Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 110 Volt dompelaar - Forum Wereldfietser

110 Volt dompelaar

Laatste jaren neem ik altijd een dompelaartje mee op vakantie( zo'n ding wat je aan de ene kant in het stopcontact stopt en aan de andere kant in je kopje water.....en dat water gaat dan koken). Ideaal: je kan er koffie mee maken, eieren mee koken en zelfs complete noodle-maaltijden mee maken).
Afgelopen winter in Midden Amerika gefietst (waar 110 Volt de standaard is). Ik dacht: ik koop daar wel een dompelaartje. Elke electriciteitswinkel bezocht. Niet te vinden. Heeft iemand een idee hoe ik aan een 110 Volt's dompelaartje kan komen?
Hallo Theo,

op die van mij staat 120V/125W en 240V/500W, maw. hij is geschikt voor 110 en 220 volt. Alleen duurt het langer bij 110 volt voor het water kookt. De kans is groot dat die van jou ook werkt met 110 volt.

Groetjes,
Frank

Beste Frank,

dank voor je antwoord.
De mijne doet het echt alleen maar op 220.....
maar ik weet nu in elk geval dat er dompelaars bestaan die 110 aan kunnen......ik ga mijn zoektocht gewoon voortzetten, nu in Nederland

Groetjes,
Theo

Theo B schreef:De mijne doet het echt alleen maar op 220.....
Doet ie het echt niet of heb je het niet geprobeerd . . .
(Ik kan me voorstellen dat je het niet durfde)

Hij verwarmt alleen maar zou je denken . . . . dus op 110V minder warm.
Een dompelaar van 110V (als ze bestaan) op 230V aansluiten zou ik niet doen.

Gr, Ed

Theo B schreef:De mijne doet het echt alleen maar op 220.....
Dat heb je vast niet geprobeerd. Hij doet het echt wel, want een dompelaar is aleen een domme weerstand die gehoorzaam de wet van Ohm volgt en dus bij de halve spanning slechts een kwart van het vermogen levert. Als je nu even op marktplaats kijkt, zie je voor 3 euro een dompelaar van 1000 W die bij 110V dus nog 250 W levert. Idee?
Groeten,
Leon

:oops: Beste Leon en de ziekeketting,

jullie hebben gelijk; ik schreef dat 'de mijne' het alleen op 220 deed. Ik heb dat inderdaad niet geprobeerd, op het apparaatje stond 220 (oid), en volgens mijn zwager (HTS natuurkunde......maar waarschijnlijk niet zo goed opgelet) werkt zo'n ding dan niet in 110-Volt landen
Mijn zoektocht is ten einde; ik kan dus gewoon mijn 220 ding meenemen en wat langer wachten.

Dank

Theo B schreef:... volgens mijn zwager (HTS natuurkunde......maar waarschijnlijk niet zo goed opgelet) werkt zo'n ding dan niet in 110-Volt landen
De wet van Ohm leer je dan ook niet op de HTS maar al op de MAVO :roll:
Leon

Hallo Theo,
Theo B schreef:Mijn zoektocht is ten einde; ik kan dus gewoon mijn 220 ding meenemen en wat langer wachten.
Mooi. Vergeet echter niet de juiste verloopstekker, ander heb je er nog niks aan.
Hoewel, een stekker is zo verwisseld, behalve voor HTS'ers. :lol:

Groetjes,
Frank

:roll: Dank allen. Inmiddel ben ik weer 'Wiser & Sadder' (zelfs een HTS'er kan je niet vertrouwen)