Martin E. van Doornik schreef: ↑wo 27 mei, 2020 23:48
Ik word ziek van de NS, die nu een soort Noord-Korea voor fietsen aan het worden is....
Nog voor de corona reisde ik nóóit zonder fiets in de trein. Zo word je geïsoleerd in je fietsliefhebberij.
Kom op Martin, tel je zegeningen in het coronavirusarme noorden, waar je fiets nog altijd mee mag in de treinen van Arriva: van Stavoren in het westen tot over de Duitse grens in het oosten.
Ook ik maak me wel wat zorgen over de tijdelijkheid van het weren van fietsen in de andere Nederlandse treinen. Ik hoop dat het slechts een paar maanden zal duren, maar vrees dat het wel eens jaren zouden kunnen worden. (Net als die nare mondkapjes. Gisteren heb ik voor het eerst zo’n niet-medisch exemplaar gebruikt bij de kapper: dat zit echt niet lekker. Virussen hou je met zo’n simpel kapje niet tegen, maar het herinnert je er wel voortdurend aan dat er iets aan de hand is. En dat zal wel het voornaamste argument zijn van het moeten dragen van die kapjes.)
Dat er überhaupt nog fietsplekken waren in NS-treinen, hebben we zeker te danken aan de Fietsersbond. Die heeft daar jaren voor gelobbyd. Je weet zelf nog wel wat een gedoe het tot in de jaren 1970 was om een fiets in de trein mee te nemen. Ik herinner me dat een fiets toen maximaal 40 km mee mocht; daarna noest je uitstappen en een nieuw fietskaartje kopen als je nog verder wilde (zie
dit topic).
Helaas zijn er nog altijd NS-medewerkers die niets met fietsen hebben. (Een goed voorbeeld is de uitspraak van een ex-directeur van NS-Hispeed (zie
dit draadje): “
De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij”. Dezelfde persoon is nu Hoofd Operations van NS, als zijn linkedin-profiel up to date is.)
Hoe groot hun vinger in de pap van het NS-beleid is, weet ik niet. Wel vermoed ik dat dit anti-fiets sentiment voor een deel verklaart waarom fietsvoorzieningen in NS-treinen meestal slechter zijn dan in treinen van de Deutsche Bahn (waar Arriva een dochtermaatschappij van is).
De Fietsersbond zal alles uit de kast halen om te voorkomen dat het weren van fietsen uit NS-treinen een definitieve maatregel wordt. Zelf ben ik al sinds 1977 lid van de Fietsersbond. Als je graag ziet dat fietsen binnen afzienbare tijd weer welkom zijn in NS-treinen, wat houd je dan tegen om ook lid te worden?