door
jebo » zo 26 apr, 2020 12:46
Nog mijn low budget tip:
1. Goed fietsen start met goed zitten. Welk frame zit jou het beste? De gaastra fyts vind ik ook prettig en goed rijden maar veel te duur!
2. Bij derailleurfietsen moet je wel de ketting schoonhouden maar hoef je niet de ketting te spannen. Schoonhouden kan iedereen, spannen is denk ik lastiger. Dat is dus echt een voordeel van een derailleur.
3. Goede banden, zeker niet te smal.
4. Versnellingsnaven zijn overrated. Een dure naaf maakt geen goed zittende, prettig rijdende fiets.
Ik rijd nu een Azor met 3 versnellingen en terugtraprem. Dat is in zijn 2 één van de meest licht rijdende fietsen. Ik heb er gisteren nog 56 km meegereden in 2,5 uur.
De meest licht rijdende fiets met spatborden was voor mij een batavus met shimano 600ex. Deze rijdt lichter dan de santos racing lite en zonder geratel.
Zoek je een goede stevige fiets zonder versnellingen, met 3 versnellingen, 7 versnellingen, 8 versnellingen of Rohloff. Kijk dan ook eens bij Azor. Deze hebben nu hun eigen configurator en dan kan je zelf naar harte lust fietsen samenstellen. In de folder staan nog extra fietsen. Dit zijn geen extreeem lichte fietsen maar je krijgt ze niet snel kapot.
https://my.azor.nl/configurator.
Ik heb er 1 gemaakt met een een mooi mixte frame, 8 versenllingen, naafdynamo, afneembare voordrager etc. etc. Je komt dan op 1400 euro maar het kan duurder en goedkoper.