Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe lang doe je met de riem op je fiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe lang doe je met de riem op je fiets?

bast1aan schreef:
vr 20 mar, 2020 21:37
Ik vind dit een vervelende reactie. Er zijn al vele reacties hiervoor geweest die precies uitleggen dat het zo niet werkt.
Op deze manier kunnen we oeverloos hierover blijven discussieren. Ik heb het topic gede-abonneerd.
Bedankt voor de melding dat jij je 'gede-abonneerd' hebt op dit topic. Is van reuze belang en echt on-topic.

Met het bevragen van een enkele stelling, komt de wetenschap verder, niet met klakkeloos aannemen van wat er te berde wordt gebracht. Dus ik voel geen scrupules deze uitleg te vragen. Ik heb wel vaker in mijn vakgebied hierdoor ingesleten fouten in het denkraam aangetoond.
Bovendien lijkt het te leven, en is denk ik best aardige hersengymnastiek in deze dagen van 'rustig aan'.

Antwoordgevers: dank voor uw antwoorden; ik ben er nog lekker op aan het kauwen.👍🏻
Flix schreef:
za 21 mar, 2020 13:52
..... aardige hersengymnastiek in deze dagen van 'rustig aan'.

Antwoordgevers: dank voor u antwoorden; ik ben er nog lekker op aan het kauwen.👍🏻
Wellicht helpt een minimaal "model".

Bij gelijke snelheid etc heb je een gelijk vermogen aan het wiel-weg-oppervlak.

Dat vermogen komt van de berijder (zolang je geen e-bike hebt).

Dat vermogen wordt dus door ketting of riem overgebracht.

Hoe meer ketting- of riem-lengte bijdraagt aan het overbrengen ....
.... hoe minder kracht er per lengte op die ketting/riem wordt uitgeoefend.
Foei BSM :D :D :D :D :D :D !
Maar nu begrijp ik het niet meer.... :?
Leon schreef:
za 21 mar, 2020 14:57
Maar nu begrijp ik het niet meer.... :?
Ik heb nog even nagedacht en de website van een fietsenmaker bezocht.
De aangeboden fiets met Rohloff heeft een voorblad met 46 tanden.
De fiets met Pinion heeft een krans achter met 26 tanden.
Meer hoef je niet te weten om de volgende conclusie te trekken (na enkele realistische aannames, zoals een wielomtrek van ongeveer 2 meter etc.)

De riem/ketting beweegt minder snel bij een Rohloff wanneer de trapfrequentie bij 18 km/u onder de 85 omwentelingen per minuut blijft.
Bij 9 km/u gaat hij minder snel zolang de trapfrequentie onder de 42 blijft.
Bij 27 km/u wordt dat een trapfrequentie van 129 omwentelingen per minuut.

Ik vermoed dat bij de meeste vakantiefietsers de ketting/riem minder snel beweegt met een Rohloff.

Maar als we ervan uitgaan dat het getrapte vermogen in beide gevallen identiek is, dan staat daartegenover dat de minder snelle riem hogere krachten zet op het kransje achter bij een Rohloff (dat bovendien 22 tanden heeft, bij de Pinion-versie is dat 26). Hoe dat de slijtage beïnvloedt, geen idee.
Ik doe 25 000 km met een riem (CDC Santos).

Groet, Tim
derdekeer schreef:
za 21 mar, 2020 20:46
De riem/ketting beweegt minder snel bij een Rohloff wanneer de trapfrequentie bij 18 km/u onder de 85 omwentelingen per minuut blijft. Bij 9 km/u gaat hij minder snel zolang de trapfrequentie onder de 42 blijft. Bij 27 km/u wordt dat een trapfrequentie van 129 omwentelingen per minuut.
Deze theorie gaat mogelijk wel op voor een Rohloff, maar mank voor een Pinion. En om de volgende redenen.
Bij Rohloff wordt de draaisnelheid na het achterkransje gereduceerd om het koppel in het achterwiel te vergroten. Dat gebeurt in de versnellingen 1 t/m 10. Bij gelijke trapkracht verandert de trekkracht op de ketting niet.
Bij een Pinion wordt draaisnelheid van de trappers naar het grote kettingwiel, in de lagere versnelling gereduceerd, om het het koppel op dat kettingwiel te vergroten. Elke versnelling die de draaisnelheid van de trappers vertraagd geeft een vergrote trekkracht op die ketting. Bij gelijk trapkracht op een Pinion P1.18 heb je dus, bij gelijke trapkracht, 18 verschillende trekkrachten op de ketting of tandriem.
derdekeer schreef:
za 21 mar, 2020 20:46
Ik vermoed dat bij de meeste vakantiefietsers de ketting/riem minder snel beweegt met een Rohloff.
Of een riem snel of langzaam beweeg doet beperkt ter zake. Het gaat om de trekkracht op de tandriem, die 18 keer verschillend is en meer slijtage geeft in de lage versnellingen van de Pinion.
derdekeer schreef:
za 21 mar, 2020 20:46
Hoe dat de slijtage beïnvloedt, geen idee.
Omdat de trekkracht op de tandriem toeneemt, bij het terugschakelen van de Pinion, worden de éénzijdige trekkrachten op de achtervork evenredig groter. Dat bevordert de zijdelingse krachten op die achtervork en het scheef lopen van de tandriem.
Mooie theoretische stellingen. Geen idee of ze kloppen.

Nu de praktijk (aantal km wordt automatisch bijgehouden in Garmin Connect.
CDC riem op racefiets: nu 25,400 km. Gaan we voorlopig niet vervangen.
CDC riem op vakantiefiets: 22.300 km. Achtertandwiel ziet er niet heel goed meer uit. Met fietsen merk ik er niets van.
CDX riem op vakantiefiets/MTB: 16.000 km. Nog geen merkbare slijtage. Veel door modder gereden.

Doe je voordeel ermee....
Niet te lang over denken.....lang fietsen (met ketting/riem) is een leukere tijdsbesteding.
Hier de volgende ervaring op een Santos Travelmaster 2.6 met Rohloff en CDC riem na 17.000 km.

Met een riemspanningsmeter kwam ik vanavond erachter dat er een significant verschil in spanning was als de rechtercrank op 12 uur of op 6 uur stond. Het voorblad blijkt aan één kant meer afgesleten te zijn wat het spanningsverschil verklaard. Mijn aanname is dat ik meer kracht zet met mijn rechterbeen. Heb nu het voorblad een halve slag gedraaid om de slijtage evenredig te laten verlopen. Bijgaande foto’s is de huidige situatie van voorblad en riem na 17.000 km.

De fiets ziet merendeels verharde weg afgewisseld met zoveel mogelijk gravelpaden en soms onverhard

Bijlagen

Jee @Maro, wat fiets jij veel!
Ik tel zo even 63.000 km.
Petje af!
Totlater schreef:
do 26 mar, 2020 21:21
Hier de volgende ervaring op een Santos Travelmaster 2.6 met Rohloff en CDC riem na 17.000 km.

Met een riemspanningsmeter kwam ik vanavond erachter dat er een significant verschil in spanning was als de rechtercrank op 12 uur of op 6 uur stond. Het voorblad blijkt aan één kant meer afgesleten te zijn wat het spanningsverschil verklaard. Mijn aanname is dat ik meer kracht zet met mijn rechterbeen. Heb nu het voorblad een halve slag gedraaid om de slijtage evenredig te laten verlopen. Bijgaande foto’s is de huidige situatie van voorblad en riem na 17.000 km.

De fiets ziet merendeels verharde weg afgewisseld met zoveel mogelijk gravelpaden en soms onverhard
Je zou ook nog kunnen overwegen je riem om te draaien :wink:
Mr. Z schreef:
do 26 mar, 2020 22:30
Je zou ook nog kunnen overwegen je riem om te draaien :wink:
Mag dat van de instructies? Ik kan me namelijk voorstellen dat het omkeren een extra breukrisico geeft omdat je de belasting van de vezels (in de uitstulpingen) omkeert. Iets dergelijks geldt geloof ik voor autobanden, die je links en rechts niet hoort te verwisselen.
Joor schreef:
wo 18 mar, 2020 21:47
Ben benieuwd naar de pinion + riem ervaringen.
Ik rij een BLT met P1.18 i.c.m. een CDX. 1 jaar mee gereisd en vervolgens wat recreatief mee gefietst. Inmiddels denk ik zo'n 25k verder en riem ziet er -naar mijn mening- nog niet versleten uit. Maak 'm incidenteel schoon als ik zagende geluiden hoor en hoop dan dat dat verdwijnt. Soms lukt dat. Heb bij aankoop reserve-CDX gekocht, maar zolang deze het doet, zie ik geen noodzaak die te vervangen.
Leon schreef:
do 26 mar, 2020 23:00
Mr. Z schreef:
do 26 mar, 2020 22:30
Je zou ook nog kunnen overwegen je riem om te draaien :wink:
Mag dat van de instructies? Ik kan me namelijk voorstellen dat het omkeren een extra breukrisico geeft omdat je de belasting van de vezels (in de uitstulpingen) omkeert. Iets dergelijks geldt geloof ik voor autobanden, die je links en rechts niet hoort te verwisselen.
Hoe het met tandriemen zit weet ik niet.
Bij autobanden is de reden voor het liever niet links-rechts wisselen een andere:
De band "zet zich" - het remmen is de sterkste belasting. Draai je deze belastingsrichting om dan komt het voor dat de band een tijd lang wat "zweverig" is omdat de zettingsrichting verandert, en je loopt wat extra risico op onrondheid.
Toch kan je soms profijt hebben bij het omdraaien van de wat verder versleten band: het profiel slijt niet helemaal recht maar wat scheef in de rem-richting (de voorwielen nog wat extra wegens het sturen, de voorwielen "remmen" het rechtuit-rollen tijdens het sturen. Wissel je de wielen bij ± 2/3 sleet links-rechts dan heb je wat extra rubber. (En dit alles gaat dus niet op bij unidirectionele banden - de betere winterbanden zijn meestal unidirectioneel.)
Leon schreef:
do 26 mar, 2020 23:00
Mr. Z schreef:
do 26 mar, 2020 22:30
Je zou ook nog kunnen overwegen je riem om te draaien :wink:
Mag dat van de instructies? Ik kan me namelijk voorstellen dat het omkeren een extra breukrisico geeft omdat je de belasting van de vezels (in de uitstulpingen) omkeert. Iets dergelijks geldt geloof ik voor autobanden, die je links en rechts niet hoort te verwisselen.
Een gates riem heeft geen draai richting, bij dingen die dat wel hebben zoals banden staat dat er duidelijk op, Santos geeft die tip om hem om te draaien :wink:
En behalve de riem om te draaien is het ook een goed idee het "kettingblad" 90 of 72 graden te verdraaien.
Leon schreef:
do 26 mar, 2020 23:00
Mr. Z schreef:
do 26 mar, 2020 22:30
Je zou ook nog kunnen overwegen je riem om te draaien :wink:
Mag dat van de instructies? Ik kan me namelijk voorstellen dat het omkeren een extra breukrisico geeft omdat je de belasting van de vezels (in de uitstulpingen) omkeert. Iets dergelijks geldt geloof ik voor autobanden, die je links en rechts niet hoort te verwisselen.
Draaien van een riem is inderdaad geen enkel probleem en wordt ook ondersteund. Is een prima idee. Heb ik overigens zelf nog nooit gedaan. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat alles het blijft doen en tja, dan wordt je lui 8) . Vergelijking met autobanden gaat niet op. Daar gaat het om slijtage van de banden aan een kant van de band en dan is omdraaien niet een heel goed idee.
Marco Meijerink schreef:
za 28 mar, 2020 12:38
Leon schreef:
do 26 mar, 2020 23:00
Mr. Z schreef:
do 26 mar, 2020 22:30
Je zou ook nog kunnen overwegen je riem om te draaien :wink:
Mag dat van de instructies? Ik kan me namelijk voorstellen dat het omkeren een extra breukrisico geeft omdat je de belasting van de vezels (in de uitstulpingen) omkeert. Iets dergelijks geldt geloof ik voor autobanden, die je links en rechts niet hoort te verwisselen.
Draaien van een riem is inderdaad geen enkel probleem en wordt ook ondersteund. Is een prima idee. Heb ik overigens zelf nog nooit gedaan. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat alles het blijft doen en tja, dan wordt je lui 8) . Vergelijking met autobanden gaat niet op. Daar gaat het om slijtage van de banden aan een kant van de band en dan is omdraaien niet een heel goed idee.
Ik las ook dat het nuttig is de tandwielen af en toe een kwartslag te draaien, dan verslijten ze op andere plaatsen. Klopt dat?
Daar kan ik me wel (theoretisch) iets bij voorstellen. Maar ik denk dat het bij de meeste fietsers 'vanzelf' gaat. Als je je achterwiel eruit haalt (lekke band, fiets in de auto of vliegtuig) en daarna weer monteert is de kans erg klein dat je dat precies zo monteert als daarvoor. Mensen die nooit een lekke band hebben, nooit hun wiel eruit halen om de fiets schoon te maken, nooit vliegen of met de auto gaan en daarnaast ook nog verschrikkelijk veel fietsen, daar zal het best nuttig voor kunnen zijn. Maar ik zou je niet ongerust maken als je dit niet doet.
Marco Meijerink schreef:
za 28 mar, 2020 12:43
Daar kan ik me wel (theoretisch) iets bij voorstellen. Maar ik denk dat het bij de meeste fietsers 'vanzelf' gaat. Als je je achterwiel eruit haalt (lekke band, fiets in de auto of vliegtuig) en daarna weer monteert is de kans erg klein dat je dat precies zo monteert als daarvoor. Mensen die nooit een lekke band hebben, nooit hun wiel eruit halen om de fiets schoon te maken, nooit vliegen of met de auto gaan en daarnaast ook nog verschrikkelijk veel fietsen, daar zal het best nuttig voor kunnen zijn. Maar ik zou je niet ongerust maken als je dit niet doet.
Marco, volgens mij klopt dat slechts gedeeltelijk. Je tandwielen hebben een bepaalde positie tov je trapas en pedaalstand. Je trapt op sommige posities harder op je pedaal dan op andere. Dat kan je maar veranderen door het tandwiel los te schroeven en een kwartslag te draaien voor je ze er weer op zet. Dit heeft zoals je zegt geen invloed op de slijtage vd riem, maar wel op die van de tandwielen. Is dat juist?