hallo,
ik zou graag een e-bike willen kopen. die zou in eerste instantie niet gebruikt worden als reisfiets. dat kan, maar die zou vooral gebruikt worden als vervanger voor de wagen in woon-werk verkeer.
ik heb voor elk onderdeel wel een voorkeur maar vraag me af of deze keuze gefundeerd is.
eigenschappen fiets:
1)speed pedelec : vlot 45km/h
2)bereik: heb berekend dat de fiets 300w moet kunnen ondersteunen en minstens 2h lang, zodat wanneer ik meetrap (150w) zeker 40km/h kan halen. dus in principe zou de batterij minstens 600 watt moeten zijn.
3)voorkeur gaat uit naar pinion - riem (of ketting in kettingkast) - motor in de naaf indien dat niet kan: middenmotor -riem (ketting in kettingkast) - versnelling in naaf (rohloff-afline-variabele drives)
4)fiets moet op duurzaamheid gericht zijn, het is de bedoeling dat er tussen de 10-15k per jaar mee gereden gaat worden en dit steeds bepakt (soms 10kg, soms 25kg). de fiets mag gerust 30kg wegen maakt me niets uit.
5)functionaliteit over estethiek: batterijen hoeven helemaal niet in het frame weggewerkt te worden.
VRAGEN
1)ik had gelezen op het forum dat die naafmotor een nadeel heeft omwille van het oververhitten bij bergop en kwetsbaarheid van de bedrading; het oververhitten bij bergop zou bij mij geen probleem mogen zijn, aangezien ik vaak vlak ga rijden en wanneer ik toch bergop (lees ardennen) zou gaan, ik niet meer dan 100watt in het systeem zou pompen.... blijkt dat teveel, dan zou ik zonder assistentie omhoog rijden.
het onderhoud van een naafmotor is quasi onbestaande terwijl een bosch motor om de 15k toch serieus onderhoud nodig heeft. ook krijgt de volledige drivetrain het vermogen van motor en fietser over zich heen...
2)stel dat ik een boschmotor kies, dan wil ik graag een naafversnelling. een rohloff kan, maar een nexus premium zou blijkbaar ook het grote vermogen aankunnen. de variabele versnellingen zoals NuVinci zouden een optie kunnen zijn, maar heb veel nachtmerrie verhalen gelezen over slecht schakelen, slippen en de grote torque niet aan te kunnen. iemand die hier zijn licht kan laten op schijnen. het is niet dat ik voor het grootste schakelbereik ga. alles wat werkbaar is tussen 5-45km/h is goed. (is natuurlijk wel al heel wat)
3)persoonlijk vind ik speed pedelecs vaak duur, echt duur; de fietsen waar ik naar kijk kosten zoveel als m'n auto, terwijl er relatief weinig nieuw in die fietsen zit. een elektromotor bestaat al vele jaren, frequentiesturen ook... als je 4k-5k+ euro gaat uitgeven, dan vind ik het maar normaal dat je een fiets koopt die op maat of quasi op maat is en geen one-size-fits-all (zoals vele r&m topmodellen) en waarbij je keuze hebt over de motor of versnelling; hier op de site was er iemand die bij mitech een fiets heeft laten bouwen. als je naar de prijs kijkt is een maatframe niet duurder dan een confectie r&m bijvoorbeeld.
ik heb gezocht naar de "goedkopere pinon riem naafmotor" en kwam uit bij tout terrain. voor 4500 heb je dat, als er mensen zijn die er goedkopere weten, laat maar horen. afhankelijk van hoe laag confectie uitkomt sla ik mitech over...
je ziet vele vragen, maar vind het budget zo waanzinnig dat ik niet over 1 nacht ijs kan.... (en dan te weten dat mijn snel safarri 1500 euro kostte en gerust 50km/h zou kunnen met een kit van 1000 euro; : dus zeg maar 2500 euro. maar dat de belgische wetgeving dat verbonden heeft sinds dit jaar....). misschien moeten we toch maar eens crowdfunding opstarten om een betaalbare speed pedelec te bouwen en mobiliteit en milieu echt een kans te geven.
dank als je tot hier bent geraakt,
ook dank als dat niet is gelukt
mvg
fillemon
ik zou graag een e-bike willen kopen. die zou in eerste instantie niet gebruikt worden als reisfiets. dat kan, maar die zou vooral gebruikt worden als vervanger voor de wagen in woon-werk verkeer.
ik heb voor elk onderdeel wel een voorkeur maar vraag me af of deze keuze gefundeerd is.
eigenschappen fiets:
1)speed pedelec : vlot 45km/h
2)bereik: heb berekend dat de fiets 300w moet kunnen ondersteunen en minstens 2h lang, zodat wanneer ik meetrap (150w) zeker 40km/h kan halen. dus in principe zou de batterij minstens 600 watt moeten zijn.
3)voorkeur gaat uit naar pinion - riem (of ketting in kettingkast) - motor in de naaf indien dat niet kan: middenmotor -riem (ketting in kettingkast) - versnelling in naaf (rohloff-afline-variabele drives)
4)fiets moet op duurzaamheid gericht zijn, het is de bedoeling dat er tussen de 10-15k per jaar mee gereden gaat worden en dit steeds bepakt (soms 10kg, soms 25kg). de fiets mag gerust 30kg wegen maakt me niets uit.
5)functionaliteit over estethiek: batterijen hoeven helemaal niet in het frame weggewerkt te worden.
VRAGEN
1)ik had gelezen op het forum dat die naafmotor een nadeel heeft omwille van het oververhitten bij bergop en kwetsbaarheid van de bedrading; het oververhitten bij bergop zou bij mij geen probleem mogen zijn, aangezien ik vaak vlak ga rijden en wanneer ik toch bergop (lees ardennen) zou gaan, ik niet meer dan 100watt in het systeem zou pompen.... blijkt dat teveel, dan zou ik zonder assistentie omhoog rijden.
het onderhoud van een naafmotor is quasi onbestaande terwijl een bosch motor om de 15k toch serieus onderhoud nodig heeft. ook krijgt de volledige drivetrain het vermogen van motor en fietser over zich heen...
2)stel dat ik een boschmotor kies, dan wil ik graag een naafversnelling. een rohloff kan, maar een nexus premium zou blijkbaar ook het grote vermogen aankunnen. de variabele versnellingen zoals NuVinci zouden een optie kunnen zijn, maar heb veel nachtmerrie verhalen gelezen over slecht schakelen, slippen en de grote torque niet aan te kunnen. iemand die hier zijn licht kan laten op schijnen. het is niet dat ik voor het grootste schakelbereik ga. alles wat werkbaar is tussen 5-45km/h is goed. (is natuurlijk wel al heel wat)
3)persoonlijk vind ik speed pedelecs vaak duur, echt duur; de fietsen waar ik naar kijk kosten zoveel als m'n auto, terwijl er relatief weinig nieuw in die fietsen zit. een elektromotor bestaat al vele jaren, frequentiesturen ook... als je 4k-5k+ euro gaat uitgeven, dan vind ik het maar normaal dat je een fiets koopt die op maat of quasi op maat is en geen one-size-fits-all (zoals vele r&m topmodellen) en waarbij je keuze hebt over de motor of versnelling; hier op de site was er iemand die bij mitech een fiets heeft laten bouwen. als je naar de prijs kijkt is een maatframe niet duurder dan een confectie r&m bijvoorbeeld.
ik heb gezocht naar de "goedkopere pinon riem naafmotor" en kwam uit bij tout terrain. voor 4500 heb je dat, als er mensen zijn die er goedkopere weten, laat maar horen. afhankelijk van hoe laag confectie uitkomt sla ik mitech over...
je ziet vele vragen, maar vind het budget zo waanzinnig dat ik niet over 1 nacht ijs kan.... (en dan te weten dat mijn snel safarri 1500 euro kostte en gerust 50km/h zou kunnen met een kit van 1000 euro; : dus zeg maar 2500 euro. maar dat de belgische wetgeving dat verbonden heeft sinds dit jaar....). misschien moeten we toch maar eens crowdfunding opstarten om een betaalbare speed pedelec te bouwen en mobiliteit en milieu echt een kans te geven.
dank als je tot hier bent geraakt,
ook dank als dat niet is gelukt
mvg
fillemon