Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg en naaf vraag - Forum Wereldfietser

Velg en naaf vraag

Ik las laatst dat als je een velg gaat spaken dat je dan een linker en een rechter kant hebt. Dit begrijp ik niet helemaal. Wat wordt hier nu mee bedoelt? Hoe kan je het verschil zien?

Een volgende vraag is, ik heb een xtr voor naaf gehad en vroeg mij af of daar ook apline 3 spaken in kunnen?

Mario
mario schreef:Ik las laatst dat als je een velg gaat spaken dat je dan een linker en een rechter kant hebt. Dit begrijp ik niet helemaal. Wat wordt hier nu mee bedoelt? Hoe kan je het verschil zien?
Dat gaat dan om het achterwiel. Rechts zit het pakketje kransjes, dus daar is minder plaats. Om de velg toch in het midden te krijgen, zodat de fiets goed recht fietst, staan de spaken daar minder schuin. Als je zo'n wiel van een afstandje - van achter de fiets - bekijkt kun je het goed zien. Lees verder eens http://www.m-gineering.nl/spaak.htm
Groeten,
Leon

Ook zijn vaak de spaak-gaten in de velg niet helemaal in het midden geboord, maar en beetje wijkend in de richting waarin de spaak moet staan. Een linker- en een rechter-gaatje dus.