Vorige week heb ik een Olympia Sport uit de jaren ‘70 op de kop getikt. Het is een Reynolds 531 frameset, met vijftig jaar aan gebruikssporen, maar verder in alleszins redelijke staat. Op het eerste gezicht een raceframe, maar de iets langere wielbasis (zo’n 104 cm) en ook de typische ESGE-achterplaat duiden erop dat het eerder voor een “sportieve toerfietser” is gemaakt.
Olympia Sport was het huismerk van Rein Ruitenbeek uit Hilversum, die de frames voor zijn klanten “ergens in Amsterdam” liet maken.
Het is mijn maat, en ook de geometrie lijkt veelbelovend: ergens tussen de responsieve nervositeit van een racefiets en de goeiige lompheid van een toerfiets in. Zo te zien een fiets die vlot stuurt, maar waar je ook een hele dag in redelijk comfort op kunt doorbrengen.
Kortom, wel mijn soort fiets.
Mijn bagage laat ik bij voorkeur thuis, of door anderen vervoeren, dus meer dan een zadel- of stuurtas met reservebandje, multi-tool, regenjasje en een Snickers gaat er doorgaans niet mee.
Mijn vakantieritten zijn bij voorkeur op de lokale binnenwegen van Zuid-Europa, variërend van nieuw asfalt tot uitgespoelde strade bianche.
Ik zit er nu al een paar dagen naar te kijken, en vraag me af hoe ik hem op ga bouwen. Zoveel mogelijk origineel, met het beste wat 1975 te bieden had? Restomod, met een moderne Campagnolo- of Shimanogroep en veel carbon? Of helemaal Jan Heine met 650B-wielen, Japanse spatborden met holle stangetjes en banden van 200 gram en €80 per stuk?
Ik meen dat er hier ook wel een paar leden zijn die een oudere fiets niet uit de weg gaan, dus vandaar dat ik de vraag hier maar eens voorleg.
Alvast bedankt voor jullie ideeën, suggesties en inspirerende voorbeelden.
Olympia Sport was het huismerk van Rein Ruitenbeek uit Hilversum, die de frames voor zijn klanten “ergens in Amsterdam” liet maken.
Het is mijn maat, en ook de geometrie lijkt veelbelovend: ergens tussen de responsieve nervositeit van een racefiets en de goeiige lompheid van een toerfiets in. Zo te zien een fiets die vlot stuurt, maar waar je ook een hele dag in redelijk comfort op kunt doorbrengen.
Kortom, wel mijn soort fiets.
Mijn bagage laat ik bij voorkeur thuis, of door anderen vervoeren, dus meer dan een zadel- of stuurtas met reservebandje, multi-tool, regenjasje en een Snickers gaat er doorgaans niet mee.
Mijn vakantieritten zijn bij voorkeur op de lokale binnenwegen van Zuid-Europa, variërend van nieuw asfalt tot uitgespoelde strade bianche.
Ik zit er nu al een paar dagen naar te kijken, en vraag me af hoe ik hem op ga bouwen. Zoveel mogelijk origineel, met het beste wat 1975 te bieden had? Restomod, met een moderne Campagnolo- of Shimanogroep en veel carbon? Of helemaal Jan Heine met 650B-wielen, Japanse spatborden met holle stangetjes en banden van 200 gram en €80 per stuk?
Ik meen dat er hier ook wel een paar leden zijn die een oudere fiets niet uit de weg gaan, dus vandaar dat ik de vraag hier maar eens voorleg.
Alvast bedankt voor jullie ideeën, suggesties en inspirerende voorbeelden.