Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterfietsen: claxon en/of zwaailicht een overbodige luxe? - Forum Wereldfietser

Winterfietsen: claxon en/of zwaailicht een overbodige luxe?

Hey,

Aangezien dit de eerste 'winter' is, dat ik hardnekkig mijn kilometers blijf fietsen, word ik geconfronteerd met een aantal probleempjes:
Om een of andere reden is het in deze periode veel moeilijker om je als fietser te laten gelden, zowel ten opzichte van het autoverkeer, de voetgangers, als andere fietsers. Blijkbaar horen ze mijn bel vaak niet en roepen lokt vaak lastige reacties uit. Bestaat er dan zoiets als een claxon voor op de fiets? Het zou wel af en toe handig zijn om de inzittende van een auto erop te wijzen nog even te wachten met hun deur open te gooien...
Anderzijds wil ik ook niemand een hartattak bezorgen...

Ook denk ik dat gewone fietsverlichting in deze periode te weinig zichtbaar is, vooral in de verstedelijkte gebieden. Vooral als je er 's avonds nog met de fiets op uit moet... Blijkbaar verwacht men dat iedereen de fiets op stal laat, nu het kouder wordt. Ik heb er al vaak aan gedacht om mij een blauw zwaailicht aan te schaffen, maar ik heb het tot hiertoe nog niet gedaan :lol:
Nee, even serieus: heeft er nog iemand hier problemen mee en misschien al een oplossing gevonden?


Greetz,
Vienna
Vienna C. schreef:Hey,

Bestaat er dan zoiets als een claxon voor op de fiets?
Airzound
Ook denk ik dat gewone fietsverlichting in deze periode te weinig zichtbaar is,
Er is ook ongewone fietsverlichting ;)
En wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Als je mensen de stuipen op het lijf wil jagen is de airzound ideaal.

http://www.airzound.pl/en/

wat bertreft zichtbaarheid, denk dan eens aan een "wegwerkershesje" ziet er niet uit maar op de motor helpt het goed, en denk ik ook voor op de fiets. En verlichting, kijk dan bv eens naar een setje als de mirage evo X van sigma.... als ze je echt niet willen zien gooi je even de spot aan..

Bas

- Houd het op een extra fluitje.-

Ik heb een hoofdlamp met 37 leds, als ik die allemaal opzet, dan verblind ik elke automobilist.
Als ik boos genoeg was, dacht ik wel eens heimelijk in mezelf van een waterpistool mee te nemen of zo... Maar dan zou ik me een bijpassend veiligheidspak moeten aanschaffen, vrees ik :lol:

Nee, verkeers-agressie uitlokken is dan ook weer niet de bedoeling. En het probleem doet zich (bijna) uitsluitend voor op plaatsen waar winkels, ... e.d. zijn.

Het nadeel aan die lichtjes is, dat ze batterijen wreten, en zo weer niet goed voor het milieu zijn... Het is toch ook altijd iets, hé... :?

Hi, ik bedoel deze set van sigma.

Is gewoon oplaadbaar. Ik bedoelde met de spot aangooien meer iets van jezelf meer zichtbaar maken. Hesje helpt hiervoor pirma.

Bas

Leds verbruiken zeer weinig energie, kan je dagen aan een stuk laten branden.

s0lar schreef:Leds verbruiken zeer weinig energie, kan je dagen aan een stuk laten branden.
Dat hangt maar net van de Led en de grootte van de accu af. Als je EN wat wil zien EN je geen hernia wil sjouwen is het met 1-4 uur wel op, beetje afhankelijk van hoeveel euro's je in de accu gegooid hebt.

Reflectiehesjes en reflectiebanden zijn erg effectief, maar roepen soms juist agressie op bij de bavianen achter het stuur.
Batterijverlichting is makkelijk, maar inderdaad niet erg fel, en evenmin milieuvriendelijk. Een goede dynamoverlichting geeft het meeste en betrouwbaarste licht in mijn ervaring (behalve heel felle offroad lampen met grote en dure accusets die na 2-3 uur weer leeg zijn).

Behalve goede en goedkope dynamoverlichting zoals een B&M dymotec 6 met lumotec rond en dynamogevoed achterlicht (totaal circa 60 euro) zijn er enkele mooiere maar ook duurdere alternatieven:
1 een B&M 12 volt installatie. Dit geeft het meeste licht, ook bij lagere snelheden. Wel relatief veel weerstand, en een hoge prijs.
2 Een Lightspin dynamo, met een opgevoerde lamp. De Lightspin loopt erg licht, en geeft ongeveer 4,5 watt , ipv de normale 3 watt. Je kunt dus een 4 watt halogeen koplampje gebruiken (i.p.v. de normale 2,4 of 3 watt) in een ronde Lumotec of een Schmidt E6OS. Een 2 watt Inoled geeft ook heel veel licht bij deze combinatie, en een brede bundel.
3 Een Schmidt naafdynamo, in combinatie met een Dlumotec voor de lage snelheden, en een E6Z die erbij komt vanaf ongeveer 15 km. Dit is de meest betrouwbare oplossing, met de laagste weerstand. Vergeleken met andere oplssingen vooral heel mooi bij wat hogere snelheden.
Wim
Nog eens een vraag (ik zag er tegenop om een nieuw onderwerp te openen, met alweer een 'niet-zo-snuggere-vraag' :oops: ):
Welke banden zijn het best geschikt voor winterweer? (Ik denk dan aan lichte sneeuw en ijzelplekken.)

Greetz,
Vienna
Vienna C. schreef:Nog eens een vraag (ik zag er tegenop om een nieuw onderwerp te openen, met alweer een 'niet-zo-snuggere-vraag' :oops: ):
Welke banden zijn het best geschikt voor winterweer? (Ik denk dan aan lichte sneeuw en ijzelplekken.)

Greetz,
Vienna
Met ijzel heb je alleen met spijkerbanden een kans, bv de Schwalbe Snowstud