Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thailand en Laos: rustige wegen nog te vinden? - Forum Wereldfietser

Thailand en Laos: rustige wegen nog te vinden?

Hallo, ik overweeg te gaan fietsen door Thailand en Laos. Heb inmiddels aardig wat gelezen op diverse blogs maar een zaak is me niet helemaal duidelijk geworden: zijn er nog genoeg rustige wegen te vinden?

Ik heb o.a. twee fietstochten door Marokko gefietst (rondom en door het Atlas gebergte). Dat is uitstekend bevallen want als je van de hoofdwegen af bleef was het heerlijk rustig fietsen, waar op grote delen om het kwartier misschien een auto voorbij kwam. De auto's die voorbij kwamen reden daarnaast ruim om je heen.

Hoe verhouden Thailand en Laos zich hiertoe?

Af en toe liften / bus / trein pakken, omrijden, zware routes, vind ik niet erg.

(Ik ben toch wat huiverig voor drukte in het verkeer door de laatste fietsreis langs de westkust van de VS (Pacific Coast Route). Prachtige route en we hebben ons desondanks vermaakt, maar te veel tijd dat voorbij razende verkeer, is slecht bevallen. )

Beschrijvingen en tips zijn welkom! Ik ben aan het plannen voor een reis december / januari, sta open voor andere suggesties :)
Ik heb begin dit jaar Udon Thani - Chiang Mai gereden (van Awol) en die route vond ik over het algemeen redelijk rustig qua verkeer. De Midden-Thailand route die ik enkele jaren geleden heb ik gedaan vond ik daarentegen een stuk drukker, hoewel ook erg mooi.
The Pacific Coast highway is the worst (qua traffic) ‘official’ bike route that we’ve ever cycled, and that was way back in 1981. We would NEVER want to ride it again!

We’ve also toured in Morocco, Laos and Thailand. So, here’s our comparison.

Laos is very similar to Morocco qua amount of traffic on paved roads. They’re both countries where the majority of locals can’t afford cars.

Thailand (with the exception of Bangkok) falls somewhere between the Pacific Coast route and Morocco. Yet in the countryside, I think it’s more leaning towards Moroccan levels of traffic than the Pacific Coast highway.

We found that the best cycling in Thailand (qua traffic free roads / paths) was in the North-East. There’s a simple reason why; it’s flat. When the terrain is flat – it’s easy to build a lot of extra back roads, dirt roads and paths. The level of traffic on these roads / paths is similar to Morocco.

But where there are steep hills – such as in the North of Thailand – they only build a few roads across the hills. All of the traffic is funnelled onto these roads and many of them have almost no shoulder.

You can easily check what I’ve just written by just zooming in and out on Google maps. Around Udon Thani – you’ll see a whole ‘maze’ of roads appear when you zoom in, whereas between Nan and Chiang Mai, only a couple of roads will appear.

Note: I would be suspicious of any “travel bureau” bicycle route map (on paper!) that was put together before the advent of smartphones – approximately 2010.

It’s nearly impossible to put together a great low-traffic route in Thailand just using paper maps. There are so many backroads, dirt roads and paths that the person who designed the route couldn’t have found them all without using some form of GPS technology. And even if they did – how could they transfer all of that incredibly detailed information on to a paper map?

A quote from our website:

In 2011 we started following Google maps walking routes. They lead over dry river beds, canal paths and even through Monasteries.

But the locals just stared at us in confusion. “What are those tourists doing here? Surely they must be lost!”


Back in 2011 – every morning we’d "punch-in” two larger towns on our smartphone - as the day’s begin and end point for cycling. Google would come up with a driving and a walking route. Via the driving route – we knew where the traffic was. Most of the time we followed the walking route which was the longer route.

As for busses – we always managed to get our bikes on the bus. Of course, we had to pay extra for that service. The only times that the bus chauffeurs were upset with us was when we arrived minutes before departure… (Much pointing at watches and wringing of hands!)
Ik heb vorig jaar een grote ronde door de onbekende Isaan (het noordoosten) gemaakt. Ruim 2.000 km over voornamelijke rustige agrarische weggetjes.
Zie: https://www.ronreizen.nl/type/actief/fi ... g-thailand

Zie ook: https://www.ronreizen.nl/ronreizen-tv/r ... s-thailand
Wij hebben van december 2018 tot half maart 2019 gefietst in Noord Thailand, naar Noord Laos, Zuid Laos, Cambodja en de Mekong Delta tot Saigon. Daarbij maakten wij gebruik van drie routeboeken van AWOL. Over het algemeen hebben we erg mooie routes over zeer rustige wegen gereden. In steden was het uiteraard drukker, maar niet vervelend omdat het autoverkeer gewend is aan de vele tweewielers in de vorm van brommertje. Als fietser kun je daar gemakkelijk in meekomen.
De route en onze ervaringen hebben we in een blog beschreven: https://reizendoorzoazie.reislogger.nl/archief, de verhalen 4,5,6 en 7.
Thank you all so much for these valuable responses!

@Grace: I agree on the Pacific Coast Route. We enjoyed our time there, it's very scenic, but would never pick such a route again due to traffic. Great to hear that Thailand comes closer to Morocco type of traffic as long as you can pick secondary roads. I'll plan my route accordingly.

@Mic: goed om te horen dat er nog fijn gefietst kan worden van iemand die er recentelijk is geweest. Ik ga de blogartikelen lezen.

M'n route begint aardig vorm te krijgen.

Heb ik het goed begrepen van de visums:
- 30 dagen entree visum Thailand bij aankomst (gratis)
- 30 dagen visum Laos bij grensoverang (zo'n 35 euro)
- nieuw visum van 30 dagen als ik van Laos weer terug kom in Thailand?
Plan vooral routes via een GPS programma (Ridewithgps bijvoorbeeld) dan kun je de kleine rustige wegen nog vinden.
Heb ik het goed begrepen van de visums:
- 30 dagen entree visum Thailand bij aankomst (gratis)
- 30 dagen visum Laos bij grensoverang (zo'n 35 euro)
- nieuw visum van 30 dagen als ik van Laos weer terug kom in Thailand?


Bij ons was het andersom. Van Laos opnieuw Thailand in - geen kosten.
Van Thailand opnieuw Laos in, ook binnen de 30 dagen van het eerste visum: betalen
Mic schreef:
za 05 okt, 2019 18:40
Heb ik het goed begrepen van de visums:
- 30 dagen entree visum Thailand bij aankomst (gratis)
- 30 dagen visum Laos bij grensoverang (zo'n 35 euro)
- nieuw visum van 30 dagen als ik van Laos weer terug kom in Thailand?


Bij ons was het andersom. Van Laos opnieuw Thailand in - geen kosten.
Van Thailand opnieuw Laos in, ook binnen de 30 dagen van het eerste visum: betalen
Voor een verblijf van minder dan 30 dagen in Thailand heb je geen visum nodig, maar je krijgt een inreisstempel in je paspoort.
Als je Thailand verlaat dan krijg je een uitreistempel. Als weer terugkomt vanuit Laos in Thailand, dan heb je opnieuw voor 30 dagen geen visum nodig. Je moet wel een landingskaart invullen en krijgt weer een inreisstempel in je paspoort dat 30 dagen gelding is. Je moet wel zorgen dat je binnen die 30 dagen Thailand weer verlaat.
If you’re interested in reading more bike travel reports from Thailand and Laos (besides the ones on CGOAB https://www.crazyguyonabike.com), we put together a list of 3 favourite destinations from more than 100 long-distance / multi-year cyclists. Many of them have pedalled from Europe to Australia (via South East Asia.)

Just check out the ones who have noted Asian countries in their favourites. They’ll probably have a trip report over Thailand and Laos on their website. https://impressions.bicyclingaroundthew ... stinations

thumbnail-destinations.jpg
Bedankt!

Ik was van plan m'n slaapspullen (tent enz) niet mee te nemen. Maar nu heb ik gelezen dat het in het noorden van Laos nog lastig kan zijn een slaapplaats te vinden en dat het flink kan afkoelen. Daar fiets ik waarschijnlijk een week of twee. Iemand ervaring in dit gebied?

Ik denk aan de route: Luang Prabang - Pak Mong - Home Thong - Phonsovan - Kasi
Noord Laos Route.PNG