door
Adieu » zo 19 jul, 2020 16:14
Ik lees hier over capuchons en soorten Gore-Tex.
Als je een merk jas kiest die zich richt op bergsporters heb je in de regel een jas met een capuchon, die ruim genoeg is voor een fietshelm. Er moet namelijk ook een klimhelm onder passen.
Zoek je daarbij lichtgewicht materiaal, wat niet heel erg slijtvast hoeft te zijn, dan is Paclite een prima keuze.
Anders zijn meerlaags (3-laags) jassen een goede keuze, bijvoorbeeld als je ook wel eens een rugzak wilt dragen. Een Paclite jas leent zich daar minder voor. Mijn vrouw heeft overigens een combi van Paclite en 3-laags, ook van Arc'teryx. De schouders zijn 3-laags. Op die manier heb je een lichtgewicht jas, die op de schouderpartij toch wat kan hebben.
Mouwen kunnen wat mij betreft nooit te lang zijn. Persoonlijk vind ik het wel fijn om met gestrekte armen tijdens het fietsen (of klimmen) toch de armen tot net boven de handen bedekt te hebben.
Het is overigens niet aan te bevelen om een Gore-tex jas op de blote huid te dragen. Enerzijds vanwege het plakken van de jas op de huid en anderzijds omdat je huidsmeer dan de Gore-tex poriën verstopt, waardoor de jas minder goed gaat ademen en het lijkt alsof je jas dan niet helemaal waterdicht meer is. Na een wasbeurt met een wasmiddel voor Gore-tex en het in de zon laten drogen van de jas (of kortstondig in de droger) komt het ademend vermogen en het afparelend vermogen van de jas weer terug.
Zo heb ik naast mijn Arc'teryx jas nog een Millet 3-laags Gore-tex jack van zeker 20 jaar oud (destijds voor mijn alpiene tochten gebruikt), die nog steeds waterdicht en afparelend is. Voor mij persoonlijk niets anders dan Gore-tex.