tndmbkr schreef: ↑ma 05 aug, 2019 08:05
Vandaar mijn stelling dat je de tassen op de draaiingsas moet positioneren.
Daar heb je toch een groot probleem. Voortassen hangen hoe dan ook niet op de draaiïngsas - die bevindt zich namelijk binnenin de stuurbuis - maar er een flink stuk ernaast. Daadoor krijgt de stuurbeweging een rotatietraagheid die door de fietser dan omschreven wordt als 'zwaar sturen'. Dat resulteert in een heel ander stuurgedrag dan wanneer je de bagage aan een voordrager bevestigt die aan het frame vastzit.
Dat effect van zwaar sturen is iets heel anders dan het effect van het naar voren of achteren schuiven van voortassen.
Het is overigens wel interessant om eens te fietsen met slechts een paar vingers aan het stuur (voorzichtig!) en dan te bestuderen welke krachten je op het stuur moet uitoefenen om je fiets door de bocht te krijgen. Bij sommige fietsen en bij sommige al dan niet versleten banden kan de noodzakelijke kracht om de fiets in een lange bocht te laten hangen de andere kant op moeten in vergelijking met andere fietsen. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat er niet met zo'n fiets te fietsen is. Omgekeerd geldt ook. Zo is er het youtubefilmpje van een fiets die op een testparcours zonder berijder los wordt gelaten en zelf zijn weg vervolgt. Maar die fiets heeft de voorvork omgekeerd! Hij blijft mooi rechtop; stabiel dus. Maar echt fietsen op zo'n fiets lijkt me geen geweldige ervaring.
Over alle bagage op de vooras. Qua belasting van het voorwiel is dit geen enkel probleem. Zonder bagage rust namelijk ongeveer tweederde van het totaalgewicht op het achterwiel en eenderde op het voorwiel. Het voorwiel van een fietser van 90 kilo met een fiets van 10 kilo wordt slechts met ongeveer 35 kilo belast. Het is nauwelijks een probleem om daar nog een boel bagagegewicht bij te doen. (Bij hard remmen komt sowieso vrijwel alle gewicht op het voorwiel)
Wel is er een ander probleem. Dat van flink remmen. Als je namelijk een flink gewicht voorop laadt en achterop niet, dan gaat je fiets bij de eerste de beste noodstop met het achterwiel de lucht in, of erger. Dat heb ik zelf eens geprobeerd en ik vond het behoorlijk eng. Je kunt er natuurlijk op trainen, maar hoe dan ook is de maximaal te bereiken remvertraging met een hoop bagage voorop, en achterop niets, een stuk kleiner. Bij het maken van pittige afdaling met een leuke vaart wordt dat wel een dingetje als je flink moet remmen.
Over bagage hoog of laag. Het verhaal van de bezemsteel en het potlood klopt inderdaad voor een fiets in het algemeen. Val je naar rechts dan vang je dat op door naar rechts te sturen en zo de wielen weer onder de massa te brengen. Op een ligfiets is me zo opgevallen dat 'het potlood korter is' en de daardoor vaker en sneller moet corrigeren.
Als je met 'losse handen' fietst doe je dit ook, en wel door je lichaam links-rechts te knikken om het massamiddelpunt. Het effect is dan dat je bovenlichaam naar de ene kant gaat hellen en je benen, met de fiets daaraan, naar de andere kant. Omdat de fiets overhelt valt het stuur dan in de juiste richting als je het goed doet.
Op een ligfiets lig je min of meer op je zitje en kun je de knikkende beweging niet maken. Op de meeste ligfietsen kun je afaik niet met losse handen fietsen. Ik heb het desondanks wel eens gezien op een heel lage ligfiets, maar kan het niet verklaren.
Om door te gaan op lage voortassen: op het moment dat je als geheel bv naar rechts valt moet je dus naar rechts sturen om dat te corrigeren. Dan gaan met voortassen drie dingen spelen:
1. Hoe hoger de rotatietraagheid van het setje voortassen (zwaar, dik, ver van as af) hoe meer kracht nodig is om het stuur te draaien.
2. Hoe lager de tassen hangen, hoe meer energie er nodig is om de tassen naar opzij te bewegen. De tassen zitten dan als het ware aan een slinger.
3. Als de tassen ver naar voren of naar achteren hangen gaat dat - inderdaad zoals je zegt - een rol spelen bij de kracht die je op het stuur moet uitoefenen tijdens de correctie.
Je ziet. Nr. 3 is slechts één van de effecten. Ik sluit zeker niet uit dat ik niet alle effecten heb benoemd overigens.