Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drink systeem voor tijdens het fietsen - Forum Wereldfietser

Drink systeem voor tijdens het fietsen

Hoi,

ik heb al enigzins rond gezocht, maar het nergens kunnen vinden.

Ik ga samen met 4 andere mensen vanaf maart 2009 naar Tibet fietsen.

dus ik ben tegenwoordig weer druk aan het rondneuzen voor info wat betreft nieuwe hippe gadgets ;) e.d. die misschien toch wel nuttig zijn.

In de Bever kwam ik zogeheten Camel-bags tegen, maar dan in rugzak vorm. En dan bedoel ik puur en alleen een Camel-bag in rugzakvorm(met drink slurf).

Hebben mensen hier ervaring mee? en zoja hoe bevalt dat t.o.v. de goeie ouwe bidons/1.5 liter flessen in je bidonhouders?

of zijn er nog andere handige systemen, zodat je zonder al te veel gedoe tijdens het fietsen kan drinken?

Hi,

een slurpzak, zelf vind ik dit heel erg prettig tijdens het fietsen. Zelf heb ik een paltypus met wisselende rugzakken er om heen, oa een deuter of haglofs.

Ook van Camelback hebben ze een systeem welke je onder je zadel steekt met een drinkslang, geen ervaring mee. Maar zonder slurpzak ga ik niet op reis...

Drinkbussen vind ik zelf onhandig.

Ook neem ik altijd een grote dromedary van msr mee, kun je veel water in mee nemen.

Bas

In de "Op Pad Outdoor Trends 2007" zag ik een slangetje/dop-systeem staan dat precies op een PET-fles past. Zal ook wel gaan met 1,5l flessen. Ding is van Source en heet een 'convertube bottle adapter'. http://www.source-vagabond.com

Geen ervaring mee, alleen op plaatje gezien. Leek me wel handig.

Zelfdoen! Gewoon voorzichtig een gaatje in een PETflesdop boren, dan zo'n los verkrijgbaar Camelbackdrinkslangetje met zo'n ventiel erdoor friemelen. Klaar. Heb het gedaan met een bidon. Omdat je het niet helemaal dicht krijgt hoef je geen extra luchttoevoergaatje te boren. Slagetje maak je op een een of andere manier aan je stuur vast. Als je een dop van een oude bidon gebruikt hoef de dop van de bidon die je mee wilt nemen niet stuk te maken.
Werkt prima.
niko
http://img200.imageshack.us/my.php?imag ... 0432ul.jpg

Unihoc_ACE schreef:In de "Op Pad Outdoor Trends 2007" zag ik een slangetje/dop-systeem staan dat precies op een PET-fles past. Zal ook wel gaan met 1,5l flessen. Ding is van Source en heet een 'convertube bottle adapter'. http://www.source-vagabond.com
Geen ervaring mee, alleen op plaatje gezien. Leek me wel handig.
Die heb ik gebruikt maar ik heb mijn flessen altijd in mijn PET-fleshouder en daarvoor is de bijgeleverde slang te kort. Bij een PET-fles in een rugzak werkt het wel.

Maar om eerlijk te zijn stap ik liever af, drink een beetje en maak een paar foto's en geniet van het landschap om mij heen.

Fiets de wereld (drinkend uit de fles),
Whisky

bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

whiskey: pauzes zijn leuk, maar als je er net een lekker tempo in hebt zitten, wil je niet altijd stoppen om te drinken(of als je midden op een stijle helling aan het fietsen bent :P)

B@se: je hebt geen last van die rugzak? extra belasting? meer zweten o.i.d.? want dan ga ik die misschien ook eens proberen binnekort

@nikopaul die grap heb ik idd ookal eerder gezien, doe ik liever zelf dan het te kopen :P ga dit dus ook ff uitproberen op een tour tochtje door NL van 50 km ofzo

Sephi schreef:B@se: je hebt geen last van die rugzak? extra belasting? meer zweten o.i.d.? want dan ga ik die misschien ook eens proberen binneNkort
Hi,

last van... ja das lastig. Zelf loop ik meestal rond met een rugzak op men rug dus das wel gewenning, maar echt last heb ik nog nooit gehad.
Misschien idd een klein beetje meer zweet op de rug maar dat mag geen naam hebben, erg gaat immers maar 2 liter water in en heel soms nog wat extra dingen... moet geen dagrugzak volledig vol mee gaan sjouwen natuurlijk maar met een klein zakje met water gaat het ideaal.

Gewoon een keer proberen denk ik.

Bas
Hoi Sephi,

ik heb nog een aanvulling op de gegeven antwoorden. Jaren heb ik met dit systeem geworsteld: al rijdende dronk ik uit bidons te weinig, omdat je dan van houding moet wisselen, waardoor ik een vochttekort kreeg. Na een paar jaar ben ik gaan rijden met een platypus met een heupzak. Een rugzak is namelijk niet alleen zweterig, maar drukt ook een beetje op je longen en je schouderspieren (en, als je een vrouw bent, ook onaangenaam op je borsten!). Met mijn heupzak heb ik daar geen last van; ik klik hem losjes om, zodat hij nog een beetje kan bewegen en niet op mijn buik drukt en rijden maar. Slangetje vastgeklipt aan de heupband aan de voorkant en klaar.
Alternatief voor heel hete landen (>40 graden), als de heupband ook te warm wordt, is een kliksysteem onder mijn zadel (waar je vroeger van die reparatietasjes had) of aan je stang (als je een man bent). Ik heb een AGU-tas met Klik-fix. Nadeel hiervaan is wel, dat het tasje aan je fiets zit en dus niet aan je lijf. Klik je het slangetje wel aan je kleding, dan verbind je zo je fiets met je lijf; even uitkijken met afstappen dus!! Mijn man heeft zijn drinkzak in zijn lowriders zitten en heeft zijn slangetje aan zijn stuur vastgemaakt.
Nog op letten, zeker bij exotische bestemmingen: zo'n slangetje is niet afgeschermd (in tegenstelling tot een bidon met dop), dus op heel stoffige plaatsen moet je voorzichtig zijn met zand/ vuil dat erop komt.

Veel succes!
Carlijn
Doe toch niet zo moeilijk, gewoon een bidonnetje meer meepakken tijdens het fietsen :lol:
Afbeelding

Tovenaar een prachtige foto, das 'm helemaal, zo gaan we naar Tibet :P

nah maar serieus, Carlijn: Ik denk dat we dan toch of voor die heup band gaan, maar waarschijnlijk het geheel aan het frame of fietstassen maken, en dan een slangetje naar het stuur... lijkt me dan wel het handigst

ondanks dat B@se zegt dat het met die belasting wel mee valt.

maar bedankt voor alle ideeën en adviezen :) ik ga een paar dingen uitproberen, en zal m'n bevindingen laten weten

Leuk onderwerp. Ik heb nl net een ligfiets gekocht en vroeg me af waar de bidons te doen zodat ik tijdens het rijden kan drinken.
Maar zo'n slangetje is veel handiger. Gewoon achterop een PET-fles en een slangetje eraan http://www.moreoutdoor.com/article.asp?articleid=2314.
Dank jullie voor de ideeen!

Marianne,

Leuk dat je al een oplossing had gevonden. Maar ik wou je toch ook deze tip nog even geven: Het Duitse HPvelotechnik bevestigt de bidons achter het zitje op het frame. Hoe ze het doen, ik weet het niet. Ik heb hun ligfietsen nog nooit van dichtbij gezien. Maar het zal ongetwijfeld ook op andere merken toe te passen zijn. Tijdens het fietsen kun je er nog steeds niet bij. Maar... misschien heb je er toch iets aan.
Als extra erbij, kun je de bidons natuurlijk ook tussen de riemen van je tassen bevestigen.

Groeten, Marco

Afbeelding

Marianne schreef:Leuk onderwerp. Ik heb nl net een ligfiets gekocht en vroeg me af waar de bidons te doen zodat ik tijdens het rijden kan drinken.
Op mijn ligfiets heb ik de bidon in een Sigg thermosfleszak (die je bijv aan je rugzak kunt bevestigen) onder het zitje hangen. Kan ik tijdens het fietsen gewoon bij. Deze oplossing kan dus niet met een ligfiets met onderstuur.
Afbeelding

Ik heb dus onderstuur. Zal eens opletten hoe het op de streetmachine zit.

kan iemand mij zeggen hoe lang het slangetje is van een Platypus systeem. Zou anders erg handig zijn om er zo een zak in mijn voortas te steken, maar dan moet dat slangetje wel lang genoeg zijn.

Volgens deze website is de slang van het platypus systeem 107cm

Zover ik kan nagaan zijn ze iets langer dan een meter... bij MSR zijn de slangetjes iets langer maar dan ist nog te kort...

Bas

Ik heb net een aankoop bij AS-adventure gedaan. Het zijn 2 waterzakjes van ortlieb geworden. (samen onder 50% korting, dus ik heb er eigenlijk maar één moeten betalen)
De waterzkken heb ik net op waterdichtheid getest en laat ik nog even onder water aangezien de verkoper waarschuuwde voor een smaakje in het begin.

Ortlieb heeft ook een drinkslangssysteem dat naar mijn metingen net lang genoeg is om een darm tot aan mijn stuur te laten komen, en zelfs nog zo'n 15cm verder. Dat lijkt mij idiaal dus.

Nu heb ik deze nog niet gekocht omdat ze niet in afprijzing was en omdat ik (en mede de verkoper) twijfel of de Platypus-slangetjes er ook niet op zouden passen. Dat zou mij voordeliger zijn.

Weet iemand of die compatibel zijn met elkaar? Ook heeft MSR iets dergelijks, maar ik weet niet wat hun prijzen zijn.

Ik heb net eencamelbak 3l classic aangeschaft. Ik moet ook steeds van houding veranderen om naar de bidon te grijpen en bergop val je meestal stil als je echt moet drinken. Ik hoop dat de extra belasting op mijn rug/schouders nog meevalt. Ondertussen kan ik er al mee gaan trainen.

ik heb dat platypus slangetje gewoon gekocht. De Schroevdraad past, maar de boek lekt. Ik hoop het met een rubber ringetje op te kunnen lossen.