Inderdaad erg voor het personeel, maar geen verlies voor fietsend Nederland of België. Van die mensen die denken even een markt te kunnen veroveren door maar genoeg geld ergens tegenaan te smijten bieden zelden meerwaarde voor die markt.
Vaak lukt dat helemaal niet, maar zelf als zo'n handelswijze met supersnelle groei wel lukt is het op lange termijn zelden een goede zaak voor de consument. (Vreemd dat in dat artikel eerst sprake is van 'veelbelovend' en 'succesverhaal'. Nooit heb ik deze winkelketen en zo'n soort poging tot marktverovering als 'veelbelovend' of 'succesverhaal' beschouwd.)
Dat is ook de reden dat ik zo'n winkels probeer te mijden, net zoals de Ubers, Booking.coms, Take-away's, AirBnB's, Bird's van deze wereld. Vaak zijn die bedrijven behoorlijk verlieslatend maar kunnen ze door gigantische kapitaalinjecties de markt dood concurreren. Slagen ze daar niet in, laten ze een hoop werknemers en soms ook schuldeisers achter. Slagen ze daar wel in, dan creëren ze een ongezonde monopolie-positie.
Zelden bieden die bedrijven ook echt goede service en kwaliteit maar hebben ze andere verdienmodellen of maken ze gebruik van nepzelfstandigen, onderbetaalt personeel, ... en worden veel kosten doorgeschoven naar de maatschappij of de overheid.
Het zou me verbazen dat de droom van de oprichter ooit was om meerwaarde te bieden voor de consument.
Het blijft erg voor het personeel, maar los daarvan kan ik hun falen alleen maar toejuichen. Al vrees ik dat oprichters, CEO's, managers, ... van zo'n bedrijven er meestal rijker uit stappen dan dat ze er in zijn gestapt. De verliezers zijn vaak anderen.
Vaak lukt dat helemaal niet, maar zelf als zo'n handelswijze met supersnelle groei wel lukt is het op lange termijn zelden een goede zaak voor de consument. (Vreemd dat in dat artikel eerst sprake is van 'veelbelovend' en 'succesverhaal'. Nooit heb ik deze winkelketen en zo'n soort poging tot marktverovering als 'veelbelovend' of 'succesverhaal' beschouwd.)
Dat is ook de reden dat ik zo'n winkels probeer te mijden, net zoals de Ubers, Booking.coms, Take-away's, AirBnB's, Bird's van deze wereld. Vaak zijn die bedrijven behoorlijk verlieslatend maar kunnen ze door gigantische kapitaalinjecties de markt dood concurreren. Slagen ze daar niet in, laten ze een hoop werknemers en soms ook schuldeisers achter. Slagen ze daar wel in, dan creëren ze een ongezonde monopolie-positie.
Zelden bieden die bedrijven ook echt goede service en kwaliteit maar hebben ze andere verdienmodellen of maken ze gebruik van nepzelfstandigen, onderbetaalt personeel, ... en worden veel kosten doorgeschoven naar de maatschappij of de overheid.
Het zou me verbazen dat de droom van de oprichter ooit was om meerwaarde te bieden voor de consument.
Het blijft erg voor het personeel, maar los daarvan kan ik hun falen alleen maar toejuichen. Al vrees ik dat oprichters, CEO's, managers, ... van zo'n bedrijven er meestal rijker uit stappen dan dat ze er in zijn gestapt. De verliezers zijn vaak anderen.