Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude mtb in orde zetten voor allround-gebruik - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oude mtb in orde zetten voor allround-gebruik

Gewoon twee setjes van Jagwire kopen, heb je alle kabels, binnen én buiten , nieuw!
quote=Juut

>Als ik toch bezig ben, dan vet ik het balhoofd best in. Is dat voldoende
> of vervang je dat best (wat roestig)?
Het gaat om de binnenkant waar de kogels op en neer rollen. Is dat roestig?
Haast heeft een balhoofdstel niet als je op lange vakantie met de fiets gaat. De thuishaven haal je altijd wel.
De buitenkant? Ach, als het niet genoeg blinkt poets je het even op. Een beetje vet is altijd beter tegen roest dan niets.

>De remkabel brak tijdens de tweede rit, dus de kabels gaan vervangen worden.
Dat vind ik een veeg teken dat de fiets een uitgebreide checkup nodig heeft.

>Na het breken van de remmen bracht ik hem naar de fietsenmaker om ietsje later te
> beseffen dat het dan geen diy-projectje is :) dus ik ben hem weer gaan halen.
:D Wat zei de fietsenmaker?
math schreef:
do 14 mei, 2020 12:14
Je hebt veel plezier van een beschermkap op het buitenste kettingblad die de pijpen van je broek schoon houdt.
Ik gebruik dit (maar dan een metalen).
https://hollandbikeshop.com/fietskledin ... -2-570359/

Nadeel is alleen dat je hem soms vergeet af te doen op je werk. Daar heb ik geen last van, maar toen ik schouderophalend reageerde naar een collega keek ze me aan of ik naakt door de gang liep.
Leon schreef:
za 16 mei, 2020 10:09


>De remkabel brak tijdens de tweede rit, dus de kabels gaan vervangen worden.
Dat vind ik een veeg teken dat de fiets een uitgebreide checkup nodig heeft.


>Na het breken van de remmen bracht ik hem naar de fietsenmaker om ietsje later te
> beseffen dat het dan geen diy-projectje is :) dus ik ben hem weer gaan halen.
:D Wat zei de fietsenmaker?
Ik heb hem juist gedemonteerd en ga stapje voor stapje kijken wat goed is en wat niet. Eerst het kader morgen eens grondig inspecteren.

Hij begreep het en had toch al heel veel werk. Ik koop er vaak spulletjes, dus ik steun de winkel met regelmaat.
Onder de MTB van mijn dochter heb ik Schwalbe Big Apple 60mm gezet. Rijdt als een trein over alsfalt en comfortabel over kasseien en redt zichzelf in het terrein redelijk.
Ik zou er niet teveel geld aan spenderen, dit is volgens mij een destijds door Halfords (voor niet alt te veel guldens) verkochte mountainbike met juist op de plaatsen waar het uitmaakt niet de beste onderdelen, en op plaatsen in het zicht weer betere. Ik denk dat je blij mag zijn als een paar Kojaks van 2" passen, bij de achtervork al helemaal. Verder alle draaiende onderdelen van nieuw vet en eventueel nieuwe kogeltjes voorzien, (dus ook de veren van de remmen) en nieuwe kabels is sowieso een no-brainer. Nieuwe remblokjes is denk ik ook niet verkeerd. Een paar handvatten die nieuw zijn is om het af te maken, naast een goed zadel.
In die zin: eerst alles controleren, dan pas een begroting maken of het de moeite waard is. Vervolgens met het lastigste en onzekerste onderhoudsklusje beginnen.
Niet: eerst de makkelijke en leuke dingen oplossen en na investering van een (voor die fiets) hoop geld ontdekken dat een essentieel deel van de fiets een kostbaar probleem heeft.
_Peter_ schreef:
zo 17 mei, 2020 09:54
Ik zou er niet teveel geld aan spenderen, dit is volgens mij een destijds door Halfords (voor niet alt te veel guldens) verkochte mountainbike met juist op de plaatsen waar het uitmaakt niet de beste onderdelen, en op plaatsen in het zicht weer betere. Ik denk dat je blij mag zijn als een paar Kojaks van 2" passen, bij de achtervork al helemaal. Verder alle draaiende onderdelen van nieuw vet en eventueel nieuwe kogeltjes voorzien, (dus ook de veren van de remmen) en nieuwe kabels is sowieso een no-brainer. Nieuwe remblokjes is denk ik ook niet verkeerd. Een paar handvatten die nieuw zijn is om het af te maken, naast een goed zadel.
Ik zie Shimano Exage en Mountain LX, is dat dan soort kruising tussen Alivio en Deore? Zijn de BB en balhoofd dan van nog slechtere kwaliteit of welke onderdelen bedoel je dan?

Misschien opteer ik dan inderdaad best voor niet al te dure banden/stuur(pen).
Het is voor mij sowieso al een goede oefening eens een fiets helemaal te demonteren en terug veilig rijdend te krijgen.
Bedankt.
Juut schreef:
_Peter_ schreef:Ik zou er niet teveel geld aan spenderen, dit is volgens mij een destijds door Halfords (voor niet alt te veel guldens) verkochte mountainbike met juist op de plaatsen waar het uitmaakt niet de beste onderdelen, en op plaatsen in het zicht weer betere.
Zijn de BB en balhoofd dan van nog slechtere kwaliteit of welke onderdelen bedoel je dan?
Dat zou inderdaad kunnen. Vaak monteert met een mooie achterderailleur omdat daar groot "Deore LX" of zelfs "XT" op staat en mensen denken dat dat de hele fiets met LX- of XT-niveau is afgemonteerd.
Een groep die iets slimmer is en herkent dat en is er op gebrand dat als er een bepaalde onderdelengroep op een fiets is gebruikt dat dat dan de héle groep moet zijn.
Maar uiteindelijk is een onderdeel ook maar een mechanisch ding en maakt mengen van onderdelen niet uit, zolang elk onderdeel maar gemaakt is voor de plek waar het gemonteerd is. Maar als je de fiets wilt inschatten moet je dan wel elk onderdeel kunnen inschatten.
Maar dat zegt niets over jouw fiets. Als de onderdelen nog goed werkend te krijgen zijn zijn ze goed genoeg. Meestal is met goedkopere onderdelen niet veel mis.
Juut schreef:
ma 18 mei, 2020 09:01
_Peter_ schreef:
zo 17 mei, 2020 09:54
Ik zou er niet teveel geld aan spenderen, dit is volgens mij een destijds door Halfords (voor niet alt te veel guldens) verkochte mountainbike met juist op de plaatsen waar het uitmaakt niet de beste onderdelen, en op plaatsen in het zicht weer betere. Ik denk dat je blij mag zijn als een paar Kojaks van 2" passen, bij de achtervork al helemaal. Verder alle draaiende onderdelen van nieuw vet en eventueel nieuwe kogeltjes voorzien, (dus ook de veren van de remmen) en nieuwe kabels is sowieso een no-brainer. Nieuwe remblokjes is denk ik ook niet verkeerd. Een paar handvatten die nieuw zijn is om het af te maken, naast een goed zadel.
Ik zie Shimano Exage en Mountain LX, is dat dan soort kruising tussen Alivio en Deore? Zijn de BB en balhoofd dan van nog slechtere kwaliteit of welke onderdelen bedoel je dan?

Misschien opteer ik dan inderdaad best voor niet al te dure banden/stuur(pen).
Het is voor mij sowieso al een goede oefening eens een fiets helemaal te demonteren en terug veilig rijdend te krijgen.
Bedankt.
De draaiende onderdelen, dus de naven, en dan met name de afdichting ervan, Ook het balhoofd en de bottombracket zijn onderdelen waarop werd bezuinigd. Wij hebben geen idee of deze fiets nog een beetje aandacht heeft gekregen in de zin van onderhoud. Dus die naven en BB moet je sowieso nakjken.
Het kan dat het BB een cartridge is (dus redelijk tot goed afgedicht) maar het kan ook met losse kogeltjes en dan kun je er beter een BB-UN54 in zetten, dan ben je voorlopig van een hoop gezeur af. Zorg voor je gaat sleutelen voor goed gereedschap, dat betaald zich altijd terug, ook al gebruik je het maar een paar keer.
Juut schreef:
ma 18 mei, 2020 09:01
Het is voor mij sowieso al een goede oefening eens een fiets helemaal te demonteren en terug veilig rijdend te krijgen.
Over die "mindere" onderdelen zou ik mij hoegenaamd geen zorgen maken, die kan je beter eerst verslijten alvorens er nieuwe op te zetten.

Als je gereedschap nodig hebt (conus-sleutels, bottom bracket sleutel, ...) mag je altijd PM'en, Borgerhout is niet te ver.
bdr schreef:
ma 18 mei, 2020 17:31
Juut schreef:
ma 18 mei, 2020 09:01
Het is voor mij sowieso al een goede oefening eens een fiets helemaal te demonteren en terug veilig rijdend te krijgen.
Over die "mindere" onderdelen zou ik mij hoegenaamd geen zorgen maken, die kan je beter eerst verslijten alvorens er nieuwe op te zetten.

Als je gereedschap nodig hebt (conus-sleutels, bottom bracket sleutel, ...) mag je altijd PM'en, Borgerhout is niet te ver.
Voor ze echt versleten zijn doe je er echter goed aan te controleren hoe de conditie is, en als je klaar bent meet wat schoonmaken, vet en mischien kogeltjes dan is dat mooi meegenomen. Als je een BB met losse kogels hebt dan ontkom je niet aan regelmatig onderhoud en elke keer dus ook de boel loshalen, (van elke keer de boel loshalen en weer monteren wordt iets niet per sé beter). Voor de een is dat iets wat een hobby is voor de ander juist niet.