Beste Fietsers,
ik heb een post over fietsen in Polen geschreven sinds ik als een persoon van Nederlands-Poolse (Pools-Nederlandse) afkomst, hier het grotere deel van mijn (30 jarige) leven woon. Ik heb een (kritische) mening over de richting dat dit land (Polen) recent neemt, maar dat wil niet zeggen dat alles helemaal niks is - ik probeer objectief te zijn en ik vindt het ook leuk om de positieve ervaringen te lezen.
Algemene kwesties die hier opkwamen.
* inderdaad kan bijvoorbeeld langs de Green Velo een goede
winkel (met veel fruit en groenten) wel eens een probleem zijn. Je kunt er wel op rekenenen dat er in iedere plaats boven de 5-10 duizend inwoners een "Biedronka" ("Lieveheersbeestje") winkel te vinden is: van het Aldi/Lidl formaat. Ook Lidl, Netto of Dino zijn vaak te vinden. In steden vindt je op iedere hoek een Żabka (7/11 convenience store concept). Ieder dorp heeft wel een kleine winkel - de kwaliteit verschild.
* Het
rijgedrag is inderdaad wel eens een probleem - zeldzaam agressief, maar wel vaak te snel, of met kleine afstand en daardoor gevaarlijk. Het is wel een flink (positief) verschil tussen nu en bijvoorbeeld 10 of 20 jaar geleden, maar ik zou zeker niet bijvoorbeeld 100% op voorrang rekenen op een fietspad langs een drukke weg: 95% wel.
*
wegen: Ik zou zeker langere stukken van rijkswegen (nummers 1-99) vermijden - vooral de wegen met nummers 1-19 hebben een internationaal belang (als er parallel geen nieuwe expressweg of autosnelweg loopt). Provinciale wegen: 100-999 zijn ook niet echt aangenaam om te fietsen, vooral tussen wat grotere plaatsen of rondom grote steden. In het diepe platteland kun je het wel eens proberen, maar aangenaam zal het zelden zijn. Daarom zou ik vooral de witte wegen nemen - reken er wel op, dat als je de smallste witte wegen neemt, een groot risico van zandwegen loopt.
* Als het gaat om
kamperen en overnachtingen, moet ik eerlijk zeggen dat ik zeldzaam wild kampeer in Polen - mensen kunnen er wel eens moeilijk over doen, en een simpele kamer buiten de super toeristen highlights (zee, delen van de bergen) kost zeldzaam meer dan 10-20 Euro per persoon. Ik kan het niet echt vergelijken - het is zeker niet zo populair als in Scandinavië, of zo populair als in de bergen van bijvoorbeeld Roemenië of Oekraïne. Booking.com, lokaal bellen (engels kan een probleem zijn buiten hotelen), of gewoon aankloppen bij een "Noclegi" "Pokoje" "Agroturystyka" of "Pensjonat" werkt goed. Mensen doen wel eens een beetje irritant over een overnachting voor een nacht, maar meestal kom je er wel overheen

.
* Als het gaat om
reizen als vrouw (ik schrijf het wel als een man, maar ik heb het er ook met mijn vrouw over gehad): ik zou niet zeggen dat je in Polen meer risico zou lopen dan in een ander Europees land. Wat wel waar is, is dat je opvalt - zelfs als man "in lycra" val je verder van grote steden best wel op: als vrouw: des te meer. Ook zie je niet zo heel vaak vrouwen alleen of in een groepje "professioneel" sporten (again: hoe verder van een grote stad, hoe meer zeldzaam het is). Als je de taal spreekt kun je misschien wel verwachten dat iemand je voor de winkel aanspreekt met een vraag "waar ga je heen [niet in de creepy zin]?" "waar kom je vandaan?" "ben je niet bang alleen als vrouw?" etc. In het engels zou ik het niet zo snel verwachten - of ze spreken het niet, of voor hen valt dat dan niet meer zo erg op.
*in ieder stadje (boven de 10-20 duizend inwoners - zelf heb ik het in Świebodzin en Biała Podlaska ervaren) vind je wel een degelijke
fietsenwinkel/service "sklep/serwis rowerowy", waar ze je fiets zouden kunnen repareren, ook met hydraulische remmen en zo. Shimano XT of een Rohloff hebben ze misschien niet op voorraad, maar lagere groepen wel

.
* ovet
fietspaden gesproken - op de kaart zou ik aan fietspaden meer als aan een toeristische route denken dan een fysiek fietspad - dus de "blauwe" of "rode" fietsroute kan over een asfaltweg, maar ook over een zandweg door het bos lopen. In de steden vind je best wel fietspaden - in de (grootste) steden is de kwaliteit daarvan redelijk en langzaam zou ik ze zelfs "goed" noemen (er zit zeker verbetering in). In kleinere dorpen of steden zijn het vaak bredere stoepen met rare kronkels of slechte zichtbaarheid.
Over "wat te zien":
* zelf doen wij fietsreizen pas sinds twee jaar, dus ik heb nog niet zo heel veel met de fiets gezien buiten de omgeving van Warschau, maar ik ken het land heel goed (ik ben in bijna ieder berggebied geweest op wandeltochten en in meerdere andere plaatsen).
* De
greenvelo route is ZEKER een aanrader:
https://greenvelo.pl/en. Ik heb het stuk van Elbląg (het begin in het noorden, niet ver van Gdańsk) tot Terespol (langs de wit-Russische grens, ten hoogte van Warschau) gefietst. Ik zou zeggen dat het stuk van Terespol tot het drielandenpunt Litouwen-Rusland (Kaliningrad Oblast)-Polen (~600km) het meest interessant is. De natuur: Suwalszczyzna (ten noordwesten van Suwałki) is een prachtig heuvellandschap, je vindt grote boscomplexen met meren (Wigry, de omgeving van Augustów), een gigantisch moeras complex langs het Biebrza rivier (ook bekend bij Nederlandse vogelspotters), het Oerbos van Białowieża of prachtige stukken langs de Bug rivier. Kultureel is er niet zo heeeel veel te zien, maar wel vind men er lekker lokaal eten: pierogi, babka ziemniaczana, kwas, en andere, een klooster naast het Wigry meer, het (ex...) Joodse stadje Tykocin, houten huizen en orthodoxe kerkjes, de stad Białystok, het Tataarse (moslim) Kruszyniany of het klooster van Drohiczyn langs de Bug (voor de twee laatsten moet je wel een ommetje maken). Verwacht (degelijke) fietspaden langs provinciale wegen, lokale asfaltwegen en zand/boswegen. Op zich is het allemaal wel met een trekking/reis/gravel fiets te doen - wij moesten misschien tweemaal een paar honderd meter door het zand lopen en that's it.
* in de
bergen lijkt me (als fietser)
Beskid Niski en Bieszczady (in het zuidoosten) het meest interessant - er zijn veel mooie asfalt of gravel wegen met weinig verkeer door de heuvels en kleine gebergte. De inwonersdichtheid is heel erg laag (door de 'verplaatsing' van de lokale Roethenen en Lemken inwoners tijdens de "Wisła" actie rond 1947...). Andere regio's zijn natuurlijk ook erg mooi (maar ik zou het niet uniek noemen), maar verwacht wel veel meer verkeer en bebouwing. Natuurlijk als je MTB plannen hebt is alles goed -ik heb nu meer typische reistochten in gedachte

.
Kotlina Kłodzka in het zuidwesten is ook zeker aan te raden - met prachtige stadjes en landschappen. Het is wel niet typisch Pools - tot 1945 was het gewoon Duits gebied.
*
Lubuskie (verwar niet met Lubelskie) en Zachodniopomorskie, Pomorskie is ook mooi (Pommeren) - vaak heuvelachtig, met meren, grote boscomplexen en vaak prachtige duitse steden en dorpjes. De zee is in het seizoen geen aanrader - veel te druk. Je kunt er zeker wel langskomen, maar het lijkt me geen plezier om de hele 400km door alle toeristische dorpen langs de kust te fietsen - wij hebben na ~100km wel genoeg gezien.
Ik beantwoord graag andere vragen - het is toch al een lange post, dus ik laat het hier even bij zitten.