In het algemeen wil ik hierbij aanstippen dat discussies over e-fietsen minder irritatie zouden opwekken, mocht men minder snel overal een waardeoordeel in zien.
Dit gezegd zijnde, uitspraken als
enVoor sommigen is een e-fiets een uitkomst, maar volgens mij even vaak een flauw excuus om weinig te moeten trappen
komen wel erg dicht bij een waardeoordeel.(weinig ambitieus)
Maar voor de rest zie ik in de bijdrage van zehnder zaken die me geen waardeoordelen maar zinnige observaties lijken te zijn. Volledig op eigen kracht voortbewegen is toch een intrinsiek onderdeel van de beleving van het fietsen?
Mocht deze inspanning geen intrinsiek onderdeel zijn van de beleving, dan moet iemand mij toch eens uitleggen waarom mensen überhaupt op een e-fiets rijden.
Om het heel concreet te stellen: met een laag vermogen kun je pakweg 12 km/u rijden op een fiets. Op een e-fiets kun je door je lichaam hetzelfde vermogen te laten leveren 20 km/u rijden maar zonder de inspanning die daarmee intrinsiek gepaard zou gaan op een fiets. E-fietsers laten zich ondersteunen door een elektromotor precies omdat ze een inspanning willen vermijden die een intrinsiek deel is van het rijden op een fiets.
Ik heb dus geen probleem met de vaststelling van zehnder dat een e-fiets iets anders is dan een fiets. Verkeerd vind ik het mocht een fietser dat een reden vinden om neer te kijken op een e-fietser (ik zal tenslotte ook ooit een e-fietser zijn ).
Maar evenzeer vind ik het verkeerd dat e-fietsers zich in hun kruis getast voelen door deze vaststelling van zehnder.
Rij gewoon op je e-fiets en accepteer dat e-fietsen iets anders is dan fietsen. Dat zou heel wat zure discussies vermijden.