door
Marjan » zo 22 mar, 2020 09:52
Marjan schreef: ↑zo 22 mar, 2020 09:46
peter de rijk schreef: ↑zo 22 mar, 2020 09:31
Revanho schreef: ↑zo 22 mar, 2020 00:02
Spijtig genoeg (voor de inwoners van Nederland) heeft Nederland in verhouding met het inwonersaantal veel minder intensive-care-ziekenhuisbedden dan België en is de kans op overbelastingen van het zorgsysteem in Nederland een pak groter.
Waar baseer je dit op? Geef een bron! Dit is gewoon kwalijke onruststokerij.
Hint: de definitie en organisatie van IC verschilt tussen landen aanzienlijk.
DeMorgen
Steven Van Gucht, woordvoerder van het wetenschappelijk comité over corona. :
Maar wat is die maximale capaciteit precies? We weten dat er in ons land ( Belgie) 1.900 intensive care (IC)-bedden zijn. Daarmee scoren we boven het Europese gemiddelde. Dat blijkt ook uit een analyse van onderzoekers van Belgische, Britse en Franse universiteiten uit 2012, tot nu toe nog altijd de meest recente ranking. In ons land waren er toen 15,9 IC-bedden per 100.000 inwoners. Ter vergelijking: in Italië waren dat er 12,5, in het Verenigd Koninkrijk en Nederland respectievelijk 6,6 en 6,4.
@ Peter, NL kan opschalen naar 1500 IC bedden, ik zie geen onruststokerij, de angst mag wat mij persoonlijk betreft iets meer regeren. de Nederlanders schijnen anders niet te kunnen luisteren en zijn er straks na veel slachtoffers wel weer heel goed in om de zwarte piet naar overheid en gezondheidszorg te beschuldigen.
Mensen moeten echt eens doorhebben dat de capaciteit gering is en niet iedereen komt op de IC, ook thuis, de mensen hebben materialen nodig, die zijn op.
Ik heb geen bron ( ik ben de bron) maar mijn collega's die handig zijn met naaimachine zijn mondkapjes aan het naaien, we hebben tekorten!
Stop toch eens met bagateliseren en discussies te willen stoppen met alleen vraag naar bronnen.
Lees de krant.
Luisteren naar intensivisten.
Luister naar virulogen