Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen met klikpedalen - Forum Wereldfietser

ervaringen met klikpedalen

Hoi,

Voor de racefietsers zijn klikpedalen zonder discusie, wat is het nut hiervan voor de "Europa fietser" ? (Toertjes met gewone fietsen, geen mountain bike, bijvoorbeeld Vlaanderen fietsroute) Ik denk aan de SPD pedalen, dan kan je met je spd schoenen nog redelijk normaal fietsen. Ik denk vooral aan die combinatie pedalen die langs de ene kant normaal zijn en langs de andere kant spd zijn.

Is het de verhoogde efficientie waard of is het risico van omver vallen en materiaal breuk te groot ? De klikpedalen introduceren toch weeral een nieuwe component die kapot kan gaan.

Ik veronderstel dat je die spd pedalen moet gewoon worden en dat ze achteraf even "normaal" fietsen als gewone pedalen of pedalen met riempjes. Is dit zo ?

Wat zijn eventueel de ervaringen met andere systemen ? Ik wens vooral systemen waarbij je nog redelijk normaal kan wandelen. Met dezelfde schoenen een marathon lopen of bergbeklimmen hoeft niet te kunnen, maar ik moet wel zonder ongelukken een beetje de toerist kunnen spelen.

Bedankt voor jullie advies.

Joggerke

Met SPD fietsen is gewoon een stuk lekkerder dan zonder. Tenminste, dat is mijn ervaring. Je fietst ook iets efficiënter, waardoor je harder kan gaan (waarom zouden wielrenners er anders mee fietsen???).
Er zijn er schoenen waarbij de plaatjes verzonken liggen, zodat een stukje lopen geen probleem is, maar het zijn natuurlijk geen echte wandelschoenen.
Ikzelf draag zo goed als altijd fietschoenen met SPD wanneer ik ga fietsen. Gaat prima, alleen echt stadsverkeer is wat minder, maar daar is mijn ligfiets toch niet geschikt voor. Ik heb pedalen die een gewone en een SPD kant hebben, dus met gewone schoenen fietsen kan wel.
Na enige tijd ben je er zo aan gewend dat je niet eens 'nadenkt' bij het uitklikken.
Met riempjes (toeclips) lijkt me niks. Het gepruts om daar in en uit te komen. SPD is dan veel makkelijker. In een noodsituatie trek je je eigenlijk vanzelf los.
Het is ook erg betrouwbaar. Nog nooit problemen mee gehad (ongeveer 20.000 km).

Mijn advies is om met SPD te gaan rijden, na een tijdje wil je niet meer zonder.

Hi,

bedankt voor je antwoord. Hoe zit het met vallen ? Stel dat je trapas of een trapper iets verbogen is. Kan dit kwaad voor je knieën of pezen ? Ben ik een beetje overbezorgd ?

THX,

Joggerke

Hallo,

Ook ik rijd al jaren met SPD en herinner me nog dat ik ze een dag voor m’n vakantie gemonteerd had. Bij het eerste de beste stoplicht ging ik plat onderuit. Auw! Nooit meer SPD zou je denken. Nou nee, ik rijd er ondertussen al jaren mee en wil nu absoluut niet meer anders. Het is even wennen maar uitklikken gaat nu gedachteloos en zonder moeite. Vorig jaar heb ik er een paar stevige Canondale schoenen bij gekocht waarmee het ook prima stappen is over ruw terrein. De metalen plaatjes knarsen de steentjes tot gruis en slijten hierdoor, dat wel maar niet overdreven snel en bovendien ze zijn los verkrijgbaar. De pedalen zelf gaan absoluut niet sneller stuk dan conventionele. Je hoeft ook niet bang te zijn om last van je knieën te krijgen als je ze maar goed af stelt, hoe je dit moet doen staat in de gebruiksaanwijzing. Vooral niet te strak en neem daar even de tijd voor om niet net als ik bij het eerste stoplicht al onderuit te gaan.

Succes,

Harry Wagenaar

Ik gebruik ook de combinatie SPD pedalen en dat bevalt prima. Onverhard of slecht wegdek en in steden gebruik ik het 'normale' pedaal en op het asfalt het SPD gedeelte. Op de schoenen is ook goed te lopen.

Je kunt de pedalen ook heel los afstellen, zodat je er bij het minst of geringste uitklikt. Meestal zijn nieuwe pedalen vrij strak afgemonteerd en weet de kersverse bezitter de stelschroef niet te vinden.

Als je de stelschroef zo los mogelijk afstelt, dan is het vrijwel uitgesloten dat je niet uit je pedaal komt bij een gekke beweging. Zodra je gewend bent, kun je hem altijd nog strakker zetten.

Ook ik zweer bij klikpedalen, het fietst heerlijk.

Dennis

Ik kan ook alleen maar bevestigen dat de spd pedalen zalig fietsen. Denk dat het enige nadeel is, dat je beperkte keus hebt in de schoenen. Veel mensen willen op de fiets, zeker bij langere reizen, goede stevige schoenen dragen. Er zijn redelijke wandelschoenen beschikbaar met SPD, maar lang niet zo goed als de echt zware loop/bergschoen.

Overigens, ik gebruik ook de enkelzijdige pedalen. Als het terein slechter wordt dan me lief is, of stijler, dan klik ik liever los. Zo voorkom je eventuele problemen met losschieten. Over kromme cranken heb ik nog nooit wat gehoord, niet als gevolg van het niet kunnen losschieten in ieder geval.

Over de combinatie SPD-pedalen niets dan goeds.... eindelijk geen beurse tenen meer in de toeclips, minder vallen dan met toeclips ook... want bij een stevige ruk schieten ze sowieso los.

Enige nadeel is wel dat je met de ijzertjes onder je fiets-loopschoenen opgezadeld zit. Bij een wandelingetje ben ik daar wel een aantal keren lelijk op uitgegleden. Dus ik haal ze er nu consequent af als ik ga wandelen....


Groetjes,

Astrid

Hoi,

Bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik de stap naar spd pedalen binnenkort ga zetten.


Joggerke

Wist je dat er ook sandalen van Shimano voor SPD te krijgen zijn, lekker luchtig fietsen en wandelen. Bevalt me naast mijn stevige Canondale stappers uitstekend.
Sinds enkele jaren heb ik geen enkelzijdige pedalen meer maar klik nu gewoon aan twee kanten (pedalen met zwarte kunststof kooi, ik weet zo gauw even geen typenummer). Het voordeel is dat hier veel makkelijker in stapt. En ondanks dat kunststof ook wel eens gewoon plastic wordt genoemd, gaan ook deze niet stuk zo is mij gebleken. Bovendien zijn ze lichter van gewicht dan de stalen enkelzijdige.

Groeten Harry

Op mijn Cannondale MTB heb ik steeds met klikpedalen gereden. Op onverharde, ruwe weggetjes zijn die een groot voordeel want je schoen schiet niet van de pedalen af.
Op mijn nieuwe trekkingfiets (Koga) zitten gecombineerde pedalen: één kant SPD, andere kant gewoon.
De "klikkant": zo lang het wegdek vlak is (afsfalt bvb.) heb je ze eigenlijk niet nodig. Voordeel: het voelt wat "gefixeerder" aan. Je voelt je als het ware meer verbonden met je fiets - eigenlijk nogal voor de hand liggend.
Nadeel - in mijn geval dan toch : sneller last van slapende voeten want je kunt ze nooit eens anders plaatsen, je hebt speciale schoenen nodig...
Waar tot nu toe niemand het over had: het is heel belangrijk hoe je de schoenplaatjes afstelt.
Ga gewoon rechtop staan, met de voeten tegen elkaar, kijk recht voor je uit. Kijk nu naar de positie van je voeten. Wellicht wijzen je tenen niet vooruit maar onder een hoek. Misschien wijst één voet meer naar buiten dan de andere.
Het is erg belangrijk dat je de plaatjes zo afstelt dat deze hoek tijdens het fietsen behouden blijft, want anders krijg je last van je knieën. Beste methode om uit te proberen: fiets een eindje met gewone pedalen en kijk hoe je voeten staan. Je zou wel eens versteld kunnen staan. Uit ervaring weet ik dat het moeilijk kan zijn de plaatjes onder een voldoende grote hoek te monteren, of indien wel mogelijk, je bvb. met de hiel de achterbrug of iets anders raakt.

Ben zelf een voorstander van Time Atac pedalen, deze laten wel degelijk meer beweging naar links en rechts, van de voet toe.
Bestaat een combinatie van het time systeem met een pedaal al?

Kennen jullie Speedplay pedalen ? ( www.speedplay.com ). Volgens hun website zou ik mijn shimano schoenen kunnen gebruiken en volgens sommigen zouden die klikpedalen beter zijn dan Shimano SPD.

Joggerke

Laat ik maar eens een ander geluid laten horen. Mijn mening is dat je met spd beperkt wordt in je bewegingsvrijheid. Met mijn o-benen, zwakke knieen en een iets langer been als de ander, vind ik het prettiger om op gewone pedalen te fietsen. Ik gebruik fiets/loopschoenen van Shimano op trekking pedalen. Daarom hoef ik op fietsvakantie ook geen extra paar schoenen meet te nemen, behalve misschien een paar flippers.

Het is maar wat je persoonlijk het prettigst vind.

Op mijn racefiets had ik SPD. In de winter kon ik aardig koude voeten krijgen. Bekend probleem?

Dat zal waarschijnlijk aan je schoenen liggen. Fiets-loopschoenen zijn er in vele soorten, er zitten vast ook warmere tussen. Gevolg is alleen wel dat ze dan meestal ook wat zwaarder zijn.

Toe-clips in combinatie met lichte wandelschoenen is voor mij de beste oplossing.
Je fiets in de modder een helling opduwen gaat makkelijker met wandelschoenen dan met SPD schoenen.

Onderweg houdt een paar schoenen het bij mij meestal maar een half jaar uit. Buiten de westerse landen is het lastig om nieuwe spd schoentjes te krijgen.

De extra kracht die je met SPD schoenen kan zetten, is voor de vakantiefietser meestal overbodig. Mijn benen zijn 's avonds zonder SPD al moe.

Marco

Ik bagger niet zoveel door de bagger, maar met spd kan dat best. Ligt eraan wat voor schoenen je ervoor gebruikt. Er zijn zeer redelijke loopschoenen met spd te krijgen van Shimano. En dan eventueel met een paar spd sandalen voor het betere weer en de douche.

joggerke schreef:Kennen jullie Speedplay pedalen ? ( www.speedplay.com ). Volgens hun website zou ik mijn shimano schoenen kunnen gebruiken en volgens sommigen zouden die klikpedalen beter zijn dan Shimano SPD.

Joggerke
Ongeveer een maand geleden heb ik de kans gehad om deze even uit te testen bij een klant die deze meebracht om op zijn huurfiets te zetten.(hij gebruikt ze eigenlijk voor zijn ligfiets) Ze lieten heel veel beweging toe en je had echt niet de indruk dat je met een click pedaal reed.
Mooi spul.

Addy schreef:Op mijn racefiets had ik SPD. In de winter kon ik aardig koude voeten krijgen. Bekend probleem?
Koude voeten lijkt mij eigenlijk meer een algemeen probleem dan een SPD probleem.... Alhoewel gebruik van SPD pedalen ongetwijfeld de bloedsomloop beinvloed, want ik heb wel last gehad van tintelende tenen tijdens mijn eerste reis met SPD. Toen overigens ook enorm zere voeten gehad toen ik een stuk onverhard zonder SPD fietste. De stand van mijn voet was toen iets anders dan met SPD en kennelijk zorgde dat voor een hoop irritatie.

Verder zweer ik zelf als vakantie fietser bij SPD, veel fijner dan toe-clips, maar ik denk dat dat uiteindelijke persoonlijk is.