willem.m schreef: ↑wo 08 apr, 2020 12:12
..... Alsof je adem die 1,5 meter niet overbrugt. Ik hou juist steeds mijn mond dicht en wend mijn gezicht af.
Het gaat niet over de "adem", maar het gaat over de kleinere druppeltjes.
Bij een normaal gesprek verspreid je druppeltjes en bij een hoestbui of niezen ook.
Naar verluidt verspreid je in een kwartier gesprek evenveel als bij één hoestbui.
Dat laatste is denkelijk ook de reden waarom carnaval, apres-ski, en een soort EO-familiedag zo zwaar doortelden.
En dan gaat het dus verder over de verspreidings-effectiviteit van de druppeltjes. Er waren berichten over de enorme besmettelijkheid die een aerosol zou kunnen hebben. Gelukkig maken wij bij het spreken, niezen of hoesten een heel beroerde aerosol, het gaat om druppeltjes die niet zweven maar "rechtlijnig" een traditioneel ballistisch traject volgen.
Zonder een wind-effect is een straal van 1 meter waarschijnlijk al genoeg, in de anderhalve meter zit al een aardige extra veiligheid. De druppeltjes vallen erg snel rond de bron uit de lucht.
Dit is dan ook de reden waarom de nogal eenvoudige mondkapjes al werken, grovere druppeltjes zullen nooit via een zig-zag-route langs zo'n maskertje van bron naar "doel" komen. Voor eenvoudige contacten, zoals thuiszorg, zijn die eenvoudige mondkapjes dus genoeg. Alleen op IC-afdelingen waar patiënten aan de beademing liggen moet je alerter zijn, daar bestaat een risico op een langer levende aerosol, en daar worden dan ook de betere mondkapjes gebruikt.
< Onlangs kon je een en ander goed zien bij een (NL) TV-documentaire over de gang van zaken in de ziekenhuizen. >
Bij het huidige mooie weer heb je bovendien te maken met een heel snel indrogen van de druppeltjes en mag je aannemen dat het virus heel snel inboet aan besmettings-effectiviteit.
Het kan dus geen kwaad om wat meer afstand in acht te nemen, maar je moet het ook niet overdrijven.
In principe kan je bij een ruggelingse passage ongeveer je buurvrouw/buurman raken zonder ook maar binnen de gevarenzone te komen.