Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen of BOBcar - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietstassen of BOBcar

m-gineering schreef: Als zo'n journalist het over comfortabel heeft, bedoelt hij vermoedelijk dat het slappe bagger is
:roll:

hmm, dat zijn jouw woorden... maar in de test zaten voornamelijk alu en carbon vorken... en een ti geval. misschien heeft het daarmee te maken?

Bas

Even terug naar het onderwerp: BOB of tassen.

Dit is een oneindige discussie. Beide zijn volwaardige systemen voor het vervoer van je bagage, elk met zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Onmogelijk om te zeggen dat het ene systeem beter is dan het andere. Dit hangt vooral van persoonlijke voorkeuren en het 'inzetgebied' af.

Zelf heb ik 5 jaar naar volle tevredenheid met tassen gereden voor ik overstapte naar de BOB Ibex, waar ik nu drie jaar mee rij.

Wat ik jammer vind is de manier waarop mensen hun eigen systeem tegen de klippen op verdedigen en weinig oog hebben voor de mogelijkheden van een ander systeem. Het is zo'n beetje als skieers die een hekel hebben aan snowboarders en andersom, terwijl beide gewoon kicken is.

Eerst even wat fabeltjes over de BOB uit de wereld helpen.

De trailer is instabiel, trekt naar links of rechts en gaat op hoge snelheid slingeren: is dit het geval, heb je de trailer niet goed beladen. Zelf heb ik nog nooit iets gemerkt van trekken naar links of rechts. Afgelopen zomer ben ik in de Harz met dertig kilo bagage voluit naar beneden gegaan. Bij 76 km/uur gaf de trailer een rukje naar links en direkt daarna naar rechts. Gelijk voluit in de ankers en de boel stabiliseerde direkt. Het systeem waarschuwt dus wel en ligt niet in een keer op de kant. Wel heb je goede remmen nodig. V-brakes zijn denk ik wat aan de slappe kant. Magura HS-33 geeft geen krimp. Ook een stijve achtervork is van belang. Een goede mountainbike heeft dit sowieso.

Lastig aan- en afkoppelen: onzin, dit gaat heel eenvoudig (mits je een goede standaard op je fiets hebt of iet om je fiets stabiel tegenaan te zetten)

Nadelen BOB:
- het gewicht. De ibex weegt bijn 9 kilo. Dit is meteen het grootste nadeel en een serieuze. Hierdoor vervallen alle voordelen van een BOB t.o.v. tassen. Zoals Tilmann Waldthaler het omschrijft: it slows you down definately. Je rijdt in vlak terein 2-3 km/uur langzamer en bergop wordt het nog zwaarder. Aangezien ik op vakantie ben en het mij niet zo heel veel uitmaakt of ik 100 of 115 km/dag rij, is hier voor mij mee te leven. Voor mensen die lijden aan 'white line disease' of minder sterke fietsers is de BOB dan ook geen oplossing.
- meer rolweerstand door derde wiel.
- het voordeel van minder belasting (dus stress) op je fiets, dragers en achterwiel, wordt weer opgeheven door het feit dat je storingen aan je trailer kan krijgen. (tot nu toe na 6000 km geen problemen)
- slingerhekjes en trappen: maar hoe vaak kom je die nu tegen. Het kost iets meer moeite deze hindernissen te overwinnen, maar met een beetje inzet geen probleem
- transport in trein-bus-vliegtuig is moeilijker, maar we gaan natuurlijk wel om te fietsen. Voor mij levert dit slechts een eenmalig probleem op bij voor- en natransport naar vertrek- en finishplaats. Mensen die ook onderweg regelmatig de trein nemen zijn denk ik beter af met tassen.

Maar waarom dan in vredesnaam een trailer?

Omdat het superlekker rijdt. Van oudsher is het slepen van je bagage (vb. op skies) een methode die de rechtop lopende (of fietsende) mens goed ligt. Je draagt de kiloos niet maar sleept ze. Hierdoor blijft het natuurlijke , vrije fietsgevoel beter overeind als op een met tassen beladen fiets. Dit voelt toch altijd aan alsof je op een tank stapt. Vooral in de eerste uren, als je nog niet gewend bent en langzaam bergop, merk je de insabiliteit van een volbeladen fiets, al went dit snel.. Dit is de hoofdreden voor mij. Daarnaast kan je voluit sleuren, zelfs voluit sprinten. Probeer dat maar eens met tassen.

Off road en op single-tracks komt de Ibex volledig tot zijn recht. Door het ene wiel spoort het altijd en overal, waardoor je nauwelijks iets merkt van de trailer zelfs niet op bochtige en technische singletracks met stenen. De Ibex is dan ook niet voor niets een hit onder de Great Divide rijders. Recht naar beneden: geen probleem. Een trailer met twee wielen lijkt mij minder handig op single tracks.

Naast rijtechnische voordelen kan er ook gewoon veel mee. Op korte ritjes rij ik met alleen de BOB, op langere ritten combineer ik het met achtertassen. Even een zak boodschappen gescoord in de supermarkt: geen probleem, zelfs een krat bier bind je zo achter op de BOB.
Waterzakken en extra bidons: op de trailer.

Sinds twee jaar rijd ik met een flexibel, opvouwbaar zonnepaneel. Uitgevouwen past dit perfekt op de BOB.

De trailertas zelf is makkelijk en snel toegangkelijk. Wel is het handig om met binnentasjes te werken, anders blijf je aan het wroeten als je alles zo in een grote tas kiepert.

Leuk is dat de BOB veel aanspraak geeft onderweg.

Kortom: wel of geen BOB. Ik wil niet anders meer, maar begrijp dat veel fietsers de voorkeur geven aan tassen.
Toch nog `n reactie!
Arie de knaller verwoord het goed, je hebt nu eenmaal voor en tegenstanders. Ik ben blij met zijn kijk en reactie op het gebruik van de bob. Wel vraag ik mij af of bepaalde nadelen die hij noemt worden opgeheven door het aërodynamische voordeel van de kar. Zelf heb ik nooit 30 kilo op de kar gehad maar met mijn gewicht van 68 kg heb ik in een afdaling zonder problemen 78 km gereden. Mijn eerste vakanties met de bob waren met een aangepaste cyclescrossfiets, 28", en ook daar geen problemen mee. Wel herinner ik mij dagen dat er een harde wind tegen was en het fietsen aanmerkelijk makkelijker ging dan met tassen, of was dat suggestie!
Mijn tassen verkoop ik niet maar leen ze uit aan een ieder die dat wil. Het bedrag wat die persoon daar, vrijwillig, voor betaald gaat naar een goed doel.

Tassen of BOB, het is een kwestie van wennen.

Tot drie jaar geleden fietste ik met tassen (òf achter òf voor- en achter) en dat beviel uitstekend. Wel is het altijd even wennen als je volbepakt van start gaat want je trekt je niet snel op gang en je voelt dat je veel gewicht meedraagt.

Drie jaar geleden heb ik een BOB aangeschaft omdat mijn vriendin ook wel eens een fietsvakantie wilde beleven. Omdat ik een geoefende fietser ben en zij niet hebben we gekozen voor de BOB omdat daar simpelweg veel kilo's kan dragen. Er moesten twee stoeltjes mee en een grotere tent, dat was het compromis.
De verdeling is nu dat ik de BOB trek plus twee voortassen op de bagedrager en zij twee achtertassen.

Grote voordeel van de BOB is de stabiliteit. Het is een kwestie van wennen maarals dat eenmaal het geval is (vrij snel) kun je er van alles mee. Met name het optrekken. Ook in de bergen kan ik prima uit de voeten met de kar en in tegenstelling van wat ik had verwacht kan ik ook prima staand klimmen. Voor mij is de BOB pure luxe en je gooit er zo van alles op bv een tas met boodschappen of een extra watervoorraad.

Voordeel van fietsen met alleen tassen is dat je iets flexibeler bent (probeer bv in de kop van Friesland maar eens met je BOB alleen door die rottige klaphekjes te komen...).
Ook met treinreizen ben je beter af met alleen tassen. Maar ja, je bent op vakantie en past je aan aan de omstandigheden.

Ook als ik alleen reis kies ik tegenwoordig voor de BOB. Waarschijnlijk gewend geraakt aan de extra luxe zoals een stoeltje...