Leon schreef: ↑vr 22 nov, 2019 10:43
De grootste revolutie
moet nog komen: gewoon klassiek derailleursyteem in een kast. Maar dat komt niet omdat dat systeem te goed is
Bron?[/quote]
1 (!) bericht eerder haalde ik Gates aan die een te goed systeem recent van
de markt haalde omdat het te lang meeging maar dat maakte kennelijk geen
indruk op je hoewel daar al veel over geschreven is; er zijn zelfs mensen
die de onderdelen ervan (die dus ook tzt uit productie gaan) extra ingekocht
hebben omdat ze zo goed zijn. Kennelijk is deze materie je ontgaan.
Wat je kennelijk (gezien jouw vraag naar 'bron') ook ontgaan is, is dat in
een der.systeemkast, om te beginnen, een ketting 5 tot 10 keer zo lang
mee gaat dus Shimano zou dan miljarden aan omzet gaan missen en gaat
daarom geen
klassiek derailleur systeem in een kast aanbieden.
Shimano gaat dus wel tzt een dure gearbox aanbieden want dit systeem
heeft o.a. een belangrijk (vooral tbv off-road) voordeel vanwege
de 'hoge'ketting namelijk no-Pogo.
Ik heb de teksten van de betreffende patent
en (meervoud !) nog niet
allemaal gelezen maar wellicht wordt no-Pogo als item genoemd en in
ieder geval laat de tekening een geveerde (no-Pogo) achtervork/kettinglijn
zien terwijl dat niet gebruikelijk is dwz als bij een schakelsysteempatent
een gehele fiets afgebeeld wordt is dat altijd een
ongeveerde fiets.
En wat te denken van de omzet aan kettingolie; in een kast druppel je maar
1 x per 5 a 10.000 km (en,nog belangrijker, nooit meer ketting/kettingwielen schoonwrijven).
Deze materie doet denken aan de bouwwereld; slechts onder grote druk van
Brussel/EU wordt
ook de NL-bouwwereld
verplicht om vanaf volgend jaar
nieuwbouwhuizen echt goed te isoleren. Begin dit jaar probeerde de
NL-bouwwereld deze verplichting nog tegen te houden ! en nee daar lees je
niks over in de kranten (Google maar op BENG). Kranten schrijven niet over
zaken die mensen niet (willen) snappen. Sterker nog; sommige journalisten
snappen zelf dit soort zaken niet en hebben het bijvoorbeeld over waterstof als
energie
bron, nou dan weet je weer genoeg.
Eigenlijk zou de UCI , ter bevordering van betere fietsen,
voor de Tour de France moeten
voorschrijven: derailleursysteem in
een kast, 40 mm banden en V-brakes (daar zat Leon wel weer goed mee)
en frame van aluminium. Dit is het best denkbare (road-)fietsconcept.
Binnen 2 jaar ontstaat dan de ideale fiets........maar ook dat gaat nooit gebeuren
want zo'n fiets gaat 30 jaar mee en zeer onderhoudsarm.
Kortom: Bedrijven hebben geen belang bij een
betere wereld (Fietsen, Huizen, Onderwijs, Lucht, Zorg, etc).