door
Hafar » do 28 mei, 2020 13:33
Er zijn er ook genoeg die wel tevreden zijn met een bivy en dan vooral met de eenvoud er van: je rolt het uit, kruipt erin en gaat slapen. Vaak met kleding aan want een bivy is meestal een noodoplossing wat je bv meeneemt op lange (self supporting) bikepacking-races. Het ongemak van een paar keer in een bivy slapen verdwijnt tegenover de vrijheid en tijdwinst die het geeft. Ook handig bij wildkamperen (vooral als het verboden is) want er is altijd wel een plekje te vinden achter een schutting, onder een bruggetje, in een betonnen buis etc.
Nadeel van een bivy is dat er vaak maar erg weinig opbergruimte is. Voedsel, vieze schoenen, natte jas, regenkleding, rugzak etc dat ligt dan onbeschermd buiten. Beste is dan ook een tarp erbij maar dan vallen weer de voordelen weg. Een ander nadeel kan zijn dat veel bivy's vochtig kunnen zijn (condens), is niet zo erg als je de slaapzak de volgende dag kunt drogen maar anders is het geen pretje.
Zelf ben ik van de bivy's afgestapt omdat ze geen kleinere pakmaat hebben dan m'n tentje, althans ik ben er nog geen één tegengekomen. En omdat ik het tentje in nood ook als bivy kan gebruiken: ik leg het neer, ga erop liggen, sla de ene kant over me heen als een deken of rol mezelf tot een cocon. Werkt niet goed in stromende regen maar prima tegen kou, vocht, motregen, ongedierte etc.
In warme zomerdagen heb ik soms 1kg aan slaapspullen (tentje + slaapzak + matje) maar meestal meer (tussen 1.3kg tot 2kg) omdat spartaans slapen mij meer energie kost dan met 500g meer fietsen.