Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met BOB - Forum Wereldfietser

Racefiets met BOB

Zijn er mensen die ervaring hebben met een BOB fietskar o.i.d. achter de racefiets? Ik wil graag weten of een racefiets wel geschikt is voor een lange fietsvakantie over de bergen.
Ik wil dit jaar voor het eerst op fietsvakantie gaan naar Frankrijk, o.a. Zuid-Alpen en daar camperen/rondtrekken en zonder BOB (die ik nog wil gaan kopen) een hoop cols doen. Ik wil via niet al te moeilijke passen richting Provence gaan en van daaruit zie ik wel verder.

Leo Breedveld

Hoi Leo,

Ik heb een tijdje met iemand mee gefiets die met een lichte race fiets een bob trok. De bob blijkt aardig wat druk op de achter driehoek van het fiets raam uit te oefenen. Bij mijn fiets maatje hoorde we het frame af en toe kraken, niet erg geruststellend. Het fietsframe flexte ok behoorlijk, zijn wielen begonnen onafhankelijk te sporen.

Dus de bob vergt nogal wat van een fiets.

Groet,

Stijn

Hoi Stijn!

Bedankt voor je reactie!
Ik heb een fiets met een behoorlijk stijf frame, Red Bull pro 3000, oversized, met extra sterke 36 spaaks wielen en wil dus met de BOB over cols/bergen met een relatief laag stijgingspercentage, dus hopelijk kan dit zonder mijn fiets (en mezelf!) te zwaar te belasten. Zware jongens als de Ventoux en co. doe ik beslist alleen met rugzak. De Bob is dus puur om mezelf incluis bagage via "makkelijke" routes naar diverse cols te vervoeren die ik op mijn verlanglijst heb staan.

Vriendelijke groet, Leo Breedveld

Tijdens mijn vakantie vorig jaar in Californië kwam ik iets ten zuiden van San Francisco een Australisch paar tegen dat gestart was in Vancouver te Canada en op weg was naar de grens van Mexico. Ze fietsten beiden met een racefiets met een BOB en ze hadden er al heel wat kilometers op zitten er waren erg tevreden over de combinatie.

Het lijkt mij ook dat je als zo’n BOB achter je fiets hangt dat je dan ook anders (=kalmer) moet fietsen, dus niet te veel slingeren. Dat geldt overigens ook als je op een stevigere fiets met fietstassen rijdt.

Een BOB is natuurlijk niet geschikt voor een ultralichte racefiets: er moet wel wat ‘vet’ in de fiets zitten. Het gewicht wat je op de BOB laadt en je eigen gewicht tellen natuurlijk ook mee. Hoe hoger het (totale) gewicht hoe sterker de fiets moet zijn.

Peter

Ik heb hierover ooit al eens iets op deze site geschreven, maar kan dat nu zelf ook niet meer vinden. In principe is het een prima idee (ik doe het zelf soms ook): je neeemt bagage mee, maar eenmaal op je bestemming aangekomen zit je niet vast aan een zware vakantiefiets, maar kun je op een veel lichter karretje cols beklimmen (of mountainbiken, want het principe geldt ook daar).
Wel moet je een tweetal spelregels in acht nemen. De eerste is dat je racefiets er toch wel een beetje geschikt voor moet zijn. Superlichte moderne racemonsters zijn veel minder geschikt dan wat steviger stalen racefietsen van een jaar of tien, twintig geleden. Bovendien hebben die wat oudere fietsen vaak ook meer ruimte voor wat bredere banden (een moderne audax / semiracefiets is ook prima). En bredere banden wil je inderdaad wel, omdat je meer comfort wilt, omdat je vaak toch over wat slechtere wegen zult rijden, en omdat het allemaal net dat beetje beter belastbaar is. Verder zou ik zorgen dat je een flink lichter verzet hebt dan normaal. Bagage maakt een wereld van verschil, of je die nu op de fiets vervoert, of erachter.
Het tweede punt waar je op moet letten is wat voor kar het beste is, een eenwieler of een tweewieler? Zelf heb ik een tweewieler (de door Challenge voor Bever gemaakte voorloper van de Radical Cyclone), en het grote voordeel is dat die zichzelf overeind houdt. Dat is niet alleen praktisch als je even stilstaat, maar betekent ook dat het frame en het achterwiel de kar (en de bagage) niet overeind hoeven te houden. Een tweewieler vormt een veel geringere belasting voor het frame, en dat is voor een racefiets van heel groot belang. De achterkanten van voorgeveerde mtb's zijn zeker stijf genoeg voor een Bob, maar met een racefiets heb ik toch liever een tweewieler. Die spoort misschien wat minder mooi, maar dat is vooral buiten de weg van belang (en dat probeer je met een racefiets toch te vermijden). Zelf heb ik overigens met veel succes met die kar achter een tandem over onverharde paadjes gereden en zonder enig probleem snelle afdalingen gemaakt. Het ding ligt als een huis.
Wim

BOB onder je racefiets is mischien een idee.

Las een bok op je trailer, zet je racefiets erin, wielen ernaast, een degelijke fiets die je toevallig nog hebt staan ervoor en je hebt een dijk van een combinatie.

Trouwens een prachtidee; een paar weken colletjes rijden in de alpen.

Ik heb er is een testrit mee gereden teven ook met de nieuwere Extrawheel uit polen, bij aankoop ga ik voor de Extrawheel, ligt, robust, en meer laadvermogen ;-)


http://www.extrawheel.com/kontakt_en.php

Ga ook hun filpke is opzoeken, dan zie je wat ik bedoel :wink:

Edje schreef:Ik heb er is een testrit mee gereden teven ook met de nieuwere Extrawheel uit polen, bij aankoop ga ik voor de Extrawheel, ligt, robust, en meer laadvermogen ;-)


http://www.extrawheel.com/kontakt_en.php

Ga ook hun filpke is opzoeken, dan zie je wat ik bedoel :wink:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=1

Zijn er mensen die ervaring hebben om met hun kale racefiets in combinatie met een trailer op fietsvakantie te gaan. Dat wil zeggen met hun racefiets zonder daaraan achterdragers en lowriders te bevestigen.



Op het internet kom je wel interessante opties tegen, zoals:

De Kool Stop Wilderbeast (alleen om die naam wil je hem al kopen)


http://www.koolstop.com/trailers/wilderbeast.gif

http://www.koolstop.com/trailers/beast.html



Of natuurlijk de bekende BOB-YAK trailer:

http://www.bike4travel.nl/images/bobyak.jpg

http://www.bobtrailers.com/trailers/tra ... duct_id=10

En de onbekende nieuwkomer, waarschijnlijk de lichtslopende, mooiste en goedkoopste: de Extrawheel

http://www.extrawheel.com/images/przyczepkabig.gif

http://www.extrawheel.com/przyczepkiextrawheel_nl.php

soort rijdende hangmat voor je bagagetassen met 28"wiel. Prijs inclusief verzendkosten en 2x40l tassen iets van EUR219. Bovendien zwaartepunt van je bagage komt bovenop het trailerwiel, in plaats van 50% op je racefietsachterwiel. Geclaimde bagagebelasting is ca. 25kg.

Vooral deze laatste lijkt me ideaal voor trekkingvakanties die je wilt doen op je (kale) racefiets. Als je hiermee in de week voorafgaand aan de Marmotte vanuit Nederland richting Bourg d'Oisons fietst, hoef je alleen maar te ontkoppelen om 123 het gouden brevet van de Marmotte te halen...... De fietstocht ernaar toe is genoeg training om al die pannekoeken van katoen te geven.

Zojuist met mountainbikes en ExtraWheels 26" op trekkershuttenfietsvakantie geweest. Extrawheel is bijzonder goed bevallen.

http://www.datamerge.nl/fietsvakantie2007

Bart

Op naar Frankrijk: Marmotte here we come. Nu maar hopen dat die eurus wielen het houden. Voordeel van de extrawheel is dat het achterwiel minimaal verticaal belast wordt ten opzichte van een BOB-trailer of bagagedragers....
Afbeelding

Helaas heb ik nog geen tijd kunnen vinden om het ExtraWheel te proberen. Hij staat al 2 maanden in mijn winkeltje naar mij te kijken. Als ik hem vergelijk met de bob, waar ik net weer 3000 km mee op pad ben geweest, ziet het er misschien iets minder solide uit. Hoe het in de praktijk uitpakt kan ik niet over oordelen. Hou er wel rekening mee als je `n week fietst met bagage, tassen of kar, er wel een dag gewenning nodig is voor het fietsen zonder.

AB schreef:Voordeel van de extrawheel is dat het achterwiel minimaal verticaal belast wordt ten opzichte van een BOB-trailer of bagagedragers
Komt dat uit de folder of zo? De maatgevende belasting op je achterwiel is de dwarskracht die je nodig hebt om de eenwieler overeind te houden. Of die (statische) vertikale disselbelasting twee of vijf kilo is en dus meer of minder dan bij een BoB mag je negeren

m-gineering schreef:
AB schreef:Voordeel van de extrawheel is dat het achterwiel minimaal verticaal belast wordt ten opzichte van een BOB-trailer of bagagedragers
Komt dat uit de folder of zo? De maatgevende belasting op je achterwiel is de dwarskracht die je nodig hebt om de eenwieler overeind te houden. Of die (statische) vertikale disselbelasting twee of vijf kilo is en dus meer of minder dan bij een BoB mag je negeren
Het is in ieder geval zo dat het zwaartepunt van de BOB meer naar voren ligt en er een meer 50/50 verdeling zal zijn tussen BOB's achterwiel en je fiets' achterwiel. Bij de extrawheel (die ook nog eens 5kg lichter is dan de BOB) zal het gewicht grotendeels op het grote achterwiel van de extrawheel komen (zoals bij een caravan achter een auto). Het is wel zaak om beide tassen gelijk qua gewicht te verdelen, om torderen van de trailer zoveel mogelijk te voorkomen

Begrijp ik het goed dat je met dwarskracht de zijdelingse horizontale krachten bedoeld, die op de achtervork werken; in dat geval zal dat ongetwijfeld gelijk zijn aan de BOB. In die zin hoop ik ook dat de zijdelingse torsie door de achtervork en de eurus racewiele kunnen worden opgevangen. Ik heb besloten met de eurussen te touren, omdat ik ze ook wil gebruiken voor de Marmotte. Het zijn namelijk geweldig stijve en lichte wielen...... Maar ik hoor je al hoofdschuddend denken dat ik vast beter met een 36 handgespaakte wielset kan touren.... :wink:

Ik weet dat ik een beetje stellig redeneer, komt vast door het werkwoord "zijn". Laat ik het zo zeggen: het is mijn stellige subjectieve waarneming en mijn eigen beperkte gezonde verstand die spreekt, ;-)) :)

Heeft iemand van jullie intussen al een reis ondernomen met een racefiets en extrawheel en wat zijn jullie ervaringen?
In juli ga ik samen met een vriend met de fiets vanuit België naar Santiago De Compostella. We overwegen om dit traject met de racefiets te doen en daarbij gebruik te maken van een extrawheel. Weet iemand of dit doenbaar zou zijn?

De Bob`s die wij hier hebben, nieuw en voor de verhuur, wegen ongeveer 5 kg, betekend het dat een extrawheel niets weegt!
Helaas is de importeur van het extrawheel gestopt dus verkoop ik ze niet meer maar die wij hier hebben gehad wogen meer, en dat weet ik zeker, dan niets! Ik heb er een klein stukje mee gefietst en het lijkt mij wat onstabiel wat, denk ik, mede veroorzaakt wordt door de hoogte van het geheel.