Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano SIS/Altus - Forum Wereldfietser

Shimano SIS/Altus

Hoi iedereen,

ik heb een ATB/trekkingbike met een shimano Altus / sis groep, waar ik mijn vriendin op laat rijden. Ik heb een trip door zuid amerika op de planning staan samen, en ik dacht er aan om een deel van de groep op te waarderen om het een stukje betrouwbaarder te maken. Nou is mijn vraag welke onderdelen hier goed mee combineren, en betaalbaar zijn, en wat het belangrijkste is om eerst te vervangen!
Ik wil niet vast komen te zitten daar.

vriendelijk bedankt,

Titus

Als "een trip" een paar duizend km is zou ik voor zekerheid gaan en er een deore-groep + een paar fatsoenlijke wielen op doen (ca 300 eur).

http://www.bike24.net/1.php?content=8;p ... 8fe6b6d645

+

http://www.bikexperto.com/ trekking wielen/zac19 deore of http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=650 of http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=14910

Het probleem is inderdaad dat er op een fiets met een zo eenvoudige afmontage vermoedelijk wel meer is aan te merken (zeker weten doe ik dat natuurlijk niet). Een falend balhoofd of een wrakke trapas geeft je dan nog meer problemen dan een niet meer zo goed schakelende voorderailleur. Hetzelfde geldt voor de wielen of de dragers.
Wim

bedankt voor de reacties, ik weet dat de fiets niet de duurste afmontage heeft, dat lijkt me duidelijk, maar ik zal eens kijken naar de deore groep. heeft deze dezelfde nokken etc als mijn groep?

Hi Titus,

wat wil je precies gaan doen? Daarop kun je nl. gemakkelijker je fiets afstemmen..

zelf heb ik een redelijk "goedkope" mtb opgebouwd als reisfiets en moet eerlijk zeggen dat ie het echt nog goed doet.

Paar tips, een setje deore deraileurs kosten idd niet alles, een goede wielset is idd erg aan te bevelen (weet niet wat er nu op zit). dragers zal ook zoiets zijn, zelf heb ik gewoon simpele goedkope alu dragers en die doen het echt nog gewoon goed. Bottombracket (trapas) is iets om naar te kijken maar alst een JIS as is (vierkante as) denk ik niet dat je her problemen mee krijgt, iedem voor het balhoofdstel. Als er een geveerde voorvork inzit zou ik kijken naar de kwaliteit van het ding, van een goedkope heb doorgaans meer last dan voordeel upgraden naar of een stijfmodel of een goede geveerde (ligt aan de portmonnee). Remmen is ook zoiets, gewoon V-brakes voldoen. Banden moet je ook even naar kijken, misschien wat anders onder leggen, denk dan bv aan de schwalbe marathon xr oid.

Maar dit alles hangt natuurlijk ook af wat je fiets nu is, een goedkope fiets opwaarderen kan, maar kost in een complete make-over meer dan een nieuwe.... zeker iets om in overweging te nemen.

Apropos, weet ook niet wat de staat is van de huidige onderdelen, met een altus deraileur kun je ook gewoon schakelen.... maar als ie versleten is kun je idd beter een iets duurdere monteren.

Succes met je projectje.

Bas

Aluminium dragers als je onverhard gaat - lijkt me logisch met MTB - in Zuid-Amerika lijkt me riskant. Wasborden enzo. Ik zou voor stalen gaan, hoewel alles daar ook voor een habbekrats te repareren is.

liz schreef:Aluminium dragers als je onverhard gaat - lijkt me logisch met MTB - in Zuid-Amerika lijkt me riskant. Wasborden enzo. Ik zou voor stalen gaan, hoewel alles daar ook voor een habbekrats te repareren is.

Ha, daar hebben we hem weer, de mythe over de breeklast van een alu of stalen stangetje. Helaas blijkt het zo te zijn dat de huidige generatie gebruikte materialen over bijna gelijke eigenschappen beschikken. Staal heeft de naam om sterker te zijn, of dat nu nog op deze manier kan worden verkocht is iets 2de. Wilde er eerst ook niet aan maar na een boel info van iemand die hier dagelijks mee werkt (lasser/ bankwerker bij een erg grote firma in alles wat met hijslasten te maken heeft ) bleek maar weer dat over dit onderwerp veel te vertellen valt maar dat voor het gebruik zoals wij dat doen er voor beide materialen evenveel te zeggen is. Ze zullen nl. beide gewoon goed functioneren.

Bas

Ik heb heel lang met alu Blackburns gereden. Ik heb die dingen behoorlijk mishandeld, maar ze hebben inderdaad nog nooit één enkele krimp gegeven. Gewoon erg goed!
Wat ik wel begrepen heb is dat onder (te) zware belasting alu, in tegenstelling tot staal, maar weinig buigt, en dan vrij plots breekt, terwijl staal dus eerst flink buigt voordat het zal breken. Er is dus als het ware een "waarschuwingstraject" :) bij staal.

B@se schreef:Ha, daar hebben we hem weer, de mythe over de breeklast van een alu of stalen stangetje. Helaas blijkt het zo te zijn dat de huidige generatie gebruikte materialen over bijna gelijke eigenschappen beschikken.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het komt toch niet helemaal zo over. Staal blijft staal en aluminium blijft aluminium. Wat echter meestal in dit soort heftige discussies vergeten wordt is de hoeveelheid gebruikt materiaal, de beschikbare ruimte daarvoor en het ontwerp van het onderdeel. Die drie dingen zijn belangrijker dan de keuze staal of aluminium zelf.
Als je een rechte pijp beschouwt kun je die van zowel staal als aluminium maken, even goed en concurrerend qua gewicht. Als het om een volumineus onderdeel gaat zoals een velg ben je beter af met aluminium. Als het om een klein ding gaat wat erg sterk moet zijn zoals een zadelpenbout, dan kun je echt beter staal nemen. Maar in alle drie de gevallen kun je de zaak verpesten door een slecht ontwerp te kiezen; kijk maar naar vele bidonhouders die maar een halve kilo hoeven dragen maar toch breken.
En Spironski heeft wel ergens gelijk dat staal vaak (maar niet per definitie) veiliger breekt. Maar ook dit probleem kan met een goed ontwerp van het onderdeel soms opgelost worden. Als je een bagagedrager goed ontwerpt slaat hij niet in je wielen als het ding afbreekt en is hij daarna op zijn minst (tijdelijk) repareerbaar. Een heel fout voorbeeld in die zin zijn bepaalde voordragers die met één zwak punt aan de vorkkroon vastzitten. Als dat punt breekt is dat op zich niet zo erg, maar het ding valt precies vor je wielen op de weg en je gaat er zelf ongelooflijk van op de plaat.
Leon

B@se schreef:Ha, daar hebben we hem weer, de mythe over de breeklast van een alu of stalen stangetje. Helaas blijkt het zo te zijn dat de huidige generatie gebruikte materialen over bijna gelijke eigenschappen beschikken. Staal heeft de naam om sterker te zijn, of dat nu nog op deze manier kan worden verkocht is iets 2de. Wilde er eerst ook niet aan maar na een boel info van iemand die hier dagelijks mee werkt (lasser/ bankwerker bij een erg grote firma in alles wat met hijslasten te maken heeft ) bleek maar weer dat over dit onderwerp veel te vertellen valt maar dat voor het gebruik zoals wij dat doen er voor beide materialen evenveel te zeggen is. Ze zullen nl. beide gewoon goed functioneren.
Bas
Ik ben erg nieuwsgierig, bas, kan je jouw verhaal onderbouwen met een paar tabellen waarin ik kan zien over welke soorten staal en alu jij en jouw lasser het hebben en wat de trek- buig-, afschuif en kniksterktes per vierkante milimeter van die legeringen zijn?
Ik weet niet zoveel van metalen af als jij en ik wil graag het naadje van de kous weten anders ben ik bang dat ik in een gesprek over bagagedragers zomaar wat roep.
niko

nikopaul schreef: Ik ben erg nieuwsgierig, bas, kan je jouw verhaal onderbouwen met een paar tabellen waarin ik kan zien over welke soorten staal en alu jij en jouw lasser het hebben en wat de trek- buig-, afschuif en kniksterktes per vierkante milimeter van die legeringen zijn?
Ik weet niet zoveel van metalen af als jij en ik wil graag het naadje van de kous weten anders ben ik bang dat ik in een gesprek over bagagedragers zomaar wat roep.
niko
Hi,

was zegmaar een "borrel tafel" gesprekje met deze kerel. Waar het op neer komt is ongeveer het volgende. volgens betreffende persoon belasten we de materialen in kwestie verre van het maximaal toelaatbare dus maakt het in weze weinig uit of je staal of alu pakt, mits de constructie ok is. Het meest kwetsbare van het hele spul lijft de bevestiging aan je fiets.

Over trek- buig-, afschuif en kniksterktes per vierkante milimeter hebben we het niet gehad, maar de materialen blijken over genoeg overkill te beschikken.... Kan het nog wel eens na vragen maar word denk ik een te technisch verhaal... (voor mij ieder geval)

Maar zullen we weer On-topic? geloof dat dit draadje anders een beetje zinlos word.

Bas

B@se schreef: Over trek- buig-, afschuif en kniksterktes per vierkante milimeter hebben we het niet gehad, maar de materialen blijken over genoeg overkill te beschikken.... Kan het nog wel eens na vragen maar word denk ik een te technisch verhaal... (voor mij ieder geval)
Maar zullen we weer On-topic? geloof dat dit draadje anders een beetje zinlos word.
Bas
Jammer, ik dacht dat je juist heel technisch was, Bas.
Is Lisette een kerel?
Heel goed dat je bij het onderwerp wil blijven.
niko

nikopaul schreef: Jammer, ik dacht dat je juist heel technisch was, Bas.
Is Lisette een kerel?
Heel goed dat je bij het onderwerp wil blijven.
niko
Hi Niko,

zal het idd zelf wel kunnen volgen, maar om dit achteraf te gaan herhalen op een forum is mij te hachelijk....

Bas

hoe komt het toch dat er altijd weer mensen zijn die volledig afdwalen van het daadwerkelijke onderwerp. het lijkt voor sommigen wel een sport!

Lisette is geen kerel, heeft wel techniek gestudeerd, maar mijn uitlating hier is gebaseerd op gebruikerservaring.

Blackburndragers gingen op redelijke wegen in Europa al stuk (1x achterdrager van mijn vriend, 1x voordrager van mijzelf). Tubusdragers bleven op wasborden en ander verschrikkelijks in Zuid-Amerika heel. Kan inderdaad ook heel goed door een slimmer ontwerp van de dragers komen. Ik ben geen principiële staal-adept ofzo.

Je kan het gewoon riskeren, want zoals gezegd is men daar erg creatief met reparaties van van alles. Maar onhandig is het wel, als je met een kapotte drager nog een eind moet fietsen om in de bewoonde wereld te komen. De blackburn achterdrager heb ik destijds met een windsel van nylondraad gerepareerd. Dat ging, maar was zeker niet wasbord-proof.

Lisette