Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff met 64 spaken? - Forum Wereldfietser

Rohloff met 64 spaken?

Hoi,
Ik heb eerder op dit forum gelezen dat Vittorio een adapterring verzonnen zou hebben om meer dan 32 spaken te verkrijgen bij het gebruik van een Rohloffnaaf.
Nu dacht ik in mijn simpelheid dat er toch nog iets eenvoudigers mogelijk is. Zie een plaatje van een Rohloffnaaf: http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... 027ci8.jpg
Daar zie ik meer dan genoeg vlees voor tweemaal zoveel spaken. Dus als je nu een velg met 32 gaten neemt en daar flink in aan het boren slaat, zou je dan daarvan een mooi wiel kunnen maken? Of kom je dan ernstig in de problemen met links- en rechtgerichte velggaten?
't is maar een idee... :idea: :D
Leon
Leon schreef:Hoi,
Ik heb eerder op dit forum gelezen dat Vittorio een adapterring verzonnen zou hebben om meer dan 32 spaken te verkrijgen bij het gebruik van een Rohloffnaaf.
Nu dacht ik in mijn simpelheid dat er toch nog iets eenvoudigers mogelijk is. Zie een plaatje van een Rohloffnaaf: http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... 027ci8.jpg
Daar zie ik meer dan genoeg vlees voor tweemaal zoveel spaken. Dus als je nu een velg met 32 gaten neemt en daar flink in aan het boren slaat, zou je dan daarvan een mooi wiel kunnen maken? Of kom je dan ernstig in de problemen met links- en rechtgerichte velggaten?
't is maar een idee... :idea: :D
Leon
gebruikelijker is om er een gat tussen te boren (Doet Rohloff voor Thorn), en dan kraaiepoot te vlechten. Dat doet niks behalve geld kosten, maar dan heb je 48 spaken en houden die domme klanten tenminste op met zeiken :D
m-gineering schreef:... en houden die domme klanten tenminste op met zeiken :D
Ik vind wel dat je moet toegeven dat 64 mooie dunne dwarsgeborstelde Hoshispaken erg mooi en elegant zouden blinken, zeker in het zonnetje van vandaag :D :D :wink:
En als ik fietsenmaker zou zijn zou ik ze graag spaken; tegen een evenredige prijs natuurlijk :lol:
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:... en houden die domme klanten tenminste op met zeiken :D
Ik vind wel dat je moet toegeven dat 64 mooie dunne dwarsgeborstelde Hoshispaken erg mooi en elegant zouden blinken, zeker in het zonnetje van vandaag :D :D :wink:
En als ik fietsenmaker zou zijn zou ik ze graag spaken; tegen een evenredige prijs natuurlijk :lol:
Leon
32 CX-rays blinken een stuk mooier! :lol:

Je kunt ook een volle wand wiel nemen :D
Dat is dus eigenlijk maar 1 spaak
Leon schreef: Rohloffnaaf Daar zie ik meer dan genoeg vlees voor tweemaal zoveel spaken.
Ik denk dat je bij 64 spaken te weinig vlees over hebt in de velgwand. Je zou dan deze 36 inch wielen kunnen nemen :lol:
Afbeelding
Leon schreef:Hoi,
Ik heb eerder op dit forum gelezen dat Vittorio een adapterring verzonnen zou hebben om meer dan 32 spaken te verkrijgen bij het gebruik van een Rohloffnaaf.
Nu dacht ik in mijn simpelheid dat er toch nog iets eenvoudigers mogelijk is. Zie een plaatje van een Rohloffnaaf: http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... 027ci8.jpg
Daar zie ik meer dan genoeg vlees voor tweemaal zoveel spaken. Dus als je nu een velg met 32 gaten neemt en daar flink in aan het boren slaat, zou je dan daarvan een mooi wiel kunnen maken? Of kom je dan ernstig in de problemen met links- en rechtgerichte velggaten?
't is maar een idee... :idea: :D
Leon
Nou Leon,

als je dat wilt denk ik beter dat je de overstap kunt maken naar een Harley Davidson Fat Boy. Maar alle gekheid op een stokje, ik vraag mij af, ben geen techneut, hoeveel sterker wordt nu zo'n wiel, door een spaak of 6 meer? Zelf rijd ik nog op een koga roadrunner maar heb veel last van terugkerende kleine slagjes in mijn achterwiel (overgewicht en tramrailsjes, gaten in de weg noemmaar op) dus ik wil daarvan af (denk nog steeds aan VSF T400 Rohloff). Zijn er getallen bekend in termen van meer mogelijke neerwaartse druk door toevoeging van 6 of meer spaken. Vermindert eea de kans op slagen in het wiel bij ruw rijden als er meer spaken zijn?

gr Walter
Walter B. schreef:
Leon schreef:... tweemaal zoveel spaken...
.. hoeveel sterker wordt nu zo'n wiel, door een spaak of 6 meer? ...
Ben ik nu gek of wat?
Leon schreef:
Walter B. schreef:
Leon schreef:... tweemaal zoveel spaken...
.. hoeveel sterker wordt nu zo'n wiel, door een spaak of 6 meer? ...
Ben ik nu gek of wat?
Haha, ik denk het niet, maar om van 't Reve te citeren, "of ik gek ben, dat weet ik niet, maar als ik het wel ben, dan zit er wel een systeem in".
Leon schreef:
Walter B. schreef:
Leon schreef:... tweemaal zoveel spaken...
.. hoeveel sterker wordt nu zo'n wiel, door een spaak of 6 meer? ...
Ben ik nu gek of wat?
Ik begrijp je reactie nu, maar ik bedoelde het max van 32 spaken met een Rohloffnaaf en de gedachtegang die Rohloff daarover heeft.
Walter B. schreef: Nou Leon,

als je dat wilt denk ik beter dat je de overstap kunt maken naar een Harley Davidson Fat Boy. Maar alle gekheid op een stokje, ik vraag mij af, ben geen techneut, hoeveel sterker wordt nu zo'n wiel, door een spaak of 6 meer? Zelf rijd ik nog op een koga roadrunner maar heb veel last van terugkerende kleine slagjes in mijn achterwiel (overgewicht en tramrailsjes, gaten in de weg noemmaar op) dus ik wil daarvan af (denk nog steeds aan VSF T400 Rohloff). Zijn er getallen bekend in termen van meer mogelijke neerwaartse druk door toevoeging van 6 of meer spaken. Vermindert eea de kans op slagen in het wiel bij ruw rijden als er meer spaken zijn?

gr Walter
Als je regelmatig "slagjes" in je wiel krijgt is er wat mis met de constructie van dat wiel. Een goed gebouwd wiel mag alleen stuk gaan door flagrant misbruik. (Op stoepranden knallen bijvoorbeeld.) Een "putje" of een tramrail valllen niet onder de noemer "misbruik". Tenzij u uitzonderlijk groot of corpulent zou zijn.

De spaakspanning van de meeste fabriekswielen is vaak véél te licht. Dat is de meest voorkomende oorzaak van defecte wielen. Zeker voor overmaatste fietsers zoals ik (100 Kg, droog gewogen) geldt dat de spaken maximaal en gelijkmatig op spanning moeten staan. Het wiel moet perfect zijn van vorm. (Hoogteslagen vallen minder op dan zijwaartse, maar ze zijn evenzeer funest omdat ze vibraties opwekken die voor metaalmoeheid zorgen)

Ook de kwaliteit van de velg en de spaken maakt veel verschil. Ik gebruik alleen nog RVS. (Het is trouwens een misverstand dat dikkere spaken sterker zouden zijn.)

Ruw rijden is voorbehouden aan wielen en banden die daarvoor gemaakt zijn (MTB). Een overtal aan spaken is beslist geen garantie voor een langer leven, integendeel.
Berre schreef:Het is trouwens een misverstand dat dikkere spaken sterker zouden zijn.
Een overtal aan spaken is beslist geen garantie voor een langer leven, integendeel.
Dat klinkt als een soort van mechanische homeopathie. Kun je het eens uitleggen?
Leon

Heren bedankt!
Aan de hand van jullie berichten ben ik met een boor aan de slag gegaan om mijn nieuwe Rohloff naaf aan te passen voor 64 spaken.
Het resultaat is prachtig - alleen zonde dat alle olie nu zo makelijk uitloopt via de gaatjes! :?
Berre schreef:
Walter B. schreef: Nou Leon,

als je dat wilt denk ik beter dat je de overstap kunt maken naar een Harley Davidson Fat Boy. Maar alle gekheid op een stokje, ik vraag mij af, ben geen techneut, hoeveel sterker wordt nu zo'n wiel, door een spaak of 6 meer? Zelf rijd ik nog op een koga roadrunner maar heb veel last van terugkerende kleine slagjes in mijn achterwiel (overgewicht en tramrailsjes, gaten in de weg noemmaar op) dus ik wil daarvan af (denk nog steeds aan VSF T400 Rohloff). Zijn er getallen bekend in termen van meer mogelijke neerwaartse druk door toevoeging van 6 of meer spaken. Vermindert eea de kans op slagen in het wiel bij ruw rijden als er meer spaken zijn?

Als je regelmatig "slagjes" in je wiel krijgt is er wat mis met de constructie van dat wiel. Een goed gebouwd wiel mag alleen stuk gaan door flagrant misbruik. (Op stoepranden knallen bijvoorbeeld.) Een "putje" of een tramrail valllen niet onder de noemer "misbruik". Tenzij u uitzonderlijk groot of corpulent zou zijn.

De spaakspanning van de meeste fabriekswielen is vaak véél te licht. Dat is de meest voorkomende oorzaak van defecte wielen. Zeker voor overmaatste fietsers zoals ik (100 Kg, droog gewogen) geldt dat de spaken maximaal en gelijkmatig op spanning moeten staan. Het wiel moet perfect zijn van vorm. (Hoogteslagen vallen minder op dan zijwaartse, maar ze zijn evenzeer funest omdat ze vibraties opwekken die voor metaalmoeheid zorgen)

de kwaliteit van de velg en de spaken maakt veel verschil. Ik gebruik alleen nog RVS. (Het is trouwens een misverstand dat dikkere spaken sterker zouden zijn.)

Ruw rijden is voorbehouden aan wielen en banden die daarvoor gemaakt zijn (MTB). Een overtal aan spaken is beslist geen garantie voor een langer leven, integendeel.
Hi there,

Bedankt voor je bericht.

klopt helemaal. De empirie binnen mijn vrienden- en kennissenkring heeft inmiddels uigewezen - het zijn namelijk allemaal Koga bezitters - dat de geleverde velgen van Mavic bij Koga binnen een tijdspanne van een jaar of 3-4 scheuren. Die wielen zijn nmm niet van een goede kwaliteit. Naast andere onverwachte mankementen die de onderdelen van Koga teweeg hebben gebracht, zou ik, als ik Koga was, nog eens goed achter mijn oren krabbelen, om die fietsen nu eens daadwerkelijk die duurzame kwaliteit te verschaffen waarvan iedereen denkt dat Koga die heeft. 1 ding doen ze erg goed bij Koga, en dat is hun marketing beleid in ruime zin. Maar ja, in november heb ik een duitse VSF T400Rohloff, dus wat Koga betreft ist mir alles egal. Over de rijeigebschappen van Koga heb ik niets aan te merken want het is op zich de fijnst rijdende fiets waarop ik tot op heden gereden heb, alleen de keuze van de onderdelen, niet goed.

gr Walter
Die problemen met de scheurende velgen in Koga's, is dat niet in het begin van deze eeuw al opgelost?
Leon

@ Leon,

In antwoord op je "homeopatische" vraag. In verband met de dikte van de spaken verwijs ik naar de website van SAPIM. (Zoals u wellicht weet een belangrijke fabrikant van spaken.) Ik neem aan dat zij er verstand van hebben.

Wat betreft het boren van extra gaten in naven om het aantal spaken te verhogen: het lijkt mij niet wijs om de constructie van een naafflens te verzwakken en daar bovendien een verdubbelde trekbelasting op te zetten. (Voor zover je al in staat bent om die gaten op exact de correcte plek te boren, als je daar al de juiste machine voor hebt.) Hetzelfde geldt trouwens voor de velg: extra gaten verzwakken de treksterkte.

Deze manier van werken lijkt mij eerder een "overdosis" aan "chemotherapie" dan "homeopathie". :) Voor zover die vergelijking opgaat.

Hieronder de tekst die ik van de website van SAPIM heb geplukt:


Keuze spaaktype

* Aangepast aan de wielconstructie en het type fiets.
* Het is verkeerd te denken dat een dikkere spaak altijd een sterker wiel maakt.
* In bepaalde gevallen is het beter een verdunde (soepelere) spaak te gebruiken,
vb.:
- voor naven met grote gaten neemt men Sapim Leader Ø 2,30 mm.
- indien de spaken een knik vertonen, kan men een verbetering van de spaak-nippellijn krijgen door het gebruik van de Sapim Strong, Ø 2,30 mm, verdund naar 2,00 mm.
* Voor koerswielen zal men de voorkeur geven aan Sapim CX-Ray en Sapim Race, die beter bestand zijn tegen extreme trillingen.
* Voor MTB en cyclo cross zal men de voorkeur geven aan Sapim CX-Ray, Sapim Race of Sapim Laser.
* Opgelet voor te dunne spaken bij de montage van wielen met schijfremmen.
Uitgebreide info vindt u in onze prospectus, op onze website, alsook het spaken-vermoeidheidsproeven-diagram achteraan op de Sapim documentatie.
:D :D :D

Froggy schreef:Heren bedankt!
Aan de hand van jullie berichten ben ik met een boor aan de slag gegaan om mijn nieuwe Rohloff naaf aan te passen voor 64 spaken.
Het resultaat is prachtig - alleen zonde dat alle olie nu zo makelijk uitloopt via de gaatjes! :?
Ik hoop dat u er de draak mee steekt. In het andere geval verdient u eigenlijk zweepslagen. :shock:

Berre schreef:* Het is verkeerd te denken dat een dikkere spaak altijd een sterker wiel maakt.
O ja, dat wist ik wel. Jouw stelling "Het is trouwens een misverstand dat dikkere spaken sterker zouden zijn." klinkt wqel ongeveer hetzelfde, maar betekent iets anders.
Leon

Tja, dat is een semantische kwestie. Uiteraard bedoelde ik de sterkte van het wiel als geheel, vermits je met spaken alleen niet kan rijden.

Het blijkt uit de informatie van SAPIM dat, onafhankelijk van de dikte, ook de soepelheid, vormgeving, etc. van belang zijn voor de "'sterkte" van de spaak. (lees: "weerstand tegen breuk onder wisselende omstandigheden en belasting")

Ik weeg 95 kilo en had vroeger veel last van gebroken spaken. IK kocht een santos wiel met 40 DT apine 3 spaken met prolock, gespaakt in een exal velg. Heb al 10,000 km gereden geen problemen. Spaken staan nog zoals in het begin geen slag niks in wiel.


mario