Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cantilevers - Forum Wereldfietser

Cantilevers

Ik heb plannen om eind 2008 een jaar te gaan fietsen in o.a. Azië. Ik ga dit normaal doen met een zelf opgebouwde Surly 'Long Haul Trucker' (specifiek cromo trekkingframe met aangelaste bagagedragernokken enz...) met met XT groep en sterke handgespaakte 36gaats wielen.

Ik twijfel enkel nog over het stuur. Ik heb een voorkeur voor een randonneursstuur (racebocht voor trekkings), het probleem is dat ik dan sowieso cantilever remmen zal moeten gebruiken. Hier zit hem een beetje het probleem, ik heb totaal geen ervaring met cantilevers, en ik hoor dat ze moeilijk af te stellen zijn, dat de remblokjes ongelijk afslijten en dat ze nogal rap de neiging hebben om te piepen.

Zijn er mensen die zowel ervaring hebben met moderne sidepull v-brakes en cantilevers? Wat zijn de voor en nadelen als je ze naast elkaar vergelijkt?

Indien ik voor cantilevers ga, welk type zou ik dan kiezen? Shimano, Avid, Tektro of van die dure Frogglegs of Paul components? Vooral duurzaamheid en niet te moeilijke afstelling is voor mij belangrijk. Prijs en gewicht zijn niet zo belangrijk...

Alvast bedankt,
Stef

Een ander idee:

Magura HS-66

Bevallen mij uitstekend en blokjes wisselen is kinderspel.

Hi,

herrinnerde me ineens dat in het boekwerk van Marten iets stond over speciale remgrepen voor op de racebocht, Diacompe 287V remgrepen volgens zijn site, en dat je ook een speciale adapter op de V-s kunt plaatsen waardoor je standaard grepen voor de ace fiets kunt gebruiken.

dus zou toch wel gewoon moeten gaan lukken.

Succes

Bas

ps, link

Dit is een nuttige site voor je probleem. (Ik zit overigens met hetzelfde probleem).

http://tandem-fahren.de/Mitglieder/Chri ... #hydraulic

Check ook de links

Hi,

nog wat verder gezocht, kwam ook deze tegen
Tektro Mini V-brakes

Door de korte armen (en dus een andere overbrengingsverhouding) combineren deze V-brakes heel goed met gewone cantilevergrepen en zelfs raceremgrepen. Maar die vlieger gaat alleen op als de band niet te hoog is (ca 32mm) want anders blijft de remkabel in de band hangen. Alleen in het zwart, met pijpje, balg en boutjes.

en wederom een link.

Bas
stefaan schreef:Hier zit hem een beetje het probleem, ik heb totaal geen ervaring met cantilevers, en ik hoor dat ze moeilijk af te stellen zijn, dat de remblokjes ongelijk afslijten en dat ze nogal rap de neiging hebben om te piepen.
Zijn er mensen die zowel ervaring hebben met moderne sidepull v-brakes en cantilevers? Wat zijn de voor en nadelen als je ze naast elkaar vergelijkt?
Canti's hebben als voordeel dat ze veel ruimer om de velg zitten als je niet remt. Meer plaats voor modder, een eventueel een beetje krom wiel of een misafstelling.
Zowel van canti's als van V-brakes wordt gemeld dat ze piepen. Komt voor.
Afstellen is inderdaad iets dat je een keer gezien moet hebben. Het probleem is echter een stuk minder als je remblokjes gebruikt die lang meegaan zoals de Kool-Stop remblokjes. Die gaan bij mij zo'n 20.000 km mee en je hoeft ze in die tijd maar zo'n 2x bij te stellen.
Leon

Mooie fiets wordt dit. Ook ik ben een liefhebber van een racebocht opeen vakantiefiets. De mooiste oplossing is een stel Magura HS 66 hydraulische remmen. Helaas worden die niet meer gemaakt. Misschien vind je ze nog ergens als je goed zoekt. Lukt dat niet, dan heb je twee alternatieven (die travel agents etc zijn geen goed alternatief). De eerste mogelijkheid is gewone racegrepen met cantilevers. De goedkoopste goede cantilevers zijn van Tektro, maar er zijn ook hele dure (voor dat geld zou ik op Ebay gaan bieden op HS 66's). Het alternatief is V brakes met speciale Diacompe 287 V grepen. Ik weet niet welke van de twee alternatieven het beste is (ik heb zelf gekozen voor HS 66). Marten Gerritsen levert Diacompe 287 V grepen en Tektro cantilevers, en weet vast wat het beste is.
Wim

Een paar mooie Spooky's?

http://www.spooky-brakes.nl/

Zuiz schreef:Een paar mooie Spooky's?

http://www.spooky-brakes.nl/
Spookys kun je nauwelijks afstellen, dus dat zijn makkelijk afstelbare cantilevers.:lol:
Moderne cantilevers zijn ook niet moeilijk, want die hebben geen blokken op stift maar net als V-brakes een bevestiging met moertjes en holle-bolle ringetjes. Kun je alleen nog de mist in gaan met de lengte van het V-kabeltje.
Ik zou vooral geld uitgeven aan de blokjes