Dankzij een mooie erfenis kon ik vorig najaar overgaan tot de aanschaf van een mooie E-bike. Een half jaar wikken en wegen en ook wachten deed me uiteindelijk besluiten tot de aanschaf van een BSP Urban EC10 https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/urban-ec10/
Een stevige best zware fiets die ten opzichte van mijn vroegere toerfiets met 7 versnellingen in de achteras wel eens overkomt als een vrachtwagen. Maar ook als een vrachtwagen die er in het stadsverkeer behoorlijk vandoor kan sprinten op de eerste meters en tegen de helling op.
Tot een maand geleden heb ik de fiets vooral gebruikt om 's morgen naar het werk te fietsen en 's avonds weer terug. Dat is met 7 kilometer eigenlijk een stukje van niets maar met tegenwind en een beetje laat zijn wel vaak voldoende om me bezweten aan te laten komen op mijn werk waar ik dan de hele dag wel wat last van had.
Door 's morgens de ondersteuning aan te zetten was dat probleem geheel en al voorbij.
Op de terugweg gaat de ondersteuning bijna altijd uit, alleen als het heel slecht weer is en ik merk dat mijn weerstand het niet haalt tot thuis, dan doe ik het mezelf niet aan en kies de gemakkelijke weg van een hoge ondersteuning.
Zonder ondersteuning rijdt de fiets wel zwaarder dan mijn vorige fiets, maar dat is alleen maar goed tijdens die terugweg omdat ik dan wat extra trainingsarbeid moet verrichten. Ook is zowel zonder als met ondersteuning de fiets best wel te horen, ook zonder te trappen trouwens.
Ondertussen heb ik op het stuur een opzetstuur geplaatst, een M-Wave Opzetstuur Triatlon Aero 22,2 / 350 / 31,8 mm zwart
In het dagelijkse woonwerkverkeer pak ik dat stuur ongeveer de helft van de tijd, bij elke bocht of verkeerssituatie grijp ik terug naar het veilige gewone stuur. Het opzetstuur is wel lekker om wat minder weerstand te hebben en wat meer kracht uit de benen te leveren. Het lukt dan vaak wat langer om boven de grens te rijden waar de elektrische ondersteuning er mee op houdt, ergens tussen de 25 en 26 km/h op de teller.
Dat boven de grens van de ondersteuning rijden komt 's morgens wel eens van pas als ik wat laat ben voor mijn werk, wel met het risico op zweten natuurlijk, maar dat valt in de praktijk erg mee omdat de route niet veel lange stukken kent waar ik uberhaupt kan doen. 's middags zonder ondersteuning lukt het me nauwelijks omdat ik dan ook alle inspanning doe na bochten en kruispunten en dan moet je echt wind meehebben om met mijn conditie de 25 km/h te halen.
In het weekend ben ik nu ook begonnen met fietstochten waarbij ik kijk of ik elke week een beetje verder van huis kan gaan en thuis kan komen zonder helemaal uitgeput te zijn. Daarbij is het nodig om de accu ook niet helemaal leeg te trekken want met een lege accu tegenwind nog een paar kilometer moeten fietsen is niet wat je wilt gaan doen als je uitgeput bent. Genoeg stroom in de accu bewaren om me thuis te brengen voor als ik het niet meer op eigen kracht kan is het devies. De accu wordt op zondag steeds meer een veiligheidsvoorziening, waardoor ik zeker ben dat ik thuis kan komen. De lader gaat nog niet mee, ik hou nog steeds stroom over bij thuiskomst doordat ik op de heenweg steeds minder op de ondersteuning leun, door een lagere ondersteuning te kiezen maar door ook vaker boven de 26 km/h te gaan waardoor de accu wordt ontlast.
Mijn conditie is al weer beter aan het worden, 2 uur op de fiets lekker tempo rijden lukt me al weer aardig (50 km).
Doel is om in de toekomst het dubbele te gaan doen, lekker elke zondagmorgen naar buiten om een flinke ronde te doen. Daarna kijken of dat meerdere keren per week gaat lukken en dan wellicht nog eens een mooie fietsvakantie.
Dan nog even over de fiets zelf.
Het is dus een wat zwaardere fiets, zelfs voor een e-bike, met een gewicht van circa 25.0-25.5 kg (excl. accu). Het is dan ook allemaal wel degelijk en mooi uitgevoerd en ik verwacht er heel wat jaartjes mezelf en ook heel wat bagage mee te vervoeren. Ik zie de eerste fietsvakanties al opdoemen in mijn gedachten.
Tijdens het fietsen merk je dat gewicht eigenlijk alleen in de bochten, daar heb je het stevige stuur soms echt wel even nodig. Ook als je elektrisch versneld in een bocht moet je rekening houden met een wat andere dynamiek. Snel van een bocht naar links een bocht naar rechts maken vergt even wat meer stuurmanskunst. Niet dat het ooit gevaarlijk wordt maar de eerste paar keer kan je je vergissen.
Tijdens het optrekken kan je het zware gewicht onmiddellijk doen vergeten door de juiste ondersteuning te kiezen. Met high kan je echt wegspuiten en zit je in 5 seconden op de 25 km/h. Wel drie keer met twee versnellingen tegelijkertijd schakelen en vooral niet gebruiken als er normale fietsers en brommers voor je staan. Met normal kan je waarschijnlijk al mee versnellen met een stel toerfietsers of auto's en de eco mode is eigenlijk het beste als je als een normale fietser mee wilt met het verkeer.
Als je eenmaal op snelheid bent kan je tussen 25 en 26 km/h last krijgen van een beetje aan-uit effect. Zeker met de ondersteuning op high krijg je steeds een stevig zetje als je onder de 25.3 komt die je dan weer boven de 25.3 brengt waar de ondersteuning weer wegvalt. Je hebt dan twee keuzes, of je zet de ondersteuning terug naar normal waardoor je snelheid ook iets terugvalt en je in de 5e versnelling lekker toeren kan draaien onder de 25 km/h of je levert wat spierkracht waardoor je naar de de 6e versnelling gaat en even 26.5 km/h gaat fietsen en op eigen kracht die snelheid of hoger vasthoudt. Deze twee versnellingen zijn samen met de ondersteuning een mooie zone om in te trainen, het wordt nooit te zwaar en je blijft lekker in je ritme.
Natuurlijk is er nog een derde keuze, een bad-ass tuning kit monteren waardoor de ondersteuning nog een tijdje doorloopt. Dat vind ik echter op de route naar mijn werk levensgevaarlijk. Het is niet helemaal het centrum van Amsterdam waar ik langsrij maar er zijn teveel bochten en ander verkeer om zinvol te zijn en het risico van ongelukken is te groot. Het is een stuk waarop vaak 25 km/h vaak al sneller is dan het overige verkeer en slechts zelden is er ruimte voor hogere snelheden.
Voor lange tourtochten in het weekend is het natuurlijk een manier om grote afstanden in kortere tijd af te kunnen leggen. De fiets is er stevig genoeg voor, hij kan de vergelijking met menige speed-pedelec aan, hij staat op goede banden en heeft goede remmen en zeker op lange rechte stukken buiten de bebouwde kom is er her en der vast een minuutje winst te pakken door boven de 25 km/h nog ondersteuning te hebben. De bezitters van speed-pedelecs kunnen me vast vertellen hoeveel ik er naast zit.
De styling van de fiets vind ik erg netjes, het is een keurige smaakvolle fiets waar de kwaliteit vanaf straalt. Iedereen die ik er over hoor vind 'm dan ook mooi. Details als de hoge velgen zorgen ervoor dat het geen saaie ouderwetse fiets is waar zonder smaak wat (e-bike) onderdelen op gezet zijn. Het opzetstuur dat ik heb gemonteerd geeft het ook weer een mooie strakke voorwaartse lijn, als een stier op wielen, dus wat meer agressie en snelheid.
De accu onder de bagagedrager is wellicht wat ouderwets voor een e-bike maar zeker door de oranje fietstas die ik erop heb laten zetten valt ie daar mooi weg.
Schakelen wil soms nog mis gaan, vooral met ondersteuning erop. Ik moet echt even inhouden met trappen om te voorkomen dat het met gekraak en moeite gaat. Stilstaand kan je wel in 1 keer terugdraaien naar de eerste versnelling, hetgeen prettig is.
Met of zonder ondersteuning, zelfs zonder trappen, komt er wel wat geluid van onderen. Blijkbaar heeft de achteras nog wel wat behoefte om van zich te laten horen. Ga je trappen komt er iets bij (kettinggeluid) en zet je de ondersteuning aan hoor je een duidelijk gezoem.
Voor alle drie niveaus van geluid geldt dat het me niets ernstigs lijkt en aangezien ik een goede fm heb die ik er regelmatig naar laat kijken (om de paar maanden op zaterdag zodat ik dan even kan gaan winkelen terwijl hij alles nakijkt ) vertrouw ik erop dat het wel goed zit.
Conclusie : oerdegelijk fiets die begint als transport fiets maar met wat aanpassingen ook prima een kilometervreter kan zijn.
Tenslotte, een jaar geleden gooide ik elke maand een tank bezine in mijn auto. Nu stel ik vast dat ik sinds 4 december niet meer heb getande............ Dat scheelt me dus ondertussen 3*75= 225 euro. In een jaar wordt dat 75 * 10 (zal toch nog wel eens tanken) dus 750 euro. Ook heb ik al een flinke tijd geen OV meer gebruikt.
Een stevige best zware fiets die ten opzichte van mijn vroegere toerfiets met 7 versnellingen in de achteras wel eens overkomt als een vrachtwagen. Maar ook als een vrachtwagen die er in het stadsverkeer behoorlijk vandoor kan sprinten op de eerste meters en tegen de helling op.
Tot een maand geleden heb ik de fiets vooral gebruikt om 's morgen naar het werk te fietsen en 's avonds weer terug. Dat is met 7 kilometer eigenlijk een stukje van niets maar met tegenwind en een beetje laat zijn wel vaak voldoende om me bezweten aan te laten komen op mijn werk waar ik dan de hele dag wel wat last van had.
Door 's morgens de ondersteuning aan te zetten was dat probleem geheel en al voorbij.
Op de terugweg gaat de ondersteuning bijna altijd uit, alleen als het heel slecht weer is en ik merk dat mijn weerstand het niet haalt tot thuis, dan doe ik het mezelf niet aan en kies de gemakkelijke weg van een hoge ondersteuning.
Zonder ondersteuning rijdt de fiets wel zwaarder dan mijn vorige fiets, maar dat is alleen maar goed tijdens die terugweg omdat ik dan wat extra trainingsarbeid moet verrichten. Ook is zowel zonder als met ondersteuning de fiets best wel te horen, ook zonder te trappen trouwens.
Ondertussen heb ik op het stuur een opzetstuur geplaatst, een M-Wave Opzetstuur Triatlon Aero 22,2 / 350 / 31,8 mm zwart
In het dagelijkse woonwerkverkeer pak ik dat stuur ongeveer de helft van de tijd, bij elke bocht of verkeerssituatie grijp ik terug naar het veilige gewone stuur. Het opzetstuur is wel lekker om wat minder weerstand te hebben en wat meer kracht uit de benen te leveren. Het lukt dan vaak wat langer om boven de grens te rijden waar de elektrische ondersteuning er mee op houdt, ergens tussen de 25 en 26 km/h op de teller.
Dat boven de grens van de ondersteuning rijden komt 's morgens wel eens van pas als ik wat laat ben voor mijn werk, wel met het risico op zweten natuurlijk, maar dat valt in de praktijk erg mee omdat de route niet veel lange stukken kent waar ik uberhaupt kan doen. 's middags zonder ondersteuning lukt het me nauwelijks omdat ik dan ook alle inspanning doe na bochten en kruispunten en dan moet je echt wind meehebben om met mijn conditie de 25 km/h te halen.
In het weekend ben ik nu ook begonnen met fietstochten waarbij ik kijk of ik elke week een beetje verder van huis kan gaan en thuis kan komen zonder helemaal uitgeput te zijn. Daarbij is het nodig om de accu ook niet helemaal leeg te trekken want met een lege accu tegenwind nog een paar kilometer moeten fietsen is niet wat je wilt gaan doen als je uitgeput bent. Genoeg stroom in de accu bewaren om me thuis te brengen voor als ik het niet meer op eigen kracht kan is het devies. De accu wordt op zondag steeds meer een veiligheidsvoorziening, waardoor ik zeker ben dat ik thuis kan komen. De lader gaat nog niet mee, ik hou nog steeds stroom over bij thuiskomst doordat ik op de heenweg steeds minder op de ondersteuning leun, door een lagere ondersteuning te kiezen maar door ook vaker boven de 26 km/h te gaan waardoor de accu wordt ontlast.
Mijn conditie is al weer beter aan het worden, 2 uur op de fiets lekker tempo rijden lukt me al weer aardig (50 km).
Doel is om in de toekomst het dubbele te gaan doen, lekker elke zondagmorgen naar buiten om een flinke ronde te doen. Daarna kijken of dat meerdere keren per week gaat lukken en dan wellicht nog eens een mooie fietsvakantie.
Dan nog even over de fiets zelf.
Het is dus een wat zwaardere fiets, zelfs voor een e-bike, met een gewicht van circa 25.0-25.5 kg (excl. accu). Het is dan ook allemaal wel degelijk en mooi uitgevoerd en ik verwacht er heel wat jaartjes mezelf en ook heel wat bagage mee te vervoeren. Ik zie de eerste fietsvakanties al opdoemen in mijn gedachten.
Tijdens het fietsen merk je dat gewicht eigenlijk alleen in de bochten, daar heb je het stevige stuur soms echt wel even nodig. Ook als je elektrisch versneld in een bocht moet je rekening houden met een wat andere dynamiek. Snel van een bocht naar links een bocht naar rechts maken vergt even wat meer stuurmanskunst. Niet dat het ooit gevaarlijk wordt maar de eerste paar keer kan je je vergissen.
Tijdens het optrekken kan je het zware gewicht onmiddellijk doen vergeten door de juiste ondersteuning te kiezen. Met high kan je echt wegspuiten en zit je in 5 seconden op de 25 km/h. Wel drie keer met twee versnellingen tegelijkertijd schakelen en vooral niet gebruiken als er normale fietsers en brommers voor je staan. Met normal kan je waarschijnlijk al mee versnellen met een stel toerfietsers of auto's en de eco mode is eigenlijk het beste als je als een normale fietser mee wilt met het verkeer.
Als je eenmaal op snelheid bent kan je tussen 25 en 26 km/h last krijgen van een beetje aan-uit effect. Zeker met de ondersteuning op high krijg je steeds een stevig zetje als je onder de 25.3 komt die je dan weer boven de 25.3 brengt waar de ondersteuning weer wegvalt. Je hebt dan twee keuzes, of je zet de ondersteuning terug naar normal waardoor je snelheid ook iets terugvalt en je in de 5e versnelling lekker toeren kan draaien onder de 25 km/h of je levert wat spierkracht waardoor je naar de de 6e versnelling gaat en even 26.5 km/h gaat fietsen en op eigen kracht die snelheid of hoger vasthoudt. Deze twee versnellingen zijn samen met de ondersteuning een mooie zone om in te trainen, het wordt nooit te zwaar en je blijft lekker in je ritme.
Natuurlijk is er nog een derde keuze, een bad-ass tuning kit monteren waardoor de ondersteuning nog een tijdje doorloopt. Dat vind ik echter op de route naar mijn werk levensgevaarlijk. Het is niet helemaal het centrum van Amsterdam waar ik langsrij maar er zijn teveel bochten en ander verkeer om zinvol te zijn en het risico van ongelukken is te groot. Het is een stuk waarop vaak 25 km/h vaak al sneller is dan het overige verkeer en slechts zelden is er ruimte voor hogere snelheden.
Voor lange tourtochten in het weekend is het natuurlijk een manier om grote afstanden in kortere tijd af te kunnen leggen. De fiets is er stevig genoeg voor, hij kan de vergelijking met menige speed-pedelec aan, hij staat op goede banden en heeft goede remmen en zeker op lange rechte stukken buiten de bebouwde kom is er her en der vast een minuutje winst te pakken door boven de 25 km/h nog ondersteuning te hebben. De bezitters van speed-pedelecs kunnen me vast vertellen hoeveel ik er naast zit.
De styling van de fiets vind ik erg netjes, het is een keurige smaakvolle fiets waar de kwaliteit vanaf straalt. Iedereen die ik er over hoor vind 'm dan ook mooi. Details als de hoge velgen zorgen ervoor dat het geen saaie ouderwetse fiets is waar zonder smaak wat (e-bike) onderdelen op gezet zijn. Het opzetstuur dat ik heb gemonteerd geeft het ook weer een mooie strakke voorwaartse lijn, als een stier op wielen, dus wat meer agressie en snelheid.
De accu onder de bagagedrager is wellicht wat ouderwets voor een e-bike maar zeker door de oranje fietstas die ik erop heb laten zetten valt ie daar mooi weg.
Schakelen wil soms nog mis gaan, vooral met ondersteuning erop. Ik moet echt even inhouden met trappen om te voorkomen dat het met gekraak en moeite gaat. Stilstaand kan je wel in 1 keer terugdraaien naar de eerste versnelling, hetgeen prettig is.
Met of zonder ondersteuning, zelfs zonder trappen, komt er wel wat geluid van onderen. Blijkbaar heeft de achteras nog wel wat behoefte om van zich te laten horen. Ga je trappen komt er iets bij (kettinggeluid) en zet je de ondersteuning aan hoor je een duidelijk gezoem.
Voor alle drie niveaus van geluid geldt dat het me niets ernstigs lijkt en aangezien ik een goede fm heb die ik er regelmatig naar laat kijken (om de paar maanden op zaterdag zodat ik dan even kan gaan winkelen terwijl hij alles nakijkt ) vertrouw ik erop dat het wel goed zit.
Conclusie : oerdegelijk fiets die begint als transport fiets maar met wat aanpassingen ook prima een kilometervreter kan zijn.
Tenslotte, een jaar geleden gooide ik elke maand een tank bezine in mijn auto. Nu stel ik vast dat ik sinds 4 december niet meer heb getande............ Dat scheelt me dus ondertussen 3*75= 225 euro. In een jaar wordt dat 75 * 10 (zal toch nog wel eens tanken) dus 750 euro. Ook heb ik al een flinke tijd geen OV meer gebruikt.