zijn opgegroeid. Ik kan dus niet zeggen of ik een helm wel of niet prettig vind tijdens het fietsen. Het vrije gevoel zonder helm ken ik wel en is zeer prettig
Komende zomer ga ik door de VS fietsen en zal ik ook aan een helm moeten geloven (sommige stukken althans). Enkel en alleen omdat het verplicht is, want de toegevoegde waarde van een helm m.b.t. tot het voorkomen/verminderen van hoofdletsel onder normale fietsomstandigheden daar ben ik wel van overtuigd.
En percentages boeien me niet zo. 1% is al genoeg, toch?!
Helmet Laws for Bicycle Riders
groetjes, Jasper