Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pijn tussen schouderbladen - Forum Wereldfietser

pijn tussen schouderbladen

Als ik een wat langere tocht maak, krijg ik aardig wat pijn tussen de schouderbladen. Komt dit van een verkrampte houding (telkens omhoog kijken) en moet ik meer rechtop gaan fietsen? Is er iets aan te doen? Wie herkent deze klacht?

Is je stuur misschien te breed?

Of trek je teveel aan je stuur?

Het zou inderdaad kunnen dat het stuur te breed is. Wil dat zeggen dat ik op mijn nieuw aan te schaffen fiets een smaller stuur moet zetten of een vlinderstuur? Daar heb ik nog nooit mee gefietst, maar daar kun je wel goed je handen verzetten.

Persoonlijk vind ik zo'n vlinderstuur niks, maar wellicht dat je zelf moet passen en kijken wat je lekker vind fietsen.

Succes met je keuze!

Als je een recht stuur hebt, kun je er ook gewoon aan beide kanten een stukje afzagen. Niet te enthousiast. Een centimeter per kant kan al veel schelen.

Lisette

DJ schreef:Het zou inderdaad kunnen dat het stuur te breed is. Wil dat zeggen dat ik op mijn nieuw aan te schaffen fiets een smaller stuur moet zetten of een vlinderstuur? Daar heb ik nog nooit mee gefietst, maar daar kun je wel goed je handen verzetten.
Bij een vlinderstuur zitten je remgrepen wel zowat direct links en rechts naast je stuurpen, dan ga je dus van breed naar smal. Het hangt er een beetje vanaf hoe breed je in de schouders bent. Ik kon er slecht mee uit de voeten, maar das persoonlijk. Over afzagen; als je je nu eventuele te brede stuur iets smaller wilt maken kun je dat doen door er een ijzerzaag in te zetten, maar het gaat wat netter als je het met een pijpsnijder doet. En inderdaad niet teveel, er bijzagen kan niet meer. :wink:

liz schreef:Als je een recht stuur hebt, kun je er ook gewoon aan beide kanten een stukje afzagen. Niet te enthousiast. Een centimeter per kant kan al veel schelen.

Lisette
Als het stuur te breed is, kun je gewoon beginnen met de grepen tetc iets meer naar binne te schuiven. Afzagen kan altijd nog

Andere oorzaken: zit je erg lang/diep? Moderne platte bril waardoor je je hoofd veel meer achterover moet buigen?

Wat ook een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, is dat je tijdens het fietsen teveel "tussen je schouders hangt", en zo de boel daar op slot zet. Probeer eens je schouders iets meer naar voren/onder te houden. In het begin kan dat vermoeiend zijn, maar dat went als je traint.

Komt dit van een verkrampte houding (telkens omhoog kijken)
Dit herkennen wij.
Marguérite had hier ook last van, totdat de stuurpen hoger werd gezet. Uiteindelijk werd er een hogere (langere) stuurpen gemonteerd omdat deze te ver uit het balhoofd kwam. Nu geen last meer.
Wij fietsen met een Stuurvoorbouw ITM Trekking CNC + Stuurbocht ITM Synergo met Tashouder ofwel het Koga vlinderstuur van 2005/2006.

Is het frame van de vrouwenuitvoering van een trekkingfiets anders dan dat van de mannen? Ik denk dat vrouwen in verhouding wat langere benen en wat kortere armen hebben. Dat zou betekenen dat het stuur voor mij (=vrouw) minder ver weg moet staan. Dat scheelt misschien in de nekklachten.
Bedankt trouwens voor jullie tips. Ik denk inderdaad dat ik te krampachtig mijn schouders optrek en dat ik "losser" moet gaan fietsen. Dat wordt nog heel wat oefenen. Ik zal ook goed over het type stuur nadenken en met mijn rijwielzaak overleggen. Op mijn stadsfiets Giant Brisbane heb ik het brede stuur destijds vervangen door een 'gewoon" stuur en er ook een verstelbare stuurpen in laten aanbrengen. Toch fiets ik meestal nogal voorover.

Op zich klopt het dat vrouwen over het algemeen in verhouding langere benen, en een korter bovenlichaam hebben dan mannen. Dus als een fietsenfabrikant handig is zal 'ie dat gegeven ook in zijn frames verwerken.
Anderzijds hebben vrouwen ook weer een ander bekken waardoor ze dit weer een beetje kunnen compenseren...

Spironski schreef:Op zich klopt het dat vrouwen over het algemeen in verhouding langere benen, en een korter bovenlichaam hebben dan mannen. Dus als een fietsenfabrikant handig is zal 'ie dat gegeven ook in zijn frames verwerken.
Anderzijds hebben vrouwen ook weer een ander bekken waardoor ze dit weer een beetje kunnen compenseren...
Dat compenseren gaat anders mooi de verkeerde kant op, vrouwen zitten iha met een rondere rug. Oftewel nog korter dan een man met de zelfde lengtes bovenlichaam en armen.

En handige fietsenfabrikanten bouwen gewoon voor de grootste markt, dus mooi pech als je niet gemiddeld bent :D

Hier en daar een pijntje hoort er gewoon bij.

Zelf had ik na lange dagen last van een nekspier aan een kant. Een fietser die ik onderweg tegenkwam adviseerde me het stuur iets scheef te zetten. Sindsdien geen last meer. Een normaal mens is namelijk asymetrisch: de ene voet is een fractie groter als de andere, het ene been wat langer als de ander en zo ook met armen. Daarom wil het scheef zetten van je stuur wel eens helpen bij pijn in je nek. Denk hierbij aan millimeters. Of het ook helpt bij pijn tussen de schouderbladen weeknie maar probeer gewoon eens wat

Ik heb een paar tochten gemaakt sinds ik m'n bericht plaatste en telkens hard gedacht aan mijn houding: losse schouders en niet optrekken naar m'n hoofd. Handen losjes en ontspannen op het stuur. Ik werd niet goed van al dat gedenk, maar heb tot nu toe geen nekklachten meer gehad. Waarschijnlijk heeft het dus wel met een te krampachtige houding te maken. Ben benieuwd hoe dat straks gaat op mijn nieuwe fiets (Giant Expedition). Dan fiets ik nog iets meer voorover en heb ik een recht stuur...