Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belgie fiets in trein - Forum Wereldfietser

Belgie fiets in trein

Ik wil in het voorjaar gaan atb-en in de omgeving van Malmedy, Belgische Ardennen. Vroeg mij of hoe ik een kaartje kan kopen zodat de fietsen vanaf Maasticht tot aan Trois Ponts mee kunnen?
Heb wel gelezen dat het kan maar waar koop ik het Belgische fiets-treinkaartje??

Groet en beste wensen
Marieke

hallo,
ik ben vanuit antwerpen (B) naar roosendaal (NL) gefietst en wou vanaf daar terug naar antwerpen treinen. de loketbediende vertelde me dat ik een fiets ticket voor belgie en nederland moest betalen,(2 maal 6,50 euro) onafhankelijk of deze trein rechstreeks naar de eindbestemming gaat, en het speelde ook geen enkele rol hoever roosendaal van de belgische grens verwijderd was, ik vond dit niet kunnen en ben terug de grens overgefietst
dus als je vanuit nederland vertrekt zal je volgens mij 2 keer je fiets moeten betalen.
groetjes danny

Marieke,

Via iedere nieuwe kaartjesautomaat (dus met beeldscherm) op Nederlandse stations kun je fietskaartjes kopen naar Belgische bestemmingen.
Omdat dit een internationaal fietskaartje is, betaal je 12 Euro voor een enkele reis.
Via deze automaat kun je ook je gewone kaartjes kopen naar Belgie. Let op de kortingsregelingen. Heb je een Nederlandse kortingkaart dus kun je een aanvullende Railpluskaart kopen. Hiermee heb je 25 % op je kilometers in het buitenland, dus ook Belgie.
Zie voor binnenlandse fietskaartjes in Belgie en veel meer informatie over fietsen in Belgie mijn gids Fietsen bij de zuiderburen: www.fietswegen.nl

Danny,

Nederland kent slechts één fietskaartje: een dagkaart, die de gehele dag geldig is op het gehele Nederlands sppowegnet. De prijs is 6 Euro ongeacht of je 1 km je fiets meeneemt in de trein of 300 km.
In Nederland haal je deze kaartje uit de automaten op de stations.

bert,
belgie heeft ook dit systeem, maar grensoverschrijdend betaal je dus dubbel . ik vond dit toch raar omdat ik niet moest overstappen ,
groetjes danny

Zo gaat dat nu eenmaal bij een grens. Je betaalt tot de grens aan de Nederlandse Spoorwegen en over de grens aan de NMBS. Overige wel handig dat er treinen zijn die doorrijden, zodat je niet precies op de grens hoeft over te stappen van een Nederlandse trein naar een Belgische trein. Je kunt in Nederland ook internationale fietskaartjes kopen. Deze kosten 12 Euro. In Nederland betaal je toeslag voor kaartjes die je bij het loket koopt. Betrek in Nederland dus je spoorkaartje uit de automaat. Deze staan op alle stations.

Maar het blijft ongelooflijk behelpen, zo'n grens.
Ik heb me net nog staan vergapen aan de NS-kaartjesautomaat. Er rijden nl. sinds een maand (Belgische) treinen rechtstreeks van Maastricht naar Brussel, waar erg veel poeha over gemaakt is.
Maar:
1. de dienstregeling staat nog niet op ns.nl, daar staan onjuiste (!) tijden. Je moet je behelpen met http://www.maastrichtbrusselexpress.nl, waarvan me niet duidelijk is wie die site heeft gemaakt. NS verwijst er niet naar.
2. de kaartjes zijn duur. Je betaal bv 28 euro voor een retour Maastricht-Brussel, en dat is met weekendkorting.
3. mij is niet duidelijk of die kaartjes die uit de automaat komen in de betreffende "express"-trein geldig zijn.
4. Op de site van de NMBS, die dus niet www.nmbs.be heet (zoek je rot...) staan totaal andere prijzen, maar die site is voor de gemiddelde Nederlander toch wel wat wennen.
4. Als de vorige vragen al onduidelijkheden opleveren zal ik over het meenemen van een fiets maar zwijgen.
Leon

Leon,

Wil je de komma op het eind weghalen, dan werkt de link beter.

De beste fietswensen voor 2007,
Gerd

Leon,
Ziet er gelikt uit die Maastricht-Brussel Express. Staat Maastricht nu ineens echt op de Europese kaart met die gemakkelijke aansluitingen naar Londen en Parijs? Het station van Maastricht heet volgens de site van Maastricht-Brussel express inmiddels 'Maastricht International'.
Aan alle logo's op de openingspagina te zien is er flink gelobbyd voor het project. Het EU-logo lijkt erop te duiden dat er ook EU-geld in is gestoken.
Wie zit er nu precies achter de exploitatie? Diverse van deze treinen konden niet vertrekken, omdat de machinist geen Nederlands sprak. De communicatie lijkt dus nog niet probleemloos. De site is op een aantal aantal punten nogal vaag. Men spreekt over aantrekkelijke kortingen en kaartjes kunnen ook uit de automaat in Maastricht gehaald worden. Hoe zit dat met de overige Nederlandse stations? Wellicht is het communicatieprobleem rond dit nieuwe project de oorzaak dat men bij de NS ook niet allemaal weet.
Ik neem morgen contact op met de voorlichter van NS-Internationaal.

Belanrijkste vraag is natuurlijk: 'Kunnen fietsen mee in deze Maastricht-Brussel Express?'
Heb je het al in de praktijk getest Leon?

Het antwoord van een deel van mijn vragen staat in een persbericht van de gemeente Maastricht. Zie: http://www.maastricht.nl/maastricht/sho ... noid=39732
Opmerkelijk dat dit nu met zoveel poeha wordt aangekondigd, terwijl Maastricht nog niet zo lang geleden een rechtstreekse Intercity-verbinding had met Brussel.

Blijft verder wel het gebrek aan juiste informatie via de NS, maar ook site van de DB, die toch altijd zeer punctueel is, vermeldt nog steeds de oude dienstregeling.
Belangrijkste vraag voor ons als fietsreiziger blijft: "Kunnen fietsen mee in deze trein?"

Hoe staat het met die boemeltjes naar Luik, die de laatste jaren reden? Volgens de site van de NMBS gaan die wel op zaterdag en zondag. Zijn dat nog steeds dezelfde aftandse treintjes?

In het slechtste geval kunnen er geen fietsen meer mee van Maastricht naar Luik, met uitzondering van zaterdag en zondag als die speciale Express-treinen niet rijden.

bert sitters schreef:Het antwoord van een deel van mijn vragen staat in een persbericht van de gemeente Maastricht. Zie: http://www.maastricht.nl/maastricht/sho ... noid=39732
Het persbericht van de gemeente was alleen tijdelijk geldig: die 17,10 euro was een tijdelijk actietarief. En via welke website je kaartjes kunt printen is me tot nu toe een raadsel. Het is typisch Maastricht: de marketing is perfect, maar als je er daadwerkelijk van gebruik wilt maken moet je van goeden huize komen.
Leon

Hoi Bert, weet jij of de fietsen van Maastricht naar Luik in de trein mee kunnen? Of kan dat niet in dat rare boemeltje??

Bedankt voor alle antwoorden trouwens!

Groet Marieke

Dat kon altijd wel, maar sinds de nieuwe dienstregeling die drie weken geleden is ingegaan is de situatie onduidelijk. De NS-site schijnt niet meer te kloppen. Wellicht heeft Leon, die in Maastricht woont, binnenkort meer nieuws.

Spinnetje schreef:Hoi Bert, weet jij of de fietsen van Maastricht naar Luik in de trein mee kunnen? Of kan dat niet in dat rare boemeltje??
Ook nu nog kan het in het boemeltje.